Zseniális húzás vagy iszonyú lebőgés a kormány legújabb plakátkampánya?
Két szakértővel beszéltünk, mindkettő mást mond arról, hogy kerülhetett egy mémmé vált fotó párja a kormány legújabb plakátjaira. Rogán Antal hallgat, ahogy a kampányt minden bizonnyal készítő ügynökség sem reagált megkeresésünkre. A Fidesz nem most először operál külföldi fotóval. A boldog francia kisfiúra emlékeznek még? Vele kezdődött el a jövő 2002-ben.
Egészen kellemetlen helyzetbe hozta a kormányt a legújabb plakátkampányt intéző ügynökség, a Babaváró Támogatást reklámozó plakátokra ugyanis sikerült az egyik legismertebb mémben szereplő párt felrakni. Míg a kormányzati plakátokon kedvesen mosolyognak, a világhírűvé vált mémen a pár férfi tagja látványosan fordul meg az utcán egy másik nő után.
Feltételezéseink vannak a kampányt készítő ügynökségről, meg is kerestük írásban a rendre győztes Balásy Gyulát, illetve a Lounge Designt is. Megkerestük Orbán Viktor sajtófőnökét és a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetet is, hogy mondjanak véleményt a képválasztásról, illetve árulják el, mennyire hozták ezzel kellemetlen helyzetbe őket, de még nem válaszoltak. Az is kérdés, lecseréltetik-e a képet a hirdetést készítő ügynökséggel. A világhír mindenesetre garantált: a világ vezető sajtótermékeiben is téma lett a félrenézős mémpár kiválasztása.
The meme image is from Antonio Guillem.https://t.co/eYkZoT3Tf6
— Jean-François Mezei (@jfmezei) 2017. október 12.
But it all ends well :-) pic.twitter.com/sPlhmpk9ux
Totális csőd
Két szakértővel beszéltünk, teljesen ellentétesen ítélik meg a kampányt. Erdélyi "Superman" Zsolt kommunikációs guru szerint a plakátkampány bukás, amihez figyelmetlenségből, nemtörődömségből vagy szakmai hozzá nem értésből választották ki az adott stockfotót.
Ez a kapkodás jele, a Fidesz egyszerűen nem képes üzemeltetni a megszerzett termelőeszközöket.
Abban sem biztos, hogy a képet kiválasztó végiggörgette az adott párról készült képsorozatot. Egy ilyen kép 9-25 dollár között van, több ezer dollárért lehet kérni kizárólagosságot. Külföldön politikai kampányban jellemzően nem használnak stockfotót.
Itthon millió ilyen kampány van, a lehető legegyszerűbb, legprimitívebb és nagyon könnyű megbukni vele, de használják, mert jövedelmezően lehet továbbértékesíteni az ügyfelek felé, sőt ki sem kell találni, hogy mi legyen a képen. A gombhoz varrnak kabátot.
Azt mondja, egy ilyen szintű hibáért a megrendelő simán kirúghatja az ügynökséget, "ilyen előfordul, de ezen a szinten nem fordulhat elő". Szerinte ez a baki a saját tábort nem befolyásolja, hiszen nagy valószínűséggel el sem jut hozzá. Erdélyinek feltűnt az is, hogy a "buta szómágiával", képzett szavakkal profin operáló Fidesz a „babaváró támogatás” kifejezést csak a bejelentés után három héttel dobta be. A kampány designját sem tartja hitelesnek.
A Fidesz-kommunikáció profi mítoszát látjuk éppen összeomlani. A szakemberek, ha mernének beszélni, tombolva lubickolnának ebben, hiszen tananyag, hogy nem írunk végig nagybetűvel, mert nehéz elolvasni, 14 karakternél többet sem lehet felírni egy órásplakátra, mert az elolvasásához már mozgatni kell a fejet. Ezek a hirdetések csak Facebookon vagy monitorméretben állnak meg.
Vagy szakmailag zsenik
Fabricius Gábor médiadesigner, író es rendező egyáltalán nem tartja furcsának, hogy egy ügynökség stockfotót használ egy politikai kampányhoz.
A reklám párhuzamos fikciós valóság, nem dokumentumfilm, hogy számon kérjük a realitását. Akiket látunk a plakátokon, azok fikciós karakterek, önálló identitással csak a politikusok, közszereplők szerepelnek.
Azt ugyan nem tudja biztosan, hogy a mostani kampányhoz miért az egyik legismertebb mémen szereplő párt választották, de szerinte a kampány éppen ezért szakmailag nagyon jól működik, millió olyan helyen is szó van róla, ahová amúgy nem került volna be, ráadásul mindezt ingyen érik el.
Nagyon jó célcsoport-elérési mutatói lesznek ennek a kampánynak attól, hogy vírusszerűen terjed, reklámok számára megfizethetetlen, szerkesztőségi cikkekben is, nem csak vásárolt felületeken.
A kép sztoriját pedig szerinte onnan is lehet nézni, hogy a fiú ugyan megfordul egy másik lány után, de már társra talált, boldog párkapcsolatban él és felvehetik a hitelt.
Ennél jobb narratíva nem nagyon kell. Azt hiszem, mindez tudatos.
Azt mondja, egy ilyen kampányt nem lehet gyorsan megtervezni, így nem tartja valószínűnek, hogy azért dobták volna be az elhíresült képet, hogy azzal a Néppárton belüli botrányról eltereljék a figyelmet.
A francia kisfiú a tengerpartról
Nem ez az első, hogy a Fidesznek magyarázkodnia kellene egy kampánya miatt. Emlékeznek még a rettenetesen örülő kisfiúra? A gyerek a 2002-es választási kampány egyik arca volt, és mint később kiderült, nem magyar, hanem francia, és nem itthon, hanem egy tengerparton kiabál épp, és a fotót korábban egy spanyol telefontársaság reklámjában is használták. Orbánék vele hirdették annak idején, hogy "a jövő elkezdődött", a kisfiú képe a párt választási programján is szerepelt.Az eredeti képet Pierre DuFour New York-i szabadúszó fotóriporter készítette, aki meglepődött, mikor az akkori Magyar Hírlap értesítette, hogy épp egy jobboldali párt kampányában fut a képe. Az eset miatt hosszan magyarázkodott a párt akkori sajtófőnöke, Farkas Attila. Azt mondta,
a Fidesz szerint nem az a fontos, hogy ki van a párt választási plakátján, hanem az, hogy a mi van a képen, mit fejez ki, mit ábrázol.
Hozzátette,
olyan sokan ismerünk ebben a kisfiúban saját gyermekünkre, egykori önmagunkra.
Farkas szerint a kampánnyal megbízott reklámcég (Happy End) a nemzetközi gyakorlathoz igazodva a plakátra a legjobb, legkifejezőbb képet kereste és találta meg. Farkas szerint mindenki tudja, hogy a jövő nem a plakáton kezdődött el, hanem a valóságban Magyarországon.
Nem értette, hogy a francia kisfiút miért támadják, a Fidesz soha senkitől nem kérdezte és nem is kérdezi, hogy milyen náció tagja.
Ott amúgy nem csak a kép lett kínos, a szlogenről is kiderült, hogy reklámoztak vele barkácsgépet is.
Boldog orosz családok
Az utóbbi évek plakátkampányain is bőven van fogás, és most nem a gyűlöletkeltésre alkalmas sorosozós, migránsozós verziókra, hanem a kormány intézkedéseit népszerűsítőkre gondolunk.
2012-ben a munkahelyvédelmi akciótervet külföldiek népszerűsítették, ezt közleményben ismerte el a kormány. Azzal érveltek, az 56 millióból lebonyolított kampányban költségcsökkentés miatt válogatott az ügynökség nemzetközi stockfotógyűjteményből.
A pár hónappal ezelőtt futó, családokat ábrázoló kampányról a konyhai berendezés miatt gyanítható volt, hogy azon nem magyarok szerepelnek, és a 444.hu szerint a családok védelméről szóló nemzeti konzultáción is
egy orosz család szerepel,
és itt is a Shutterstock nevű online stockfotó-katalógus egyik ingyen letölthető darabjáról van szó.
Meglehetően kínos volt az is, mikor a fiatalokat a budapestiként hirdetett karácsonyi vásár képével akarták hazacsábítani, csakhogy kiderült, a kép nem a magyar fővárosban készült, hanem a németországi Magdeburgban.
Ha nem Shutterstock, akkor fideszes
Akkor sem járt jobban a kormány, mikor nem a nemzetközi adatbázisokból szedte össze a képeket. A 2015-ös "magyar reformok működnek" plakátkampány arcait a Bors leplezte le. Kiderült, azt, hogy újra nő a minimálbér, egy volt minisztériumi főtanácsos hirdette,
A kampányban a hárommilliós otthontermtési támogatást reklámozó párnak is van kötődése, egyikük édesanyja akkor a Magyar Országgyűlés Hivatalában dolgozott, és ismerőse a rezsicsökkentős képen szereplő nőnek.
Az úgytudjuk.hu pedig nemrég felfeldezte, "Magyarország jobban teljesít" kampányában az az Ajtai Péter örült a minimálbér emelkedésének, aki 2014-ben a Békés megyei Bélmegyer polgármesteri tisztségéért indult, a Fidesz színeiben.