Az izraeli-iráni háború lezárását jelentette be Donald Trump
A bejelentés hírére beszakadt az olaj ára.
A VS.hu szerint a 4-es metró történetében eddigi példátlan leálláshoz valamennyi résztvevő hozzátette a magáét péntek este: megzavarodott a vonatirányító rendszer, nem működött a kommunikáció, figyelmen kívül hagyták a diszpécser utasítását az utasok.
A 4-es Budapest legfiatalabb metróvonala. A szerelvények automatizáltak, a kezdeti tesztidőszak lezárása után már vezető nélkül közlekednek. Az infrastruktúra és a járművek is újak, így ezen a vonalon elvileg mindennek működnie kellene nagyobb fennakadás nélkül.
Az utasok az elmúlt években inkább a 3-as metró vonalán voltak kénytelenek hozzászokni ahhoz, hogy időnként füstölnek a túlkoros szovjet kocsik, és emiatt illetve a leromlott pálya miatt is rendszeresek a fennakadások. A hétfői, Pillangó utcai baleset miatt a 2-es metrónak sincs igazán most jó híre az utasok között.
Péntek este pótlóbusz járt egy ideig a 4-es metró helyett, mert a beszámolók szerint az egyik szerelvény eleje állítólag füstölt, ezért megállt a pályán húsz méterre a Szent Gellért téri állomástól. Az utasok az oldalsó mentőjárdán keresztül hagyták el a szerelvényt, majd az alagúton át gyalogoltak ki a Szent Gellért térre a Móricz Zsigmond körtér irányából. A katasztrófavédelem szerint összesen 122 ember hagyta el a metrót így.
Füstölés volt a 4-es metrón, az alagútból jöttek fel az utasok
A BKK szerint áramellátási gondok miatt állt le péntek este a budapesti, automatizált 4-es metró. A beszámolók viszont arról szólnak, hogy az egyik szerelvény eleje füstölt. Az utasok az alagúton át gyalogoltak ki a felszínre.
Az egyik utas a hvg.hu-nak azt mesélte: amikor a Szent Gellért tér felé tartottak, erős füstszagot éreztek, a metró megállt az alagútban és nyomták a vészjelzőt, de 10-15 percig semmi nem történt, a segítő hang annyit mondott, hogy várjanak. Ezután kinyíltak az ajtók és az utasok egymást segítve az alagúton keresztül mentek el a Szent Gellért térig. Semmilyen tájékoztatást nem kaptak, többen nagyon megijedtek – panaszkodott.
Több tényező együtt okozta a káoszt
A VS.hu szakemberek segítségével rekonstruálta, mi is történt péntek este a 4-es metróban.
Először a metrószerelvények irányításáért felelős rendszer hibásodott meg: valamiért téves helyzetértékelést adott, majd a Kálvin tértől a Szent Gellért térig tartó szakaszokon áramtalanította a vágányokat. A téves intézkedést a lap forrásai szerint a peronszint alatt elhelyezett radarok zavara okozhatta, amelyek a vágányokat ellenőrzik, és feszültségmentesítik azokat, ha valami vagy valaki rájuk kerül.
Az alagútnak ezen a szakaszán ekkor két szerelvény haladt különböző irányban, és mindkettő az alagútban ragadt, miután feszültség hiányában az automatika lefékezte a járműveket.
A szakemberek szerint az utasok nem füstöt érezhettek, hanem füstszerű szagot. Az új metrókon olyan rendszer működik, amely a fékezéskor keletkező energiát visszatáplálja a hálózatba. Feszültségmentesítéskor azonban ezt a visszatáplálást ki kell iktatni, és ilyenkor a szerelvényekre telepített ellenállások hővé alakítják a fékezési energiát. Az ellenállások rendeltetésszerűen működésbe léptek pénteken, de mivel ez volt az első alkalmuk erre, az utasok füstszerű szagot észleltek, ami teljesen normális. Egy szakértő ezt egy hasonlattal magyarázta: amikor a villanyrezsót először használjuk, nem füstöt, de füstre emlékeztető szagot érzünk, mégse visszük vissza a boltba.
A megállás után az utasok segítséget kértek a kocsiból. Az ottani segélyhívó rendszer olyan, mint a walkie-talkie: a hívott csak akkor tud válaszolni, ha a hívó befejezi. A diszpécserrel azonban egyszerre öten-hatan is beszélni akartak az elakadt vonaton, így nem jutott célba minden üzenet, köztük az sem, hogy várjanak nyugodtan a mentőcsapatra.
Nem is vártak, ehelyett a diszpécser felszólítása ellenére kinyitották a vésznyitókkal az oldalajtókat, és útnak indultak. Ez akár életveszélyes is lehetett volna, mivel nem tudták biztosan, feszültségmentes-e a pálya vagy sem.
A VS.hu forrásai az eset tanulságának nevezték azt, hogy az utasoknak vészhelyzetben nem szabad önállósodniuk, fegyelmezetten kell követniük a szakemberek utasításait.
A bejelentés hírére beszakadt az olaj ára.
Teherán kommunikációjából az olvasható ki, hogy szeretnék az ellenségeskedést ennyiben hagyni.
Bár a támadás meglepte a világot, voltak jól látható előjelei annak, hogy mire készül az Egyesült Államok.
Korábban Lázár János azzal vádolta meg őket, hogy túlterheléses támadást indítottak az EMMA rendszere ellen.
Lázár János tiszás hőbörgésről és hobbivasutas dünnyögésről írt a Facebookon.
Az elnökkel egyszer az irodájában, egyszer pedig Lengyelországban próbáltak végezni.
Karácsony Gergely ismét felhívta a figyelmet arra: önkormányzati rendezvényről van szó.