szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nem mindig egyszerű kiválasztani melyik franchise-hálózathoz csatlakozzunk, ahhoz, hogy sikeresek legyünka hálózat tagjaként. Mitől lesz egy cég sikeres franchise-partner, miként kerülheti el a kudarcot? Íme a gyakorlati tapasztalatokból leszűrhető recept.

Amikor egy cég úgy dönt, csatlakozik egy franchise-hálózathoz, elsősorban az motiválhatja, hogy nemcsak a jól bevezetett márkát veszi át, hanem az átadó korábban megszerzett gyakorlatára, tudására valamint hírnevére is szert tehet. A sikeres projekt átvétele így lecsökkenti a kockázatot és a bizonytalanságot, melyet egy új vállalkozás indítása okozhat. Nem minden franchise-hálózat partnere van azonban automatikusan "sikerre ítélve". Sok múlik azon, hogy milyen szempontok alapján választ hálózatot a cég.

5 kritérium a sikeres választáshoz:
 
- A hálózatnak legyen sikeres, már befutott márkaneve
- A hálózat legyen életképes
- A hálózat az átvevő képzettségének megfelelő szektorba tartozzon 
- A rendszergazda rendelkezzék jelentős know-how-al, tudással.
- A rendszergazda révén lehetőség legyen folyamatos fejlesztésekre

Ha jól választunk,  a rendszergazda folyamatos támogatást nyújthat a promócióhoz és a marketinghez egyaránt. Számos reklámot láthatunk a televízióban (Burger King, CBA) ahol az lánc termékeit promotálják minél több vásárlót csábítva a hálózat üzleteibe. A franchise szerződés tartalmazhatja a folyamatos segítségnyújtást.  Az Amerikai Hot Dog központja például egyezteti és szervezi a területfoglalásokat a különböző rendezvényekre, szabadtéri eseményekre és kiajánlja  azokat  átvevőinek. A  spanyol Buho ruházati cég a 10 000 eurós belépési díjból már az első évben vállalja 4000 euró összegű  promóciós- valamint reklámköltség kifizetését átvevői számára.
 
A sikeres választás még nem garantálja az eredményességet. Számos olyan kockázat van, amelyet érdemes egy  franchise-vállalkozásnak figyelembe venni: 

1. Rossz helyválasztás

Még egy ismertebb, könnyen azonosítható franchise vállalkozás is elbukhat, ha nincs a vásárlók, illetve a közönség szeme előtt. Nem szabad tehát  az olcsóbb helyet választani költségmegtakarítás címén, mert ha nincs forgalom, többet veszítünk a réven, mint amennyit nyertünk a vámon. 

2. Túltelített piac

Habár a franchise hálózatok a legtöbbször területi exkluzivitást biztosítanak átvevőiknek, ügyelni kell, nehogy a kizárólagosság csak egy kis területet fedjen le. Figyelembe kell venni azokat a franchise-on kívüli vállalkozásokat is, melyek hasonló terméket és szolgáltatást nyújtanak, mert ezek szintén túltelítettséget idézhetnek elő.

3. Az eladás-ösztönzés elhanyagolása

A promóció minden vállalkozásnál létfontosságú, nem csak a franchise-hálózatok esetében. Néhány franchise-átvevő azt hiszi, hogy a márkaismertség kiküszöböli a helyi reklám szükségességét. Ez híú remény. Nem elég, hogy a franchise rendszergazda lehetőséget ad  marketing-kampány megvásárlásá-ra, az átvevőnek önálló lépéseket is   tennie kell  vállalkozása népszerűsítésére. 

4. Irreális elvárások

A legtöbb franchise-hálózat bukását átvevői okozzák,  irreális elvárásaikkal. Egy franchise birtoklása – mint minden más vállalkozásé – kemény munkát, valamint elhivatottságot igényel és a legtöbbször jó pár év, amíg az üzlet profitot is termel.

Mandel Katalin
www.dakexpo.hu 
 
 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!