szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Pokorni Zoltán és Őrsi Gergely hiába fogott össze, jogilag ingoványos terepre tévedtek, a Fővárosi Közgyűlés pedig végül csak arról tudott dönteni, hogy május 31-ig tárgyalják a kizárólag lakosoknak fenntartott nem fizetős parkolóhelyek kérdését.

Közös előterjesztést nyújtott be a Fővárosi Közgyűlés elé Őrsi Gergely szocialista és Pokorni Zoltán fideszes polgármester, amivel azt szerették volna elérni, hogy a II. és a XII. kerületben olyan kizárólagos lakossági parkolóhelyeket jelölhessenek ki, amelyek – ellentétben a belvárosi kerületekben már működő kizárólagos lakossági parkolóhelyektől – a fizetős parkolási zónákon kívül vannak. Ezt a két polgármester a budapesti parkolási rendelet módosításával szerette volna elérni.

Őrsi és Pokorni előterjesztése szerint ezekre azért van szükség, mert a két kerület azon részein, ahol ingyenes a parkolás, sokan úgy parkolnak, hogy amúgy nem ott élnek – vagyis a helyiektől veszik el a parkolóhelyeket. A két polgármester által benyújtott szabályozási javaslat éppen ezért jóval radikálisabb lett volna, mint ami a belvárosi kerületek kizárólagos lakossági parkolóhelyeire vonatkozik. Míg a VI., VII.,, valamint a XIII. kerületekben egyes kijelölt szakaszokon a lakosságnak kizárólag hétköznapokon, este hat és másnap reggel hét között biztosítanak saját helyeket, addig a XII. és a II. kerület arra tett javaslatot, hogy náluk a hét minden napjának 24 órájában legyenek kizárólagos lakossági hellyé nyilvánítva a kijelölt parkolóhelyek.

Az előterjesztés komoly vitát kavart szerdán a Fővárosi Közgyűlésben, több módosító indítvány is érkezett hozzá, Déri Tibor újpesti polgármester például rengeteg IV. kerületi utca és közterület nevét nyújtotta be, amelyekkel kapcsolatban ugyanazt szerette volna elérni, mint Őrsi vagy Pokorni: kizárólag a helyek parkolhassanak ott. Ellenérvként Baranyi Krisztina, Ferencváros ellenzéki polgármestere és Wintermantel Zsolt, a fővárosi Fidesz frakcióvezetője is ugyanazt hozta fel: mindkettőjük szerint jogilag aggályos a kizárólagos lakossági parkolóhelyek fogalma, szerintük a KRESZ ezt nem ismeri el.

Karácsony Gergely főpolgármester módosítóját végül az előterjesztők és a módosító indítványokat benyújtók is elfogadták: a főpolgármester kiemelte, hogy tudja támogatni Pokorni és Őrsi előterjesztését, azonban jogilag ingoványos terepre tévedtek, mert nem egyértelmű, hogy a parkolási zónákon kívüli kizárólagos lakossági parkolóhelyek kérdésének rendezése megoldható-e a parkolási rendelet módosításával, vagy valóban a KRESZ-hez kellene hozzányúlni – ami nem fővárosi hatáskör. Karácsony a módosító indítványában azt javasolta, hogy május 31-ig vitassák meg az érintett kerületekkel a kérdést, így arra nem kell számítani, hogy a közeljövőben új kizárólagos lakossági parkolóhelyeket jelölnek ki a II., IV., vagy a XII. kerületekben. 

A parkolás átszervezését ígérték a kerületek, megnéztük, mi lett belőle

Nem sikerült messzemenő parkolási reformokat végrehajtani Budapest belső kerületeiben, a helyieknek kedvező lépések nem valósultak meg, vagy csak gyerekcipőben járnak. A töretlen ambícióknak az autózó tömeg nem is, de a mikromobilitás, magyarul a közbringa és közroller nyertese lehet: immáron rendezetten térhetnek vissza az e-rollerek a belvárosba, és a Bubi jövője is a hiperlokális megoldásokban rejlik.

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!