szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

„Nagyszámú” pályázat érkezett a rákosrendezői vasúti terület megtisztítására kiírt tenderekre, jelenleg ezek kiértékelése folyik – közölte a HVG megkeresésére az Építési és Közlekedési Minisztérium. A beruházáshoz 27 lakást kell kiüríteni, öt esetben azonban továbbra sem tudtak megállapodni, így az ezekben az ingatlanokban élők lakhatása egyelőre nem megoldott.

Júniusban két tendert is kiírtak annak érdekében, hogy megtisztítsák azt a Budapest XIV. kerületében található rákosrendezői területet, ahová a tervek szerint a következő években felépítik majd a mini-Dubajként ismertté vált városnegyedet. „Jelenleg a beérkezett nagyszámú ajánlat bírálata van folyamatban, amely jelzi mindkét esetben a verseny nagyságát” – válaszolta a HVG kérdésére a projektgazda Építési és Közlekedési Minisztérium.  

A terület a MÁV tulajdonában van, így a vasúttársaság írta ki a megtisztításra meghirdetett tendereket is, de mint az a Népszava korábbi cikkéből kiderült, meg kellett hosszabbítani a határidőt.  

Az egyik pályázat győztese legfeljebb tizennégy milliárd forintot költhet majd a 130 hektáros terület kármentesítésére és előkészítésére. Ebben benne lesz a fakivágás, az épületek elbontása, valamint az igen jelentős – 255 ezer tonnára becsült – hulladék elszállítása is.   

A másik pályázat keretösszege csaknem 6 milliárd forint, ezért pedig olyan vállalkozókat kerestek, akik feltárják a szennyeződéseket és elvégzik a környezetvédelmi vizsgálatokat is. A kiírás szerint a mintavétel és a laborvizsgálat csak akkreditált módon a műszaki irányelveknek és szabványoknak megfelelően történhet. 

Fazekas István

A teljesítés határideje mindkét esetben a szerződés aláírását követő 24 hónap, de ez további 12 hónappal meghosszabbítható, azaz a következő években még biztosan csak az előkészítő munka folyik majd. Azt egyelőre nem tudni, hogy eredményes volt-e a pályázat, de ha az lesz, akkor a győztesekről a tárca tájékoztatása szerint az Elektronikus Közbeszerzési Rendszeren (EKR) keresztül lehet majd tájékozódni.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium azt közölte, hogy a MÁV Zrt. az év első felében megkezdte a szükséges intézkedéseket annak érdekében is, hogy a terület fejlesztése elkezdődhessen, ennek pedig része volt 27 lakott lakás kiürítésének előkészítése is.  

„Az érintett lakók esetében a MÁV Zrt. a hatályos jogszabályoknak megfelelően kezdeményezte az érintett területen élő bérlők lakásbérleti szerződéseinek közös megegyezéssel történő megszüntetését, az egyéb lakáshasználati jogviszonyok felmondását, a lakásokat jogcím nélkül használókat pedig felszólította a lakások elhagyására. A jogszabályok maradéktalan betartásán túl a vasúttársaság mindvégig igyekezett a projekt területén élő lakók számára megoldásokat találni” – írták. Hozzátették: „Jelenleg öt lakás van még, amelyekben jogcím nélküli lakók tartózkodnak. Velük szemben a MÁV Zrt.-nek nincs jogszabályi kötelezettsége a további lakhatásuk megoldására, ennek ellenére méltányosságból arra törekszik a vasúttársaság, hogy az ő lakhatásuk is valamilyen módon megoldódjon”. 

Fazekas István

Az a minisztérium válaszából nem derült ki, hogy az öt lakásban pontosan hány ember él, valamint hogy milyen ajánlatot tettek nekik, de a Népszava korábban arról írt, hogy az érintett lakók örökbérleti jogot, valamint 40-80 millió forintos pénzbeli megváltást kértek. A többi érintett ennél kevesebbért hagyta el lakását, számukra cserelakást, vagy pénzügyi megváltást ajánlott a MÁV, és a költöztetés költségeit is átvállalta.

A mini-Dubajként ismertté vált igen jelentős beruházás során az arab befektető irodaházakat és luxuslakásokat építene, de a tervek szerint felhúznának ott egy felhőkarcolót is.  

A magyar kormány egyebek mellett vállalja, hogy 

  • a területet közbeszerzés vagy pályáztatás nélkül eladja az Egyesült Arab Emírségek által kijelölt beruházónak; 
  • stratégiai együttműködési megállapodást köt a beruházóval, és a projektet nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházásnak minősíti; 
  • a projekt megvalósításához szükséges állami infrastrukturális fejlesztéseket (gyalogos felüljáró, vasút feletti közúti felüljáró, vasúti pálya fejlesztése, a vasúti pálya befedése arra alkalmas módon, hogy felette egy park kialakítható legyen, M1 metró meghosszabbítása, kerékpárút és gyalogút) megvalósítja, és az ehhez 800 millió euró (mintegy 303 milliárd forint) forrást biztosít; 
  • a reptéri gyorsvasút jövőbeni fejlesztése esetén közvetlen kapcsolatot biztosít a projektben létrehozott vasútállomás és a repülőtér között; 
  • törekszik arra, hogy a fejlesztések 5 százalékos áfakulccsal valósulhassanak meg. 
  • Ezért cserébe az Egyesült Arab Emírségek kormánya vállalja, hogy a kijelölt beruházó ötmilliárd euró (mintegy 1900 milliárd forint) értékű beruházást valósít meg a területen. 

Itt a mini-Dubaj-törvény: a kormány adókedvezményt és szabad kezet ígér az arab befektetőnek

A kormány eladja a rákosrendezői területet az arab befektetőnek. Lehetőség szerint nem kell majd közbeszerzési eljárásokat lefolytatni, és a projekt megkapja a különféle szabályok alól mentesítő nemzetgazdasági szempontból kiemelt minősítést. A fejlesztéseket a beruházó 5 százalékos áfával értékesítheti majd.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!