Tetszett a cikk?

A controlling, mint tevékenység, szervezeti funkció illetve szakma, másfél évtized alatt beépült a magyarországi vállalati és kormányzati gyakorlatba. Ennek ellenére még sokak számára nem egyértelmű mi a szerepe a controllernek cégen belül és külsősként, vagy kit hívunk mondjuk Help Controllernek? A hvg.hu utánajárt

Még ma is néhányan úgy gondolják, hogy a „controlling”, pénzügyi kontrollt jelent. Valószínű ez a profitorientációból és a mérlegszemléletből fakadhat. Ez a kijelentés azonban némi korrekcióra szorul. A „controlling” ugyanis többirányú kontrollt jelent.  Az „eszközök”, a „pénz”, és a „források” kontrollja mellett többek között teljesítmény-, kapacitás-, idő-, minőség-, és kockázatkontrollt. Kontroll feladat tehát van bőven, a vállalati részben és egészben egyaránt. A controlling rendszer ezeket a controller tevékenységeket hangolja össze, formálja rendszerré, azaz koherens egésszé.

A controller szakma folyamatosan fejleszti eszközeit, s feladatok komplexitása miatt a szakosodás is megindult. A magyar controller változó szerepkörben kíván hasznára válni az üzleti- és kormányzati szervezeteknek illetve vezetőknek. „A controller a vezető munkatársa és kiszolgálója” - szerep ma is érvényes. Változik, változhat azonban az egymás közötti munkamegosztás illetve a szakmai- és munkáltatói viszony.

Kis- és közepes cégeknél a vezetők végeznek controlling munkát. Külső-, sokoldalú-, tapasztalt-, innovatív-controllerek segítenek nekik, szerződéses alapon, időszakosan. Személyesen (szemtől–szembe) és/vagy hálózati (e-mail, webcam, webphone) kapcsolat kiépítésével és üzemeltetésével.

Ez a külső, üzleti szolgáltatás Ausztriában már 20-25 éve controlling szakértők járták az országot és nemcsak tanácsokat osztogattak. - „Controller Toolbox©”-al, azaz hordozható adat-, és információkezelő eszközzel felszerelkezve.

Ha ezek az üzleti szolgáltatást nyújtó úgynevezett „külsős controller” szakértők szakmai- és érdekközösséget (community of practice) alkotnak, kialakul az a „Service Desk”, „Help Desk” típusú szolgáltatás, amit az informatikai területen is nagy sikerrel alkalmaznak már több éve. A Controlling Help Desk a szakértők elérésének és a szolgáltatások megrendelésének egyetlen helye. Egyfajta kompetencia központ. A háttérben (Net-Office) vannak azok a szakemberek (controllerek, szakértők, infobrókerek), akik megrendelésre controlling szolgáltatásokat nyújtanak illetve kérésre problémákat hárítanak el, információkat szereznek be. Nevezhetjük őket akár Help Controllereknek is. Célszerűbb azonban a „külsős-controller” megnevezés.

A Help-Controller nem más, mint a vezető külső munkatársa, aki pénzügyi- és üzemgazdasági illetve vezetési-irányítási szolgáltatásokat nyújt a számára, üzleti alapon. Az elnevezés ráadásul jóval kifejezőbb és érthetőbb, mint mondjuk az „Interim Controller”.

Véry Zoltán


 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Trend

Pénz és ellenőrzés

A szocialista nagyipar összecsuklásának, a rendszerváltás megrázkódtatásaival járó gazdasági leépülésnek volt egy kedvező hozadéka: javult a környezet állapota. Ma azonban már nem lélegezhetünk föl, az 1990-es évek közepe óta néhány légszennyező anyagból - így a légzőszerveket károsító nitrogén-oxidból vagy a porból és a porra rakódó mikroszkopikus, gyakran rákkeltő részecskékből - ismét egyre több kerül a levegőbe. Időközben szigorodtak a normák is: ami megengedhető volt másfél évtizede vagy az uniós csatlakozás előtt, az mára határérték fölötti szennyezéssé vált. A brüsszeli előírások például ötödannyi arzéntartalmat tűrnek el az ivóvízben, mint a korábbi magyar szabvány.