Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő hétfőn osztotta meg azokat a Marbellán készült fotókat, amelyeken egy durván negyedmilliárd forintba kerülő, olajzöld Ferrari SF Spider mellett látható Tiborcz István, a kormányfő veje. Az itthon most nyilvánosságra került fotók 2023 decemberében kerültek fel az Autogespot nevű szpotterszájtra.
Tiborcz a Telex kérdésére azt írta: „A képen látható Ferrari SF Spider gépjármű nincsen, és nem is volt soha Tiborcz István tulajdonában, azt bérelte.”
A képeken látható, Spanyolországban lefotózott Ferrari német rendszámú, ráadásul rendkívül ritka és drága, ezzel együtt Nyugat-Európában akadnak autókölcsönzők, ahol bérbe adnak ilyen kocsit. Igaz, a bérleti díj nem kevés: naponta 1795 és 2900 euró közötti összegért kínálnak ilyen autót, azaz durván 0,7-1,1 millió forintot kell fizetni.
Meglehet persze, hogy Tiborcz vagy egy cége tartós bérleti konstrukcióban használta a sportautót. Mindezek miatt megkerestük a Tiborcz István érdekeltségébe tartozó BDPST Groupot az alábbi kérdésekkel:
- Jelenleg is bérlője Tiborcz István az említett Ferrari SF 90-esnek?
- Tiborcz István tartós bérletben használta a Ferrarit?
- Nyílt- vagy zártvégű lízing keretén belül használta, használja Tiborcz István az említett autót?
- Mennyi időn keresztül használta Tiborcz a képeken látható SF 90-es autót?
- Az autó rendszáma német – Németországban bérelte ki azt Tiborcz István?
- Bérlője-e Tiborcz István bármilyen, ötvenmillió forintnál drágább gépjárműnek?
A BDPST Group kérdéseinket figyelmen kívül hagyva csak újra megismételte: „A képen látható Ferrari SF Spider gépjármű nincsen, és nem is volt soha Tiborcz István tulajdonában, azt bérelte.”
A milliárdostól mindenesetre nem lenne idegen egy német rendszámú bérautó használata. 2019-ben a 444 fotózta le őt egy közel százmilliós Mercedes-AMG G63-as terepjáróval. Akkor a Népszava írt arról bővebben, hogy a német rendszámmal milliókat lehet spórolni. A lap akkor megjegyezte, hogy ehhez „csupán” egy német lakcím vagy egy ott bejegyzett cég szükséges, annak terhére lehet lízingelni a járgányt. Németországban egyszerűen kisebbek a luxusautózás költségei: csak 19 százalékos az áfa, nem 27, ezt pedig abban az országban kell megfizetni, ahol az adott kocsit forgalomba helyezték.
Persze az ezzel való játékra a jogalkotó is rájött, így csupán 60 napig lehet más országokban életvitelszerűen használni a külföldön regisztrált autót, de ezt valójában aligha ellenőrzi bárki is.