Kormányinfó 47: itt a "megélhetési rezsicsökkentés", és mégis lesz szuperkórház Budapesten
47. Kormányinfó. Lázár béremeléseket és megélhetési rezsicsökkentést ígért. Jön a tejimport korlátozása. Lázár tiszteletre méltó és bölcsnek titulálja Gyurcsányt. Orbán nem tartozik azok közé, akik urizálnának. Lesz mégis szuperkórház, mondja Lázár. Matolcsy Györgyről is beszél – Lázár nem örül az ügynek.
Ha csütörtök, akkor Kormányinfo, de milyen hét áll mögöttünk: MNB-botrányok, széteső VS.hu, kitiltják a hvg.hu és más médiumok újságíróit a Parlamentből – ráadásul el is maradt a múlt heti aktus. Lázás állta a sarat, három órán át válaszolgatott.
Először is a menekültügy, Lázár János ezzel indított:
Bevándorlás és az Európai Bizottság javaslata a dublini rendszer átdolgozására: nem ért egyet a kormány ezzel, de benyújt egy akciótervet az EB-nek, és igyekszik meggyőzni a többi tagállamot ennek helyességéről. A legfontosabb a külső határok védelme, a bevándorlók ellenőrzését garantálni kell mindenkinek, de maradjon tagállami hatáskör, ha nem működik, összeurópai szervezetnek kelljen majd jelezni. Ez a határellenőrzés egyébként schengeni kötelezettség is.
Meg kell újítani rendszereket, legyenek összekapcsolhatóak a biometrikai adatokat tartalamzó adatbázisok.
A dublini rendszer reformja: Orbán szerint a tagállamok alkalmazzanak súlyosabb retorziókat a menekültügyi lehetőségekkel visszaélőkkel.
A menekültügyi eljárást az unió területén kívül folytassák le hotspotokban.
Az illegális migránsokat vissza kell küldeni a biztonságos származási vagy tranzitországokba.
Együtt kell működni a harmadik országokkal, és segítségre is szükség van: a nyugat-balkáni és más országokat támogatni kell.
Közös európai lista kell a biztonságos országok megnevezésével.
Nemzeti hatáskörben kell tartani azt, hogy miként küzd meg a demográfiai és munkaerő-piaci problémákkal, ez ne kötelező automatizmus legyen. Mi a Kárpát-medencei magyarokkal tervezzük ezeket a problémákat megoldani. Addig is jó családpolitika kell, és nem migráció, és ha minden kötél szakad, akkor jöhetnek a környező országokban élő magyarok.
Kérdésre később Lázár elmondja, vérlázítónak tartja, hogy az EU nem emel ki egyes megmentendő csoportokat a bajban lévő csoportokból, hanem mindenkit egységesen kezel.
Költségvetés
Helyes volt áttenni a költségvetési vitát tavaszra. A biztonság és a stabilitás költségvetése lesz ez, a cél 2017 végére egy 71% körül államadósság kialakítása, amire rég nem volt példa. A hiány az EU átlagának megfelelő 2,4% lesz a tervek szerint. A beígért egymillió új munkahelyből 500 ezer lett eddig meg, az embereknek sokat kellett ezért szenvedni, de megérte. Rendben vannak az állam pénzügyei.
Lázár bevezeti a megélhetési rezsicsökkentés fogalmat: az alapvető élelmiszerek áfája 27-ről 5 százalékra csökken a tej, tojás, baromfihús esetén. A sertéshús áfája már lement.
Családi adókedvezmény: tovább nő 2017-ben, és 2018-ra is emelkedni fog. Ez és a csok együtt nagy adócsökkentést jelent 15%-os szja mellett, és ez minden családot érint.
Nullszaldós és nullás költségvetés:
Három tétel van: a működés költségei, hosszú idő óta a bevételek nagyobbak, mint a működési kiadások. Lázár szerint tovább kell csökkenteni az állam magára fordított költségeit. Nagy fejlesztések következnek, nem csak működésre költ az állam, ez régóta nem történt meg. Jelentős útépítési program következik, nem EU-s forrásból, hanem hazai közpénzből. Kevés útépítést finanszíroz az EU, inkább vasutat fog finanszírozni.
152 milliárd forint jut a megyei jogú városok modernizálása, 17 milliárd forintot kap a Testnevelési Egyetem fejlesztésre.
Az állami alkalmazottak bére: az egészésgügyi érdekvédelmi szervezetekkel tárgyalnak, az Emmi 130 milliárdos mozgásteret kapott pedagógusi, köznevelési bércélokra. Nő a rendőrök, katonák, egészségügyi dolgozók és pedagógusok bére.
Nő a foglalkoztatás, "1990 óta nem dolgoztak annyian, mint 2016-ban", csökken az államadósság, nő a GDP, az államháztartás hiánya pedig szintén csökken.
71 kiemelt állami beruházás fut 3550 milliárdnyi értékben, 3000 milliárdnyin kell lendíteni, ez Lázár feladata, el kell jutni a közbeszerzési eljárások kiírásáig.
Ipari park boom várható idén és jövőre külön forrásokkal (150 milliárd forint). 13 várossal állapodott meg a kormány, és 12 más várossal vizsgálják ennek lehetőségét. Hat városban van az államnak saját ipari parkja, ezekbe életet kell lehelni.
Földeladások: eddig el nem kelt földeket próbálnak meg újra eladni, illetve gyümölcsösöket. Eddig 11 ezer család szerzett földet.
A kormány átekintette a tejipar helyzetét: "a helyzet nem jó". Az okok: orosz embargó, lassú távol-keleti terjeszkedés, a magyar tejfeldolgozás fejletlensége. Egyfelől áfacsökkenés lesz, másfelől kiemelt állami támogatást kapnak a tejtermelők, EU-szinten is kiemelkedőt, harmadszor élelmiszer-ipari beruházásokat kell támogatni, "megnyitjuk a nagy cégek támogatásának kérdését is". A közétkeztetés rendszerét is átalakítják, a magyar termelőknek legyen jó. A tejimportot próbálják majd minőségi irányból korlátozni – befellegzett az olcsó importtejeknek?
Törvénykezés
Az építési szabályozás is módosult, engedélyeztetés helyett építési bejelentés kell most már csak, az első négy hónapon az látszik, ez nagyon népszerű. A kamarákon át az MMA-ig egyeztettek azért, hogy az egyszerűbb építési eljárás ne menjen a városkép rovására.
A terrorveszélyhelyzet: Lázár reméli, hogy a pártok állják a szavukat, és meg fognak egyeztetni. A terrorellenes akcióterv 24 módosítandó törvénye ügyében is előreléptek.
Budai Vár
Gyurcsány terve volt az újjáépítés, ha nem tudtuk volna (ezzel addig a kormány nem büszkélkedett – a szerk.). A Vár rehabilitációja nem történt meg 1945 óta. Ez a világ egyik leglátogatottabb turistacélpontja, Gyurcsány tiszteletre méltó és bölcs döntést hozott akkor. "Mára elment az esze." A kormány kiköltözik a Parlamentből, Orbán viszont nem költözik, a Cinege utcában lakik, mondja Lázár, bár természetesen eddig sem a rezidencia felkerüléséről volt szó. Ez a mostani megoldás a legracionálisabb megoldás most. "A miniszterelnök a legkevésbé sem tartozik azok közé, akik urizálnak" – jelenti ki Lázár.
A Szent György tér hasznosítására pályázatot írnak ki, az állami tulajdonú létesítményekbe pedig állami feladatokat telepítenek. Új Nemzeti Galéria és OSZK épül, a terveket már látta a kormány.
Lesz-e erkély a Karmelita kolostoron? A tervező (Zoboki Gábor) ötlete volt, és, ahogy Ybl utólag tervezett erkélyt a Sándor-palotára, úgy kerülne erkély a kolostorra is. Az Unesco véleményét tiszteletben fogják tartani.
Következnek a kérdések
A Blogstar kérdez először, az Alstom-döntés és Medgyessy Péter pénze az első ügy. Lázár: "köszönöm a kérdését". Ez egy nemzetközi bűnügy, több országban nyomoznak. A szocialista és liberális városvezetés érintett, a kormány elő fog állni a kapcsolatos adatokkal.
Lesz-e MÁV-életpályamodell és bérfejlesztés? Lázár: használjuk a kötött pályát, 1200 milliárdos vasúti fejlesztés érkezik az EU-ból az elkövetkező hat évben, az EU az útépítést kevésbé fogja támogatni. A MÁV korszerűsödött 2010 óta, észszerűsödött, és minőségi változás is történt. Ezt támogatja a kormány. Ausztriában és Németországban is elsődleges a kötöttpálya. Pályaudvarok: Kelenföld és a Nyugati fejlesztése tervben van. Az életpályamodell akkor lesz aktuális, ha döntés lesz róla. Hogy fér ezzel össze a Déli pályaudvar bezárása, kérdezi a hvg.hu? A Kelenföldi pályaudvar fejlesztése a válasz. (A szakértők erről mást mondanak.)
RTL Klub: a Fidesz a kormányzati központ gyurcsányi tervét luxusberuházásnak titulálta, ez nem az? Lázár: A törvényhozás és végrehajtás régen egy épületben volt, ez volt a kommunizmus logikája. Megoldható a Vár turisztikai és államhatalmi funkciójának egymásmellettisége. Ez nem ugyanaz, mint a Nyugati mögé tervezett új fejlesztés, itt a Várban műemlékvédelem van, erre szükség van, ez megkérdőjelezhetetlen. Mit csináljanak a felújított épületekkel? Eladni nem akarják. Legyen állami funkciója. Ez egy észszerűbb, olcsóbb megoldás, mint a gyurcsányi.
Kérdezik Lázárt Sólyom László szavairól is: nem kommentálja, de tiszteletben tartja a véleményét. Palkovics László államtitkár tájékoztatta a kormány a köznevelési kerekasztal eredményeiről. Lassan elfogadják az alapelveket, döntések várhatóak. Javaslat: teljes egészében átalakul a pedagógusképzés, -továbbképzés. A NAT-ot át kell dolgozni, 2018-tól legyen új NAT. Kérdés, melyek legyenek a minimumkövetelmények az érettségire. Hibás volt a korábbi döntés a vegyes működtetésről: az állami-önkormányzati fenntartás hibás, nem működik. Egyértelmű viszonyok kellenek, az állam legyen a fenntartó, működtető. Ne a kormány legyen a hibás az önkormányzatok mulasztásaiért.
A tanítási napokon belüli működési rendet is mérlegelte a kormány. Mivel nagyok a különbségek itthon az iskolákon belül, fontos az egész napos iskoláztatás. Nincs szükség és lehetőség a tankönyvpiac liberalizására. Ma meg tudjuk mondani iskolára, pedagógusra és gyerekre, hogy ki mennyiben tér el a nemzetközi átlagtól – egyre rosszabb a teljesítmény, ez nem jó. Az önkormányzati fenntartás csődöt mondott, ezért kellett közbeavatkozni az államnak, átvenni a fenntartói szerepeket. Amit a kormány most csinál, az cáfolja Sólyom szavait, kommentálja mégis azokat Lázár. Pokorni Zoltán véleményét is tiszteletben tartja, "jó néhány vélemény jelenik meg", olyan korszakot élünk, és Pokorni véleményét sem szabad lesöpörni. De javasolni kell valamit, nemcsak kritizálni. A központi Klik nem szűnik meg, ezért is jelent meg a jövő évi költségvetésben (a 2014-15-öshöz azonos méretű) a megfelelő irányzat, de lesz decentralizáció, megoszlanak a felelősségek.
Mindent visz az állam
Lázár elmondta, hogy az oktatási államtitkár azt kérte, hogy a kormány vizsgálja felül a vegyes, állami fenntartású és önkormányzati működtetésű intézményi modellt, mert az megbukott - mondta Lázár. Jelenleg több mint 500 iskolát működtetnek önkormányzatok, és ezeken a helyeken még mindig feszültséget okoz az együttműködés a fenntartó Klikkel. Egy egyszerű példa, amire több intézményben is panaszkodtak: ki fizeti a fénymásolót, hiszen azon a fenntartói (egy dolgozat, vagy feladatalap) és a működtetői feladatokhoz kapcsolódó anyagokat (a takarítónő szerződése) is sokszorosítanak.
A kormány ennek akar véget vetni, és ami azt jelenti, hogy az összes önkormányzattól elveszik az iskolák működtetését. "" - mondta, Lázár és megerősített, hogy egy rendszerre van szükség, amelyben az állam a fenntartó és a működtető.
Magyar Idők: mi van a kórházfejlesztéssel, és a budapesti szuperkórházzal? A fókusz a béremelés, itt tárgyalások folynak. A kórházi struktúra megerősítése is téma. Itt lehetnek költségvetési átcsoportosítások, a probléma a fővárosi kórházak lepukkantsága a vidékiekhez képest ("vegyesek a tapasztalatok"), ahol szinte mindenhol volt EU-s pénzekből fejlesztés. A kormány szándéka szerint szuperkórház, a helyet még nem tudják. Más kórházakat pedig fejleszteni kell. A mentőszolgálatnak lesz, az orvosoknak nem életpályamodellje, az előbbiekkel kell először megállapodni.
Lesz helikopterkorszerűsítés, de egyelőre állagmegóvás fedezte van meg a 2017-es költségvetésben.
Figyelő: Mi lesz a közszolgálati létszámcsökkentéssel? Lázár: a kormány nem tett le a minisztériumok létszámleépítéséről, 10-15%-ot faraghat le így az állam a költségekről. Ha béreket karunk emelni, akkor ehhez hozzá kell nyúlni. "Az államnak nem az a célja, hogy foglalkoztasson egymillió embert", hanem hogy működjön jól.
Mi indokolja, hogy Orbán fiát a TEK hozta haza Afrikából? Lázár: az Index hazudik, ebből egy szó sem igaz, O. Gáspár a saját lábán jött haza.
Mit gondol Matolcsy Györgyről, ha az Indexet ilyen keményen ostorozza? Lázár: Matolcsy nem hazudta azt, amit az Index megírt, "ne keverjük ide az MNB ügyeit". A kormány és az MNB: a monetáris politika fontos, Orbánt ne az MNB-n keresztül támadják, mert az a forintot veszélyezteti. Az MNB és a kormány sokat működött együtt. Minden ami ezen van, nem a kormány kompetenciája. A jegybank alapítványait a bíróság jegyezte be, a célok is törvényesek, a bíróságot kell kérdezni, miért hagyta ezt. A tények a jegybank monetáris politikájáról szólnak, a többi már nem a kormány kompetenciája. A jegybank függetlenségét egyértelmű és szigorú törvények garantálják, a kormány senkire nem tud az ügyben nyomást gyakorolni. Az elszámoltathatóság és átlátszóság kereteit az Alkotmánybíróság jelölte ki. A társadalmi-jogi felelősséget a jegybanki vezetés, és nem a kormány viseli.
A jegybank függetlensége nagyon fontos érték. "Betonfal van a kormány és az MNB közé húzva." A jegybank közpénzt kezel, és ez tiszta helyzetet teremt minden tekintetben. Lázár nem tudott korábban az MNB-s költésekről, igaz, ismeri azt az EKB-s jelentést, amelyben aggályosnak minősítették az MNB közpénzköltési gyakorlatát. A jegybanki törvényi módosítást mindig az EKB-kal kell egyeztetni, és a függetlenségre vonatkozó változtatásokat nem szokta támogatni – ezért nem tervezik a jegybanki törvény módosítását. Az ügy nem kellemes a Fidesznek, vallja be végül Lázár, és személy szerint nem örül neki. A jegybanki függetlenség Simor András idején is fontos volt a Fidesznek, de akkor az MNB rosszul teljesített, veszteséges volt a bank, és a magas alapkamat megölte a gazdaságot.
A Magyar Posta gazdasági adatai között viszont joggal lehetnek olyanok, amelyek nem tartoznak a nyilvánosságra – mondja Lázár. Mennyit fizetett Spéder Zoltán két bankja a Posta pénzszállító cégéért? Lázár: az volt a cél, hogy a Posta pénzszállító cége mást is kiszolgáljon (takarékszövetkezeteket, FHB-t). Nem engedheti meg magának a Posta, hogy lemaradjon a versenyben, nem lehet veszteséges, 30 ezer embert foglalkoztat. A postatörvény a takarékszövetkezet és Posta együttműködését is szolgálja. A kormány kitette az Erstét, és behozta a Takarékszövetkezetet és az FHB-t, mint magyar bankokat. Kitiltás: hogy lehet a Parlamentben egy képviselőt közügyekről alkalmatlan helyen kérdezni? Lázár: a Parlamentnek megvan a rendje, ezt a házelnök alakítja. A szabályokat mindenkinek be kell tartania. "Egy jó parlamenti tudósítónak együttműködésre is kell törekednie azokkal, akiket kérdez." De Lázár amikor kell, áll elébe a kérdéseknek. Egyetért-e a mostani szabályokkal, nem gondolja-e, hogy túl kis térre szűkíti a kamerás lehetőségeket a házszabály – Lázár egyetért a házszabállyal, a Parlament építészeti adottságai adottak.
Terrorveszélyhelyzetre vonatkozik a hvg.hu kérdése; Lázár a veszélyt nem lehet alá- és túlbecsülni, de megbecsülni nem könnyű. Folyamatosan értékelik a befutó információkat. A brüsszeli támadások idején nem volt itthoni támadásra vonatkozó információ, de emelték a szintet, később lettek ilyen információk. Készültek akciótervek, a kormány nem akar riogatni, rémisztgetni, jó és reális tájékoztatást adó akcióterv kell a lakosságnak. Közvetlen terrorveszélyre vonatkozó információja a kormánynak nincs.
Mikola Istvánnak részesedése van egy offshore-cégben, és kihagyta ezt a vagyonbevallásából, ezek után helyén maradhat, kérdezi a Hír Tv. Lázár: előbb meg kell kérdezni Mikola Istvánt, miért hagyta ki, válaszoljon ő.
RTL Klub–TV2-programdíj: Lázár szerint a felhasználókat nem fogja érdemben megterhelni, azért vártak idáig, mert most lett viselhető teher ez.
Csökken a Fidesz népszerűsége a Tárki felmérése alapján – Lázárt egyedül a választások napján kijött számbeli eredmény izgatja, nem foglalkozik népszerűségi indexekkel.