Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8f80745c-a08f-4027-b617-38e07a98a31a","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Jó Hír: az állam kifizeti az állampapírokra járó kamatot, jelentette be Orbán Viktor január derekán. Ez valóban jó, azt azonban sokan nem tudják, mivel járna, ha ez nem valósulna meg és egyáltalán miért jó befektetés az állampapír.","shortLead":"Jó Hír: az állam kifizeti az állampapírokra járó kamatot, jelentette be Orbán Viktor január derekán. Ez valóban jó, azt...","id":"20250217_Kasszakulcs-42-allampapir","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8f80745c-a08f-4027-b617-38e07a98a31a.jpg","index":0,"item":"5aa3501b-a492-4aa8-ad87-f8a297039dc0","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250217_Kasszakulcs-42-allampapir","timestamp":"2025. február. 17. 05:50","title":"Kinek érdemes állampapírt vennie és kinek nem? - Kasszakulcs","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1230fc6e-cd62-4fa8-aef4-4baa70dda934","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Csak a leállósávon lehet haladni. ","shortLead":"Csak a leállósávon lehet haladni. ","id":"20250217_Baleset-miatt-tobb-kilometeres-a-torlodas-az-M0-s-autouton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1230fc6e-cd62-4fa8-aef4-4baa70dda934.jpg","index":0,"item":"9cdd1a0e-ebb3-4954-ac67-6eca9d2a0f37","keywords":null,"link":"/cegauto/20250217_Baleset-miatt-tobb-kilometeres-a-torlodas-az-M0-s-autouton","timestamp":"2025. február. 17. 08:36","title":"Kilenc autó ütközött össze, több kilométeres a torlódás az M0-s autóúton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7a62b157-c110-458a-9db1-a7e2f1e91803","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"A speciális eljárásrend péntekig tart.","shortLead":"A speciális eljárásrend péntekig tart.","id":"20250217_Voros-kod-a-szocialis-intezmenyeknek-hetfo-estetol-be-kell-fogadnia-a-hajlektalanokat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7a62b157-c110-458a-9db1-a7e2f1e91803.jpg","index":0,"item":"01e6dc0c-79f6-4ad6-a26f-bde7cddb7e95","keywords":null,"link":"/itthon/20250217_Voros-kod-a-szocialis-intezmenyeknek-hetfo-estetol-be-kell-fogadnia-a-hajlektalanokat","timestamp":"2025. február. 17. 19:19","title":"Vörös kód: a szociális intézményeknek hétfő estétől be kell fogadniuk a hajléktalanokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e500db86-037b-4179-b4e1-ef4a39c3d34c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Azt nem tudni, hogy pontosan mekkora összeget fizetett az ingatlanokért, de azok értéke meghaladhatja az egymilliárd forintot is. Korábban a Szalay-Bobrovniczky Kristóf családjáé volt a terület, de az államosításkor elvették tőlük.","shortLead":"Azt nem tudni, hogy pontosan mekkora összeget fizetett az ingatlanokért, de azok értéke meghaladhatja az egymilliárd...","id":"20250217_Kuriat-es-boraszatot-vett-a-Balaton-felvideken-a-honvedelmi-miniszter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e500db86-037b-4179-b4e1-ef4a39c3d34c.jpg","index":0,"item":"671225cf-03f7-4434-8a34-1ebd170e42ec","keywords":null,"link":"/itthon/20250217_Kuriat-es-boraszatot-vett-a-Balaton-felvideken-a-honvedelmi-miniszter","timestamp":"2025. február. 17. 07:31","title":"Kúriát és borászatot vett a Balaton-felvidéken a honvédelmi miniszter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5c0fb732-60fc-421e-901a-9deee9c963d0","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A prémium és a luxus kategória között egyenesúlyozna a német márka. ","shortLead":"A prémium és a luxus kategória között egyenesúlyozna a német márka. ","id":"20250217_Megemelik-az-Audik-arait-a-tehetosebb-vasarlok-fele-mozdulnanak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5c0fb732-60fc-421e-901a-9deee9c963d0.jpg","index":0,"item":"2447a921-d52b-45b2-bc25-ba722c7f13b0","keywords":null,"link":"/cegauto/20250217_Megemelik-az-Audik-arait-a-tehetosebb-vasarlok-fele-mozdulnanak","timestamp":"2025. február. 17. 08:03","title":"Megemelik az Audik árait, a tehetősebb vásárlók felé mozdulnának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3183f646-a5a7-4bf1-8e48-fe30e6319b43","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A miniszterelnök szerint ez annak köszönhető, hogy megkezdődtek a béketárgyalások előkészítő megbeszélései az oroszok meg az amerikaiak között.","shortLead":"A miniszterelnök szerint ez annak köszönhető, hogy megkezdődtek a béketárgyalások előkészítő megbeszélései az oroszok...","id":"20250217_Orban-Viktor-video-beketargyalasok-Trump-Putyin-euro-forint-arfolyam-400-gazarak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3183f646-a5a7-4bf1-8e48-fe30e6319b43.jpg","index":0,"item":"edc4f5ea-cfaa-4579-bd80-9e004d2ddaf8","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250217_Orban-Viktor-video-beketargyalasok-Trump-Putyin-euro-forint-arfolyam-400-gazarak","timestamp":"2025. február. 17. 12:19","title":"Orbán Viktor körülnézett a világban, és arra jutott, hogy csak idő kérdése, és az euró be fog nézni a 400 forint alá","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f5d9db20-f9c1-4dce-88d7-792ddc45c017","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A K&H 2024 második féléves innovációs index kutatása szerint a magyar vállalatok innovációs aktivitása nagyot zuhant az elmúlt időszakban. A megvalósult innováció alindex jelentős csökkenést mutatott, a digitalizáció is megtorpanni látszik, ahogy kimerülni tűnik a mesterségesintelligencia-láz is. A visszaesésért részben a gazdasági környezet okolható.","shortLead":"A K&H 2024 második féléves innovációs index kutatása szerint a magyar vállalatok innovációs aktivitása nagyot...","id":"20250217_kh-magyar-cegek-digitalis-atalakulasi-mutatoja-2024-h2","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f5d9db20-f9c1-4dce-88d7-792ddc45c017.jpg","index":0,"item":"24012e11-0fd8-4f0e-a45d-8fc849e3d8a6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250217_kh-magyar-cegek-digitalis-atalakulasi-mutatoja-2024-h2","timestamp":"2025. február. 17. 10:03","title":"Valami rossz történik a magyar cégeknél, mélybe zuhant egy fontos mutató","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7e21511c-3c1c-4b5a-924e-9c7f5053b3f3","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A szektor szigetszerűen működik a magyar gazdaságban, a beszállítók pedig függő helyzetben vannak.","shortLead":"A szektor szigetszerűen működik a magyar gazdaságban, a beszállítók pedig függő helyzetben vannak.","id":"20250218_Alig-van-hozzaadott-erteke-a-magyar-jarmuiparnak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e21511c-3c1c-4b5a-924e-9c7f5053b3f3.jpg","index":0,"item":"b126aa7c-37f6-4f7f-8bea-f72a3c5f2755","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250218_Alig-van-hozzaadott-erteke-a-magyar-jarmuiparnak","timestamp":"2025. február. 18. 07:59","title":"Alig van hozzáadott értéke a magyar járműiparnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem volna sok értelme: 8 kérdés és válasz a Déli bezárásáról
Dercsényi Dávid
Tetszett a cikk?
Nem lenne túl sok ráció a pályaudvar bezárásban a nekünk nyilatkozó szakértők szerint. A terv szembemegy az EU-s folyamatokkal és előírásokkal, a kormány a saját vállalásainak is keresztbe feküdne a Déli beszántásával. Emellett értelmét vesztené számos más közlekedési fejlesztés, és rengeteg embernek okozna bosszúságot. Valamint eszméletlen sokba kerülne.
Miután a csütörtöki kormányzati sajtótájékoztatón Lázár János közölte, hogy kormányzati szándék van a Déli pályaudvar lebontására, este már meg is jelent a Magyar Közlönyben, hogy a fejlesztési minisztériumnak hatásvizsgálatot kell készítenie a pályaudvar üzemi területének a jövőbeli hasznosításáról. Lázár miniszter szerint a tervezett budapesti szuperkórház biztosan nem ott kapna helyet, ellenben zöldterületet létesítenének ott.
A bezárás még nem biztos, a kormány egyelőre a pályaudvar üzemi területének hasznosítását vizsgálja. Szabadidőpark vagy a Testnevelési Egyetem épülete kerülhet ide, de ez még nem jelenti okvetlenül a teljes bezárást. A Déliben egy négyvágányos hév-végállomásszerű fordító maradhat, adott esetben akár felülépítve is - mondja a hvg.hu-nak Vitézy Dávid közlekedési szakértő, a BKK volt vezérigazgatója, aki adatokkal is alátámáasztja, hogy nem kell ekkora pályudvar az ottani forgalom kiszolgálására: míg a Batthyány téren föld alatt, tehát a felszíni funkciókat egyáltalán nem zavaróan, a H5-ös hév végállomása óránként 13 hévet fordít meg csúcsórában három vágányon, addig ugyanezen órában a Déli pályaudvarra 11 vonat érkezik. Vitézy azt mondja, hogy a MÁV technológiájával, figyelembe véve, hogy a vonatok több irányból érkeznek, 4 vágányon (két köztes peronnal) ez a forgalom kiszolgálható.
Stiller Ákos
2. Csak nem így akarják áttolni az utasokat a 4-es metróra?
Van olyan elmélet, amely szerint a Déli bezárásával és a Kelenföld átalakításával el lehetne érni a 4-es metró forgalomnövekedését, és így hozhatóak lennének azok az utasszámok amelyek hiányában valóra válhat a főváros rémálma, hogy az EU visszaköveteli a metróépítéshez folyósított 180 milliárd forintot (az utasszámot az EU egyébként jövőre kezdi el vizsgálni).
A fenti felvetésre Ekés András közlekedési szakértő, a Mobilissimus Kft. ügyvezetője azt mondja, szerinte annak a 20 ezer embernek, aki naponta használja a Délit, már lett volna két éve arra, hogy átszokon Kelenföldre és a 4-es metróra, ha számára ez kedvezőbb eljutási lehetőségeket jelentene. Mégsem így történt, hiszen Pest és Buda jó néhány városrészének elérésére sokkal kedvezőbb helyen van a Déli, mint Kelenföld.
Vitézy Dávid volt BKK-vezérigazgató is osztja ezt a véleményt, de hozzáteszi, nem gondolja, hogy "a Déli pályaudvar jelentős kihasználatlan területeinek városfejlesztési hasznosítása mögött bárki fejében az húzódna meg motivációként, hogy ezzel az M4-re további utasokat tereljen", már csak azért sem, mert az 4-es metróra a korábbi városvezetés által kitalált irreális számokat így sem lehetne teljesíteni.
3. Azért elég kényelmetlen volna a Déli helyett a Kelenföldit használni, nem?
Ez biztosan így van. Átszállásra kényszerítené az utazókat és időveszteséget okozna nekik - hátrányba hozva a vasúti közlekedést, épp akkor, amikor a dunántúli vonalak fejlesztésével jelentős eredményeket ért el az ágazat, egyre eredményesebben véve fel a versenyt az autós közlekedéssel - mondja erről Ekés, aki amellett érvel, hogy Buda vasúti közlekedését szerinte nem visszafejleszteni, hanem fejleszteni kellene.
4. Ki tudná-e váltani a Kelenföldi pályaudvar a Délit?
Erről nincs teljes egyetértés a hvg.hu által kérdezett szakemberek között, lehetségesnek, de drága és időigényes mulatságnak tartják a dolgot. Ekés András azt mondja, hogy Kelenföld a Délivel szemben egy tipikus átmenő pályaudvar, a szerelvények négy fő irányba indulnak innen, a pályaudvart is ennek megfelelően alakították ki. Ha fejpályaudvart alakítanának ki belőle, újból többletvágányokat kellene építeni peronokkal, miközben nemrég épp csökkent a vágányszám a pályaudvar melletti P+R parkoló kialakítása miatt. Plusz az aluljárók átalakítására is szükség lenne. Aztán ki kellene építeni a szerelvények fordításához szükséges, ma még nagyrészt nem létező infrastruktúrát, meg kellene oldani a járművek egy részének tárolását is, vagyis Kelenföld átépítéséhez vélhetően tízmilliárdokra és évekre volna szükség.
Vitézy - aki szerint a kormányhatározat alapján még nem dőlt el biztosan, hogy a pályaudvart bezárják - azt mondja, a Déli pályaudvar területének a 90 százaléka most sem szükséges az ott zajló vasúti forgalom fenntartásához, például a Naphegy–Mészáros utca környékére telepített karbantartó funkciók, a régi sokkocsis és -mozdonyos üzemre méretezett vágánykapacitások és belső pályaudvari kapacitások mára feleslegesek vagy áthelyezhetők az elővárosokba, a pályaudvar érdemi funkciója az elővárosi motorvonatok gyors fordítása maradt, amihez sem mozdonykörbejárás, sem helyben telepített karbantartás nem szükséges.
A kormány épp hogy vasúti kapacitásbővítést vállalt az EU felé, nem csökkentést, ezek szerepelnek a Nemzeti Közlekedésfejlesztési Stratégiában, és az EU ezeket a projekteket támogatja, ám a Déli beszántása itt nem szerepel – emlékeztet egy név nélkül nyilatkozó szakértő. Szerinte Kelenföldön fizikailag nem lehet a kapacitást elegendő mértékűre bővíteni, és általában az EU nem fog pénzt adni kapacitásszűkítésre, csak -bővítésre. A meglévő források pedig már most szűkösek, fel van pántlikázva, hogy mire kell őket elkölteni.
5. Miért érné meg inkább felújítani a Délit?
A Déli felújítása évtizedek óta szükséges, akárcsak a többi két fejpályaudvaré, de a közlekedés fejlesztését a városfejlesztés részének kell tekinteni, a vasúti területek pedig kiváló lehetőséget nyújtanak a városi funkciók számára - mondja Ekés. Az európai nagyvárosok legértékesebb területei a pályaudvarok és környékeik, szögezi le, itt hasznosítják a funkció nélkül maradt vasúti területeket, épülnek lakó, kereskedelmi, intézményi és munkahelyi övezetek, zöldfelületek. Mindeközben a rendszer legértékesebb eleme, hogy vasúttal is el lehet érni.
Túry Gergely
A Déli pályaudvar esetleges bezárása Ekés szerint városfejlesztési szempontból is többet visz, mint hoz. Bécsben tavaly készült el az új főpályaudvar, és pezsgő kereskedelmi élet alakult ki a pályaudvar körül, mivel rengeteg ember használja, lakó, szórakoztató és irodai célú ingatlanok települtek ide, tehát a város tudatosan a közlekedési vérkeringés közelébe engedte a fejlesztéseket, és nem a városhatáron túlra. Ezzel a környék ma Bécs egyik legértékesebb területe lett, leginkább a kiváló vasúti és városi elérhetőség miatt - mondja Ekés. Persze, ha a mostani tervek csak az üzemi területek beépítését jelentik, akkor az lényegében azt jelenti, hogy a Déli pályudvar környezete újjáépül.
6. A parkosítás jót tenne a Déli zsúfolt környezetének, nem?
A szakértők szerint ebbe a mostani fejlesztési koncepcióba bele lehet illeszteni a vasút jelenlétét. A vasúti területek egy része felszabadítható, más része lefedhető, így a területen akármi elhelyezhető a parktól kezdve az ingatlanokig. De ennek a vonzereje is akkor lenne igazán teljes, ha a vasúti kapcsolat megmaradna.
7. Korábban felmerült, hogy P+R parkolót telepítenének a Déli helyére. Ebben van ráció?
Ekés szerint nincs. A P+R műfajában is mást jelent: ilyen parkolók létesítése akkor szükséges, ha azt akarjuk, hogy az autós az elővárosokban, a város határában vagy a külső kerületekben letegye a gépkocsit, és a közösségi közlekedésre váltson. Budapesten a metró- és villamoshálózat nem éri el a városhatár környékét, tehát sok helyről nem alternatíva a gépjárművükről közösségi közlekedésre váltók számára. Ez egy komoly és valós probléma. Ezzel szemben az elővárosi vasutak mentén már sok helyen épült ki P+R. Igaz ez a Délibe tartó, most felújított székesfehérvári vonal állomásaira is.
Stiller Ákos
Az viszont nem életszerű, hogy P+R parkolókat létesítsünk ott, ahol az autósok már átverekedték magukat a dugózónán, ami a Déli esetében az M1-M7-es közös szakasza. Az ilyen parkolóknak épp hogy nem ilyen belső területeken kell lenniük, a Déli környékén fizető parkolók képzelhetők el.
8. Mit jelentene a 2-es metróra nézve az esetleges teljes bezárás?
Ha teljesen bezárnák, akkor biztosan visszaesne a Délitől induló utasforgalom, hiszen a vonattal érkezők jelentős része a 2-es metróra száll. Ha viszont csak a méretét csökkentenék, akkor ez aligha állna fenn, mivel azok, akiknek a Kelenföldi átszállás eddig kényelmesebb volt, nyilván már ott metróra szálltak.