szerző:
hvg.hu/MTI
Tetszett a cikk?

A főpolgármester bejelentette, hogy elkészült 3-as metró felújításának ütemterve. Eszerint 2019. szeptember 30-ára kellene mindennel végezni, így a teljes infrastruktúra és a kocsik felújításával. Úgy tűnik, a csepeli HÉV villamossá alakítását is komolyan gondolják.

Tarlós István pénteki sajtótájékoztatóján azt mondta, hogy a 3-as metró felújított szerelvényei 2019 nyarán forgalomba állhatnak, és nem sokkal azután kell befejezni a vonal teljes rekonstrukcióját.

Újságírói kérdésre válaszolva közölte: az Európai Unió egyelőre nem hagyta jóvá az infrastrukturális felújítási projekt támogatását. Tarlós István ugyanakkor elképzelhetetlennek nevezte a felújítás csúszását. Ez a kormány, az állam és a főváros számára "katasztrofális kudarcot jelentene", és könnyen azzal a következménnyel járna, hogy 2019-ig valamikor esetleg le kellene állítani a 3-as metrót - mondta. Kijelentette: a problémát meg kell oldani, és ha az unió esetleg nem adna támogatást, akkor meggyőződése szerint "az állam kénytelen lesz a zsebébe nyúlni".

Az elkészült ütemterv szerint a felszíni pótlások kiépítése már 2016 első félévében megkezdődne, és a metrófelújítás első ütemének is 2016. november-decemberben meg kell kezdődnie - mondta Tarlós István, hozzátéve: ha ez egy hónapnál többet csúszik, akkor a szeptember végi határidő is veszélybe kerül.

A főpolgármester közölte, az agglomerációs közlekedés állam általi visszavételéről szóló alapmegállapodás várhatóan február 17-ig megszületik. Szerinte jó irányba halad az egyeztetés, csak egy "kicsit lassú".

„A pesti fonódó”

Az Index tudósítása szerint a főpolgármester beszélt arról is, hogy szerinte a tervezett csepeli villamos kapacitása elég lesz a mostani HÉV kiváltásához. Tarlós István úgy látja, hogy a csepeli villamost nem lesz elég összekötni a 2-es villamossal, a nagykörúti vonalba is be kell csatlakoztatni. Azt még nem döntötték el, hogy utóbbit a Boráros téren vagy a Haller utca–Mester utca irányában valósítják majd meg.

Az Origo tudósítása szerint Tarlós István azt is mondta a csepeli HÉV-ről, hogy annak több problémája van. Például nem éri el a belvárost, illetve nem csatlakozik egyetlen metróvonalhoz sem. A legfontosabb feladat a villamossá alakításakor az lesz, hogy a nagy kihasználtság miatt a csepeli vonalon a mostani 6-7 perces követési időt rövidíteni kell, és másfél-két perces közlekedést kell villamossal biztosítani.

Az elképzelés szerint a csepeli HÉV-et a Közvágóhíd térségében összekötnék az 1-es villamos vonalával is, a Boráros téren a nagykörúti villamosokkal úgy, hogy a 4-es és a 6-os villamosok közül csak az egyik menne csak át Budára, a másik az újbudai irány helyett délre fordulva Csepelre közlekedne. 

Tulajdonképpen ez lenne a pesti fonódó villamos – ismerte el a főpolgármester. A csepeli villamoshoz nincsenek még pontos tervek, csak vizsgálják, hogyan lehetne megvalósítani. A HÉV felszámolása az olimpiai pályázattal kapcsolatban merült fel. Erről itt olvashatnak részletesen.

Újságírói kérdésre válaszolva közölte, hogy "végrehajtható költségvetést tudtak összeállítani", az február 17-én kerül a Fővárosi Közgyűlés elé. A költségvetési fő szám várhatóan 313 milliárd forint körül lesz.

Maradna az ingyenes utazás, ha az állam beszállna

A 65 éven felüliek díjmentessége kapcsán elmondta, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) kimutatása szerint ez 350 ezer embert érint, és "a fedezetlen mentesség" vesztesége 8 milliárd 71 millió forint a fővárosban. Tarlós István hangsúlyozta, nem az a célja, hogy a díjmentességet elvonják, hanem azt akarja: ennek a veszteségnek legalább egy részét fizesse ki az állam.

A hulladékgazdálkodásról szóló törvény módosítása kapcsán a főpolgármester kérte a nemzeti fejlesztési minisztertől, hogy a végrehajtási rendelet megalkotásába vonják be a fővárost. Sok jogi, gazdasági és szakmai aggály is felmerült a módosítással kapcsolatban, példaként említette, hogy a szabályozás alapján Budapesten 140 ezer hulladékgyűjtő edényt kellene kicserélni - jegyezte meg. 

Tarlós azt mondta, a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt.-nek a város takarításából évente több milliárdos vesztesége termelődik, míg a hulladékgazdálkodásból ezt meghaladó profit keletkezett, így a cég egyensúlyba tudott kerülni. Ha a törvénymódosítás következtében a díjmegállapítás elkerül a fővárostól, akkor gyakorlatilag az említett profit eltűnik, és Budapest nagyon rosszul járna, mert a fővárosi pénzből a vidéki veszteségeket tüntetnék el - mondta a főpolgármester.

Tarlós István a sajtóban megjelent, a BKK "szétdarabolásáról" szóló hírekre reagálva azt mondta: a cég azt a szerepet tölti majd be, amit eredetileg elképzelt neki. A közlekedésszervezés és a közlekedési projektek menedzselése marad a BKK-nál. Senki nem akarta a BKK-t egy kétezer fős cégnek, lényegesen kisebbnek kell lennie - jegyezte meg. 

Közölte azt is, hogy a főváros elindított egy közvetlen uniós projektet a városi és elővárosi hajózás fejlesztésének előkészítéséről. Megjegyezte, ha lesz olimpia Budapesten, akkor a játékok kiszolgálásban is komoly szerepet játszhat a dunai hajózás. Közölte, kifejezetten elektromos hajtású hajókban gondolkodnak. 

Mint mondta, a dunai "kishajózás" ma csak városnéző jelleggel, idegenforgalmi látványosságként működik elavult járművekkel. A fejlesztés célja az lenne, hogy teljes értékű, integrált része legyen a dunai "kishajózás" a régió közösségi közlekedési hálózatának. A folyón való közösségi közlekedés kiterjedne Százhalombattáig, illetve Nagymarosig. 

* * * Személyi hitel, ha rövid időn belül pénzre van szükség

Előfordul, hogy hirtelen nagyobb összegre van szükségünk – pl. lakásfelújítás, autóvásárlás –, ebben a helyzetben a személyi kölcsön lehet az ideális megoldás, ugyanis akár egy héten belül a számlánkon lehet a szükséges összeg. A Bankmonitor személyi kölcsön kalkulátorával pár perc alatt kiválasztható a legkedvezőbb hitelajánlat.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!