szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?

A tanulmány megállapítja, hogy a gát műszakilag mind a parton, mind az attól beljebb eső Nánási-Királyok útjai nyomvonalon kivitelezhető, azonban minden műszaki megfontolás a parti nyomvonal mellett szól, és nem támogatják egy 70 hektáros terület kizárását az árvízvédelemből. A tanulmány azonban arra is kifejezetten felhívja a figyelmet, hogy a védművet és a part tájépítészeti rendezését együtt javasolják kezelni, noha jelenleg csak előbbire állnak készen a főváros tervei.

A fővárosi önkormányzat megbízta a Műszaki Egyetem Geotechnika és Mérnökgeológia Tanszékét, hogy készítsen összehasonlító tanulmányt a Csillaghegyi-öblözet árvízvédelmének megoldási lehetőségeiről, ezen belül hasonlítsa össze a partmenti és az attól beljebb eső, Nánási- Királyok útja menti nyomvonalat megvalósíthatóság, előnyök, hátrányok szempontjából. Ez volt az első tanulmány, mely a partitól eltérő nyomvonal megvalósíthatóságának lehetőségével is komolyan foglalkozott, miközben a partira már az engedélyes tervek is készen állnak.

A Műegyetem tanulmánya arra a megállapításra jutott, hogy az árvízvédelem mind a parton, mind a Nánási-Királyok útja nyomvonalon műszakilag megvalósítható, azonban a 22 oldalas elemzés eredményei szerint semmilyen ésszerű indok, semmilyen műszaki megfontolás nem szól amellett, hogy a Nánási út-Királyok útja és a part közötti területeket kizárják az árvízvédelemből.

©

Azonban mint azt a tanulmányt bemutató lakossági fórumon Tosics Iván városszociológus is elmondta, a Római-part jövője egyáltalán nem csak árvízvédelmi, hanem környezetvédelmi és városépítészeti kérdés is. Ez az utolsó természetes, valójában megmaradt partszakasz Budapesten, mely fontos a városlakók számára, és ezt nem szabad figyelmen kívül hagyni.

A part jellegének megőrzését is javasolják

A tanulmány legnagyobb részét a két nyomvonal összehasonlítása teszi ki, a szakértők, miután határozottan a partmenti változat mellett foglalnak állást, figyelemre méltó kiegészítő javaslatokat tettek az összesítő fejezet végén. Íme:

-          a terveket ki kell egészíteni a kertépítészeti, partrehabilitációs tervekkel, azokat csak együtt szabad kezelni és egyszerre kell megismertetni a lakossággal.

-          A kőszórás (köznapi nyelven térkő) alkalmazását tájidegennek tartják, mely a parthasználatot oly mértékben rombolja, hogy azt még tervezetként sem ajánlják bemutatni. Azonban javasolják a plázs és a mederrézsű vizuális összképének a megőrzését - azaz, hogy tartsák meg a rézsű kavicsos anyagának és a burkolt rakpartokéhoz képest jóval lankásabb, jelenlegi hajlásszögét.

-          A fásítás kardinális eleme legyen a projektnek, noha a rádőlés veszélye miatt a mobil faltól csak megfelelő és nem túl magas növényzet ültethető, megfelelő távolságra egymástól.

-          Együtt kell működni a partmenti tulajdonosokkal, hogy érezzék, ők is fontos szereplői a gátépítésnek.

A tanulmányból egyébként jól kiderül az is, hogy a beruházás sokkal gyorsabban kivitelezhető a part mentén, hiszen a Nánási - Királyok útja nyomvonalon a sűrű közműhálózat miatt az utca teljes újratervezése, és bizonyos mértékű ingatlankisajátítás is szükséges, ami mind rengeteg idővel kitolná a beruházás megvalósulását, ráadásul engedélyes tervek is csak a parti nyomvonalra állnak készen. Tarlósék pedig már a következő közgyűlési ülésen szeretnék megadni a felhatalmazást az építkezések megkezdésére – természetesen a partmenti nyomvonalon.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Ha kamuméter mérné a kormány ígéreteit, nem hitegethetné a járvány kárvallottjait

Ha kamuméter mérné a kormány ígéreteit, nem hitegethetné a járvány kárvallottjait

Nagyot hempergett a hóban egy Mercedes G-osztály, pedig nem így tervezték

Nagyot hempergett a hóban egy Mercedes G-osztály, pedig nem így tervezték

Közel 200 ezer új fertőzöttet találtak az USA-ban egy nap alatt

Közel 200 ezer új fertőzöttet találtak az USA-ban egy nap alatt