Joó Hajnalka
Joó Hajnalka
Tetszett a cikk?

Legkésőbb márciusig, vagyis szűk két hónapon belül meg kell találnia a kormányzati kommunikációs stábnak azt az intézkedést és a hozzá kapcsolódó új hívószót, amelyre a 2018-as választási kampányát építheti a Fidesz – értesült a hvg.hu.

Egyik szeme nevet, a másik viszont sírhat a Fidesz vezérkarának a párt csúcsot döntögető népszerűsége miatt: bár egyfelől örvendetesnek tartják, hogy a párt támogatottsága a rendszerváltás óta érvényes tendenciára rácáfolva nemhogy nem került mélypontra a kormányzati ciklus második felére, hanem egyre emelkedik, másfelől viszont tudják: mindez természetellenes is.

A probléma persze nem magával a népszerűséggel van, hanem azzal, hogy ezt a népszerűséget nem lesz könnyű még másfél évig, egészen a választásokig szinten tartani. Az ellenzéki oldalról irigylésre méltónak tűnő helyzet visszásságára már Orbán Viktor is többször felhívta a fideszesek figyelmét – legutóbb a kormánypártok tavaly szeptemberi, balatonfüredi kihelyezett frakcióülésén tartott helyzetértékelésében.

©

A kormányzati kommunikációs stratégia kiötlőinek annak ellenére sincs könnyű dolga, hogy a vártnál nagyobb gazdasági növekedés miatt tekintélyes mértékű osztogatást vihet véghez a kormány 2017-ben. A választókat ebből legpozitívabban érintő tételekre – a minimálbér emelésére, az ágazati béremelésekre és a nyugdíjemelésre – a stratégiaalkotásra rálátó forrásaink szerint ugyanis nem lehet olyan, akár több évig, de legalább 2018-ig kitartó kommunikációs kampányt építeni, mint a 2014-es választások előtt másfél évvel bedobott rezsicsökkentés.

Az új csodafegyver nyomában

A 2012 végén kiötlött, kormánypárti berkekben nagyrészt a miniszterelnök tanácsadójának, Habony Árpádnak, kisebb részben pedig a kormánypárt házi think tankjének, a Századvégnek tulajdonított ötletben minden megkérdezett szerint az volt a zseniális, hogy a rezsikiadások csökkentésével a Fidesz úgy állított maga mellé széles társadalmi rétegeket, hogy az osztogatást a költségvetés helyett a megregulázott szolgáltatók zsebéből fizették. A folyamat lépéseit mindemellett úgy tervezték meg, hogy kitartson egészen a 2014-es választásokig: az intézkedés lépcsőzetes, a gáz-, áram- és távhő- után a víz- és csatornadíjra, tűzifára, palackos gázra és egyéb szolgáltatásokra való kiterjesztésével több évig is fenn tudták tartani a profithajhász szolgáltatókkal választói érdekében harcoló, szavazói zsebében újabb és újabb összegeket hagyó kormány képét.

A rezsicsökkentés alá ráadásul kommunikációs szempontból is több dolgot sikerült behúzni: egyszerre volt intézkedés és önmagában is jelentést hordozó kampányjelszó: a csökkenő számlákon túl benne volt a múlttal való szembefordulás és a jövő, a további csökkenések ígérete is.

Plakátok 2013-ból
©

A béremelés viszont – állítják a stratégiaalkotásra rálátó forrásaink – nem ilyen. Azt ugyanis a szakértői vélekedés szerint pár hónap után „megszokják”, természetesnek veszik és beépítik megélhetési költségeik közé az emberek, ráadásul hajlamosak a munkájukért önmagában járó juttatásnak tekinteni, nem pedig a kormány ajándékának. (Érdekesség, hogy 2012 végén, amikor a rezsicsökkentés tervét megosztotta a Fidesz elnökségével, Orbán Viktor egyebek mellett azzal érzékeltette a szolgáltatókkal megfizettetett kampányhúzás előnyeit, hogy a költségvetés akkori helyzetében nem telne a szavazatra váltható béremelések finanszírozására, és az ország versenyképességét is rontaná, ha növekedne a bérszínvonal.)

Kifújt kvóta, IQ-függő erősödés

A stratégiaalkotásra rálátó forrásaink szerint sincs már muníció a 2015 nyarán bedobott, a Fidesz 2014 végén kezdődött népszerűségvesztését sikerrel megállító bevándorlásellenes szólamokban. Noha több mint egy éven át valóban dübörgött és csúcsokra emelte a Fidesz támogatottságát, az érdektelenségen elbukott népszavazás után már – hacsak nem történik valamilyen, a magyarokat is testközelből érintő terroresemény – hiba lenne a következő választás kampányát erre építeni.

©

A tavaly év végén indított újabb, Magyarország erősödik című kormányzati sikerpropaganda jelszavára ugyancsak nem építhet komplett választási kampányt a párt. A kommunikációs terveket ismerő forrásunk szerint a hasonló akcióknak csak a népszerűség fenntartásában lehet szerepe. A jó gazdasági eredményeket – mint mondta – fontos megismertetni a választókkal, mert túlnyomó részüknek fogalmuk sincs a meglévő vagy újonnan járó kedvezményekről és támogatásokról. „Egy bizonyos IQ alatt viszont ezek felsorolása ellenére sem jön le, hogy ez miért jó az embereknek, ha a Fidesz marad kormányon” – tette hozzá, mintegy magyarázatul, hogy a most úton-útfélen, tévében, rádióban, óriásplakátokon visszaköszönő szlogen miért nem lehet az új rezsicsökkentés.

A labda a szakember elmondása szerint egyelőre a miniszterelnök tanácsadóinál pattog – elsősorban Habony Árpádnál, de az ötletelésbe bevonják az Orbán Viktort 2008 óta tanácsaival segítő amerikai kampánygurut, Arthur J. Finkelsteint is.

A miniszterelnök környezetében abban mindenesetre biztosak, hogy „valamit adni kell a választóknak”, anélkül nem lehet választást nyerni. A legnagyobb feladat egyelőre tehát az, hogy mi legyen az a választók életén könnyítő gazdasági lépés, amelyre rá lehet építeni a kampány egészét, vagyis elő lehet állítani belőle a kellően meggyőző és könnyen befogadható politikai és kommunikációs üzenetet.

A csendben elengedett kisember

Fél év kormányzás után, 2014 őszétől kezdve megállíthatatlannak tűnően zuhant a Fidesz népszerűsége, a miniszterelnök kommunikációs stábja azonban sokáig nem találta meg azt a kérdéskört vagy kifejezést, amellyel ismét magához vonzhatta volna a tervezett internetadónak, az útdíjnak, a Fideszen belüli urizálásnak, majd a kitiltási botránynak köszönhetően fokozatosan elpártolt szavazókat. A miniszterelnök februári évértékelőjéből aztán kiderült, hogy a stratégák a brit konzervatív párt szlogenje, a Hardworking People (keményen dolgozó emberek) honosításában látták meg a kormányzati kommunikációt terveik szerint évekre meghatározó formulát. Csakhogy a magyar verzió, a „keményen dolgozó kisember” nem hozott a szigetországihoz hasonló sikert: bár a Fidesz és a KDNP vezető politikusai, élükön Rogán Antal akkori frakcióvezetővel mindent megtettek az elültetéséért – akadt sajtótájékoztató, amelyen egy időközi választás kormánypárti jelöltje húsz perc alatt 17-szer ismételte meg a szókapcsolatot –, a szlogen nemhogy nem állította meg a Fidesz lejtmenetét, de a visszájára sült el. Kiderült ugyanis, hogy nemcsak a választók, de maguk a fideszesek is lekezelőnek és degradálónak tartják, a panelt ezért rövid időn belül csendben ejtették a kormánypárt kommunikációs eszköztárából.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!