Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3df193a9-8ca5-4073-ad56-9db838d8a746","c_author":"Riba István","category":"360","description":"Bár voltak árnyalatnyi különbségek a reformkor nagyjai között, mind azt vallották, hogy csakis a nyugati orientáció az üdvözítő út Magyarország jövőjében.","shortLead":"Bár voltak árnyalatnyi különbségek a reformkor nagyjai között, mind azt vallották, hogy csakis a nyugati orientáció...","id":"20250504_hvg-magyar-reformkor-anglomania-parlamentaris-rendszer-wesselenyi-kossuth","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3df193a9-8ca5-4073-ad56-9db838d8a746.jpg","index":0,"item":"458563af-3b77-4aa9-b957-3a83ab65c175","keywords":null,"link":"/360/20250504_hvg-magyar-reformkor-anglomania-parlamentaris-rendszer-wesselenyi-kossuth","timestamp":"2025. május. 04. 14:30","title":"Orbán ezeréves hagyománnyal megy szembe – a reformkor üzenete","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cf28e827-13e0-4b90-ae58-bb94c906835b","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Létszükséglet az India irányából folyó víz Pakisztán számára, így tovább élesedik a két ország közötti konfliktus.","shortLead":"Létszükséglet az India irányából folyó víz Pakisztán számára, így tovább élesedik a két ország közötti konfliktus.","id":"20250504_Pakisztan-India-viz-konfliktus-ivoviz-szarazsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf28e827-13e0-4b90-ae58-bb94c906835b.jpg","index":0,"item":"98b7b8b9-de52-4c7b-87d2-f6e50102b85b","keywords":null,"link":"/vilag/20250504_Pakisztan-India-viz-konfliktus-ivoviz-szarazsag","timestamp":"2025. május. 04. 15:49","title":"India elzárta a vizet a Pakisztán határán fekvő gátnál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1d778b0e-20ae-42c9-b07b-973fb18596f1","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A teljesen új Jeep Compass hivatalos leleplezésére várhatóan néhány héten belül kerül majd sor.","shortLead":"A teljesen új Jeep Compass hivatalos leleplezésére várhatóan néhány héten belül kerül majd sor.","id":"20250505_ido-elott-kiszivargott-fotokon-a-jeep-compass-vadonatuj-villanyauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1d778b0e-20ae-42c9-b07b-973fb18596f1.jpg","index":0,"item":"da6c1af2-53b9-4969-9746-bf9b5a695865","keywords":null,"link":"/cegauto/20250505_ido-elott-kiszivargott-fotokon-a-jeep-compass-vadonatuj-villanyauto","timestamp":"2025. május. 05. 07:21","title":"Idő előtt kiszivárgott fotókon a Jeep vadonatúj villanyautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b744bb39-0b64-43e6-8126-ba8899a098a4","c_author":"Bedő Iván","category":"360","description":"Egészségkárosító részecskékkel is rontják a levegőt az e-autók, nagyobb sebességnél pedig nem csendesebbek, mint a benzinesek. A zajtalanságuk előnyei és hátrányai leginkább városi környezetben jelentkeznek.","shortLead":"Egészségkárosító részecskékkel is rontják a levegőt az e-autók, nagyobb sebességnél pedig nem csendesebbek, mint...","id":"20250503_hvg-elektromos-autok-zajszennyezes-karosanyag-kibocsatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b744bb39-0b64-43e6-8126-ba8899a098a4.jpg","index":0,"item":"e8f49687-3bd8-4e5c-a3a2-3712ae460a8b","keywords":null,"link":"/360/20250503_hvg-elektromos-autok-zajszennyezes-karosanyag-kibocsatas","timestamp":"2025. május. 03. 13:00","title":"Por és hang vagyunk: szennyezők-e az e-autók?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4c1017b-95b2-4efc-a210-6dc7114af0da","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A kifejezés több értelmében is az egekbe szökhet a napelemek teljesítménye egy japán kutatócsoport által fejlesztett technikának köszönhetően. A teljesítmény meghaladhatja az eddigi elméleti határt.","shortLead":"A kifejezés több értelmében is az egekbe szökhet a napelemek teljesítménye egy japán kutatócsoport által fejlesztett...","id":"20250503_napelemek-teljesitmenyenek-elmeleti-hataron-tuli-novelese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4c1017b-95b2-4efc-a210-6dc7114af0da.jpg","index":0,"item":"fb4f2562-057d-48ed-86fd-4a86d0fcfd26","keywords":null,"link":"/tudomany/20250503_napelemek-teljesitmenyenek-elmeleti-hataron-tuli-novelese","timestamp":"2025. május. 03. 08:03","title":"133%-os napelem: úgy néz ki, hogy igenis túllépheti az elméleti határt a napelemek hatásfoka","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"259b32a6-fbe7-415e-aa4c-0109ff2c3e4b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A 7.0 ezúttal egyáltalán nem a fogyasztásra és nem is szoftver verziószámra utal – terítéken egy különleges régi Mercedes S-osztály, mely bőven több, mint 100 millió forintot kóstál.","shortLead":"A 7.0 ezúttal egyáltalán nem a fogyasztásra és nem is szoftver verziószámra utal – terítéken egy különleges régi...","id":"20250504_7-literes-v12-dohog-ebben-a-meregdraga-kimaxolt-balna-mercedesben-w140-amg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/259b32a6-fbe7-415e-aa4c-0109ff2c3e4b.jpg","index":0,"item":"524b432b-0ef1-4fb0-bd94-f7741c17e584","keywords":null,"link":"/cegauto/20250504_7-literes-v12-dohog-ebben-a-meregdraga-kimaxolt-balna-mercedesben-w140-amg","timestamp":"2025. május. 04. 07:21","title":"7 literes V12 dohog ebben a méregdrága kimaxolt Bálna Mercedesben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dab0227b-1024-4f13-a62f-bb0715b34e4c","c_author":"HVG","category":"360","description":"Miután az ember biológiai órája természetes megvilágítás mellett fejlődött ki, japán kutatók arra voltak kíváncsiak, hogy miként járulnak hozzá az ilyen fényviszonyok az ébredés kellemesebbé tételéhez.","shortLead":"Miután az ember biológiai órája természetes megvilágítás mellett fejlődött ki, japán kutatók arra voltak kíváncsiak...","id":"20250503_hvg-ebreszto-fenyviszonyok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dab0227b-1024-4f13-a62f-bb0715b34e4c.jpg","index":0,"item":"6f6c9510-99f0-4437-ad5b-e09acbed8f8d","keywords":null,"link":"/360/20250503_hvg-ebreszto-fenyviszonyok","timestamp":"2025. május. 03. 08:45","title":"Hogyan segítik vagy rontják a fényviszonyok az ébredést?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a084f88-26d4-4e0d-b919-41f7310f413e","c_author":"Maltofer","category":"brandchannel","description":"A vas a szervezetünk egyik alapköve, ami döntő szerepet játszik az egészségünk fenntartásában: támogatja az anyagcserét, a növekedést és a normális sejtműködést. De vajon mindenkinek ugyanannyi vasra van szüksége? Távolról sem! Lássuk, milyen tényezőktől függ, mennyit kell bevinnünk belőle.","shortLead":"A vas a szervezetünk egyik alapköve, ami döntő szerepet játszik az egészségünk fenntartásában: támogatja...","id":"20250505_Vasbevitel-vastartalmu-elelmiszerek-maltofer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a084f88-26d4-4e0d-b919-41f7310f413e.jpg","index":0,"item":"beab4618-d3d2-44ae-9c20-b31b791efcbf","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250505_Vasbevitel-vastartalmu-elelmiszerek-maltofer","timestamp":"2025. május. 05. 07:30","title":"Elég vasat eszünk meg naponta? A válasz nem egyértelmű!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Maltofer","c_partnerlogo":"b5850ba1-e583-4d22-9186-688d82b8c838","c_partnertag":""}]
Brüsszel válaszolt Orbánnak: segítünk, de kerítésre nem adunk pénzt
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Kerítés építését nem támogatja az EU – válaszolta Orbán Viktor pénzkérő levelére az Európai Bizottság. A támogatástól azonban nem zárkózik el, a határvédelemre eddig is adtak pénzt.
„A bizottság kész támogatni minden tagországot az EU külső határainak védelmében és a migráció kezelésében” – áll abban az állásfoglalásban, amelyet az Európai Bizottság küldött a hvg.hu-nak Orbán Viktor levelére válaszolva. A kormányfő csütörtökön írt Jean-Claude Junckernek, a brüsszeli testület elnökének, levelében az „európai szolidaritás” nevében azt kérte, hogy az Európai Unió fizesse ki a migrációs hullám kivédésére fordított kiadások (270 milliárd forint) felét.
Jean-Claude Juncker és Orbán Viktor az EU csúcstalálkozóján
AFP / John Thys
A levél ennél precízebb kérést nem fogalmaz meg, azt viszont kiemeli, hogy „a magyar adófizetők pénzéből” „szinte teljesen egyedül” volt kénytelen állni az elmúlt két évben a migráció költséget.
Az Európai Bizottság ezzel szemben felsorolja
93,4 millió eurót bocsát Magyarország rendelkezésére a 2014-2020 közötti időszakban, emellett 6,7 millió eurót sürgősségi támogatásként.
az Európai Határ- és Partvédelmi Ügynökség (a Frontex) 18 fős kontingenssel folyamatosan jelen van a magyar-szerb határon. A csoport létszámát a magyar hatóságokkal egyeztették.)
2015-ben Magyarország támogatást kért és kapott az EU polgári védelmi mechanizmusából.
Brüsszel és a lapunk számára sem világos, Magyarország most milyen uniós alapból szeretne támogatást kapni. Ezzel kapcsolatban megkérdeztük a Külgazdasági és Külügyminisztériumot, választ cikkünk megjelenéséig nem kaptunk.
A bizottság mindenesetre nem zárkózik el, bár megjegyzi: ha Magyarország most pluszforrást kér, az Európai Bizottság kész gyorsan megvizsgálni a kérelmet és segítséget nyújtani, és „ha a helyzet megkívánja, támogatni az EU külső határainak védelmét az EU jogszabályainak megfelelően”. Pont úgy, ahogy azt tesszük például Görögországban, Olaszországban, Bulgáriában és Spanyolországban, ahol a segítségünket kérték – áll az állásfoglalásban.
A kerítés építése ugyan nem sért uniós jogszabályokat, ám azt az uniós vezetők annak idején jelezték: nem ezt tartják a határvédelem legmegfelelőbb módjának. Az Európai Bizottság déli sajtótájékoztatóján Alexander Winterstein szóvivő világossá tette:
Brüsszel hajlandó támogatni a határvédelmet, de nem ad pénzt kerítések építésére.
A bizottságnak is feltűnt a levélben többször ismétlődő „szolidaritás” szó, amely Magyarországgal kapcsolatban igen sokszor elhangzott az elmúlt hónapokban. „Nem feledkezhetünk meg arról, hogy a szolidaritás kétirányú. Minden tagországnak késznek kell lennie arra, hogy részt vegyen benne. Ez nem egy étlap, ahonnan válogathatunk, hogy a határvédelem kell, a közösen elfogadott áthelyezési mechanizmus viszont nem” – írják utalva arra, hogy a kormány a mai napig elutasítja, hogy részt vegyen a kvótarendszer néven emlegetett mechanizmusban.
Kérünk, nem kérünk
Ahogy az Európai Bizottság írta, már 2015-ben támogatást ajánlott fel Magyarország számára a menekültválság kezelésére. Ennek alapvető formája a Frontex határvédelmi ügynökség közreműködése a határvédelemben, de 2015 nyarán, az akkor már drámai méreteket öltő balkáni átvonulás idején más támogatást is kilátásba helyeztek.
Kerítés Röszkén
Fazekas István
Magyarország azonban ebből nem kért. Orbán Viktor levelében ezt most azzal magyarázza, hogy a segélykérésnél sürgősebb volt, hogy megoldást találjanak a külső határok védelmére, ez azonban legalábbis sántít. A 2015. június végén Brüsszelben tartott uniós csúcstalálkozón ugyanis többször elhangzott uniós vezetők részéről, hogy szívesen nyújtanak segítséget Magyarországnak, ám ehhez arra lenne szükség, hogy ezt kérjék. A magyar miniszterelnök akkor erre úgy reagált: „Értelmes ember nem utasítja el a felkínált segítséget, de az őrizet attól még az ország felelőssége.”
A kormány azt sem fogadta el, hogy az olaszokhoz és a görögökhöz hasonlóan a menekültáthelyezés „kvótarendszerében” Magyarország ne befogadó ország legyen, hanem innen is szállítsanak el embereket a menedékkérők közül. Vagyis azért nem fogadott el akkor segítséget, mert ez azt jelenthette volna, hogy hajlandó részt venni a kvótarendszerben.
Erre azonban a mai napig nem hajlandó a kormány annak ellenére, hogy időközben az Európai Bizottság kötelezettségszegési eljárást indított emiatt, és most már azzal fenyegeti a magyar kormányt, hogy az Európai Bíróság elé citálja, mert nem hajlandó kivenni a részét az európai szolidaritásból. Az elé a bíróság elé, ahol egyébként Magyarország és Szlovákia kezdeményezésére már folyik egy per a kvótarendszer törvényességével kapcsolatban. És a július végén közölt főtanácsnoki vélemény alapján ezt valószínűleg elbukja a kormány – ez azt is jelentheti, hogy a kötelezettségszegési eljárásban is rosszul áll a kormány.
A kérés azt is jelentheti, hogy a kabinet visszalépett a kvótamechanizmussal kapcsolatos merev elzárkózástól – a rendszer egyébként ebben a hónapban kifut, tehát nagy vállalást nem kell már tenni –, ennél valószínűbb azonban, hogy egyszerű provokációról van szó. Hiszen a magyar határvédelmi kiadások legnagyobb hányadát éppen a kerítés építése tette ki, amit a jelek szerint nem fog finanszírozni az EU.
Egy birtokunkba került levél szerint a kormány néhány hét múlva, még a per lezárulta elő át akarja venni az MTA vagyonát. De, ha a bíróság másként dönt, akkor vissza az egész.