szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium alá tartozna a tervek szerint egy a MÁV-ból és a Volánból összegyúrt holding. Nem ez az első alkalom, hogy megpróbálják összevonni a két állami tulajdonú közlekedési céget.

Az Azonnali birtokába került minisztériumi dokumentum szerint az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) ismét nekifutna a MÁV és a Volán összevonásának. Egy közös holdingcégbe, a MÁV-Volán Nemzeti Közlekedési Vállalat Nonprofit Zrt.-be vonnák össze a vasutat és a távolsági járatokat működtető Volánt. A lap úgy tudja, hogy a kormány mai ülésének a napirendjén ott van a tervezet.

A cikk szerint a holding fölött a tulajdonosi és irányítási jogokat az ITM gyakorolná, ami azt jelenti, hogy a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter, Bártfai-Mager Andrea, aki eddig felelős volt a Volánért, teljesen elveszítené a területet.

Az ITM tervezete szerint az összevonás azokkal az előnyökkel járna, hogy össze lehetne hangolni a fejlesztéseket, illetve egységes tarifa- és kedvezményrendszert lehetne bevezetni, ami évek óta húzódik.

Az Azonnali szerint a MÁV-Volán Nemzeti Közlekedési Vállalat, mint a holdingot irányító társaság csak a tagvállalatok irányítását végezné. Az alá tartozó, jogilag továbbra is különálló közlekedési vállalatok irányítására külön divíziókat hoznának létre. A vasúti pályahálózat működtetésére egy külön társaságot hoznának létre.

A tervek évtizede

Az összevonás terve nem sokkal a 2010-es kormányváltás után már felbukkant: 2011-ben a Széll Kálmán-tervben komoly megtakarításokat, csökkenő jegyárakat, integrációt ígértek. Létrehozták volna a MÁV-ot és a Volánbusz-társaságokat tömörítő Nemzeti Közlekedési Holdingot, és azt is tervezték, hogy összehangolják a két cég járatait, menetrendjeit. Egyikből sem lett semmi.

2014-ben ismét leporolták az összevonás tervét, ezt akkor azzal indokolták, hogy most már tényleg ideje megszüntetni a párhuzamosságokat. Egy évvel később, 2015-ben pedig miniszteri biztost is kineveztek: a volt BKK-vezér, Vitézy Dávid lett a felelőse a MÁV és a Volán összevonásának. Alig félévig tartó munkájáról csak annyi derült ki, hogy egy, a BKK-hoz hasonló országos szervezetet hozott volna létre, egységes tarifa- és jegyrendszert épített volna ki. Sürgette az elektronikus jegyvásárlást, az utastájékoztatást. Semmi nem lett belőle.

Valamivel később, Lázár János, a Miniszterelnökség volt vezetője is belengette a MÁV és a Volán összevonását, egy sajtótájékoztatón azt mondta, nem annyira a társaságok összevonása, inkább megszüntetése került szóba lehetőségként. Az lett volna az elképzelés, hogy a MÁV vette volna át a távolsági buszközlekedést, döntés viszont nem született.

Az egységesítés ötlete idén tavasszal, a Varga Mihály és Palkovics László nevével fémjelzett, Program a versenyképesebb Magyarországért nevet viselő dokumentumban is előkerült. Ott nem beszéltek még összevonásról, csupán azt a célt fogalmazták meg, hogy fel kell számolni az indokolatlan párhuzamosságokat és meg kell teremteni a tarifális átjárhatóságot. Erre a munkára pont az ITM-et kérték föl, és 2021-re ígértek kész tervet.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Vihar előtti csend látható a lakáshiteleknél?

Vihar előtti csend látható a lakáshiteleknél?

Szeretettel a Vajdaságból: Ahogy az oltás zajlik, az a szerb csoda

Szeretettel a Vajdaságból: Ahogy az oltás zajlik, az a szerb csoda

Egy új kutatás szerint a Pfizer és az AstraZeneca oltásából egy is 80 százalékos védettséget ad

Egy új kutatás szerint a Pfizer és az AstraZeneca oltásából egy is 80 százalékos védettséget ad