szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A Magyar Nemzet szerint kis híján a 2015-öshöz hasonló baleset történt az egyik Gripen vadászgéppel pénteken a kecskeméti légibázison.

A szerencsén múlott, hogy ezúttal nem lett drága géptörés és pilóta súlyos sérülésével végződő katapultálás a végkifejlet pénteken, a kecskeméti légibázison, ahol az egyik Gripen futóműve ki- vagy behúzás közben elakadt valamiben, vagy valamilyen más meghibásodás történt.

Szerencsére egy alkatrész, vélhetően a futóművet behúzott állapotában fedő úgynevezett áramvonalazó lemez engedett, így mégiscsak sikerült biztonságban leszállni a vadászgéppel – olvasható a cikkben.

A lap szerint elővigyázatosságból a teljes, tizennégy gépes flottát leállították a vizsgálat lefolytatásáig, amíg a hatóságok és a gyártó bevonásával nem találnak magyarázatot a pénteken történtekre.

A Honvédelmi Minisztérium péntek este hét óráig nem adott ki közleményt az ügyben. A Magyar Nemzet szerint az ugyanakkor beszédes, hogy a sajtót péntek délután jövő keddre meghívták egy éjszakai repülés fotózására, de röviddel később már indok nélkül törölték a meghívót.

2015 júniusában felszállás után beragadt az egyik magyar Gripen futóműve: se behúzni, se újra kiengedni nem lehetett. Miután kifogyasztotta az üzemanyagát, a gép pilótája hasra szállt a géppel, és így óvta meg a pusztulástól a többmilliárdos technikát. Ugyanakkor katapultálnia kellett, de a katapultülés gyártási hibás volt, és a kilövés után nem vált le előírásszerűen a pilótáról, így ő az üléstől terhelten, sokkal nagyobb sebességgel ért földet. Súlyosan megsérült a gerince, hosszú ideig tartott a gyógyulása, és nem repülhet többé.

A Gripent sérüléseit Svédországban javították, és tavaly év végén került vissza Kecskemétre.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!