szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Gyenge a hazai nemzetközi közúti szállítással foglalkozó vállalkozások érdek-érvényesítő képessége, pedig az Európai Parlament szakmai meghallgatásán igencsak szükség lenne a jelenlétükre.

Gurmai Zita magyar szocialista EP-képviselő szerint nem megfelelő az érdekérvényesítő képességea magyar közúti szállítással foglalkozó vállalkozóknak. Erre legjobb példa  az  a meghallgatás volt, amely a nemzetközi közúti szállítás szabályozásának megreformálásával foglalkozott.

Az újonnan felvett tagállamok jelentős hátrányban vannak a régi tagállamokkal szemben, nem egyenlőek az elbírálás feltételei és az ellenőrzés sem azonos - nyilatkozta Balassa Ferenc, a legnagyobb hazai nemzetközi közúti szállító cég, a Waberer's International Zrt. 

A  magyar képviselőnő meghívására részt vett az ülésen és elsőként szólalt fel. Elmondta, hogy számos fejlettebb tagállamban magasabbak az úthasználati díjak, mint nálunk. Hat tagállamban, köztük van Magyarország - a régiek közül Belgium és Hollandia - napi 8 eurót kell fizetni, függetlenül a megtett kilométerektől. 

Nemzetgazdasági szempontból természetesen a magasabb úthasználati díj lenne a kedvezőbb, mert abból több jutna autópálya vagy parkolók építésére, ez viszont a fuvarozók számára lenne előnytelen. A magyar szállítmányozási szakember kifejtette, hogy egy nap megtett kilométerre kivetítve Németországban az úthasználati díj ötszöröse, Ausztriában tízszeres a magyarénak. A kilométer szerinti fizetést Ausztriában gépesítették, Németországban lehetséges a manuális fizetés, ám mindkét országban előre kell általányt fizetni, s ebből számítják vissza a lefutott kilométerek utáni díjat.
   
Balassa Ferenc elmondta, hogy versenyképesség szempontjából a hazai díjemelés már nehezen elképzelhető, mert elviselhetetlen terhet róna a magyar vállalkozók számára, noha az unió a díjtarifa emelést szorgalmazza. Példaként felhozta, hogy Nagy-Britanniában néhány kiemelt objektum, alagút és híd kivételével az úthasználat - autópályáké és egyéb közutaké - ingyenes.

Megfigyelhető, hogy a meghallgatáson a résztvevők határozottan saját nemzeti érdekeiket képviselik - értékelte az eseményt a magyar szakember. Gurmai Zita beszámolt arról, hogy a 2001 óta tartó komoly egyeztetési folyamat a tavaszi ülésszakon ért véget és az ott megszavazott irányelveket 2007 áprilisáig kell a nemzeti jogrendszerekbe beépíteni és akkor lépnek hatályba is.

A Közlekedési Bizottság tagjaként részt vettem abban a jogalkotási folyamatban, mely szabályozza a munkaidő, a vezetési idő és a pihenőidő kérdését - nyilatkozta a magyar szocialista képviselő. - Ahhoz, hogy minden szabályt teljes mértékben betartsanak, közös és egységes képzésre van szükség. Emellett elengedhetetlen, hogy a cabotage fogalmát - idegen vállalkozó működése más országban - egységesen értelmezzék.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!