szerző:
hvg.hu

Lesz-e elegendő forrás és fejlesztés Magyarországon öt év múlva? Magyarország képes lesz-e magához ragadni a kezdeményező szerepet a közép-európai régióban? A hvg.hu három hazai szakembert kérdezett meg.

Azok a logisztikai cégek lesznek 5 év múlva is sikeresek, akik a szervezettségük, a szakmai tudásuk és vevőkiszolgálási képességük fejlesztésében évről - évre jelentősen javuló eredményeket érnek el - mondta Szabó Zoltán, a Ghibli Kft. ügyvezető igazgatója. Természetesen csak akkor, ha hatékonyságnövekedésük jelentős részét „átadják” megbízóiknak, segítve logisztikai folyamataik megbízhatóságát, gyorsítását és költséghatékonyágát.

Ezt a célt Szabó Zoltán szerint csak úgy érhetik el, ha a legújabb informatikai megoldásokat integrálják a vállalat folyamataiba, képzik munkatársaikat, s elkötelezettek megbízóik kiszolgálása iránt. Nagy tempót kell tehát diktálni, és ehhez a saját elhivatottságukon túl szükséges lesz külső forrásokat is bevonni, kormányzati vagy EU-s támogatásokat igénybe venni.

A logisztika jelentősége a globalizáció további térhódítása és az időbeli verseny miatt tovább növekszik és remélhetőleg nagyobb számban ismerik fel a magyar kis- és középvállalkozások, mint az egyik legfontosabb vállalati hatékonyságnövelő tényezőt.

Magyarország képes lehet közép – európai disztribúciós központtá válni, azonban ennek a „vérkeringésnek” a beindításához, az autópályák megépítése mellett szükséges a közép európai disztribúciós szolgáltatások gyors és hatékony kialakítása, hogy ezen tevékenységekért magyarországi vállalkozásoknak fizessenek a multinacionális cégek. "Ebben elsőnek kell lennünk, hogy képesek legyünk a vezető szerepet megragadni és magunknál tartani. Mivel a multiknak tulajdonképpen mindegy, hogy a disztribúció honnan történik, ezért ez tipikusan magyar érdek, így Magyarország logisztikai központtá kormányzati támogatás nélkül csak kis eséllyel válhat" - vetítette előre.

Világfalu avagy logisztikai teljesítményrobbanás (Oldaltörés)

Dr. Szegedi Zoltán, a Magyar Tudományos Akadémia Logisztikai Bizottságának tagja, a Szent István egyetem címzetes egyetemi tanára úgy látja, hogy a világ gazdasága – és benne Magyarország - menthetetlenül megérkezett a 10 éve még elég távolinak tűnő „világfalu”-ba. Ez jár együtt a logisztikai teljesítmény-robbanással.

Az elmúlt öt évben a konténerhajózási teljesítmények többszörösükre nőttek, a díjak pedig megduplázódtak, főként „Kína” miatt. Ez az évtized a logisztika évtizede hazánkban. Okai:

a.) Kis fáziskéséssel bár, de a logisztika bekerült a kormányzat által stratégiailag kiemelten fejlesztendő ágazatok közé is. A kormányzat ezalatt az infrastruktúrafejlesztést (autópálya- és kiemelt logisztikai csomópontépítést), a makrologisztikát érti.

b.)  A cégek ugyanakkor a saját vevőiknek nyújtott idő- és hely-hasznosságot értik logisztika alatt. A készletezési-raktározási-szállítási költségeik folyamatosan nőnek, hiszen - egymással versenyezve - a túlzott marketinglogisztikai vevői igényeknek is meg kívánnak felelni. Exponenciálisan nő a termékskála, irreális követelményeket szab az idő. Ez a mikrologisztikai  kihívás azonban más forrásokat és más fejlesztést igényel.

A közeljövőt tekintve nagyrészt optimista, lesz forrás és fejlesztés, megmarad a kulcságazat-szerep.  A kormányzat - a megszorító csomag ellenére, - nem hagy fel az autópályaépítéssel, és a vállalatok is eltökéltek a logisztikai fejlesztéseiket illetve a logisztikai szolgáltatói teljesítmények igénybevételét illetően.

A régiós kezdeményező szerepet azonban hiányolja a bizottság tagja: "Még mindig nem vettük észre, hogy a következő évtized a partnerkapcsolatok, az ellátási láncok és hálózatok évtizede lesz. Ellentmondásnak tűnik, de nem az: ne csak a szlovákok és az osztrákok „ellen”, hanem velük együttműködve is próbáljuk ezt a szerepet biztosítani magunknak. Ehhez kellene igazítani stratégiánkat. Kormányzati és vállalati szinten egyaránt!

Milyen változás várható? (Oldaltörés)

Három alapvető, a jelen tendenciákból levezethető változás várható az elkövetkező öt évben - mutat rá Duma László, a Magyar Logisztikai Beszerzési és Készletezési Társaság elnökségi tagja. 

Változások:

1. Informatikai megoldások mélyen beágyazódnak a logisztikai szolgáltatásokba és eszközökbe.

2. Termelői kapacitásokat áthelyezik a környező alacsonyabb bérszínvonalú országokba.

3. Koncentrálódnak a logisztikai szolgáltatók a  piacon, a logisztikai tevékenységek további kiszervezésének, a szolgáltatói piac átrendeződésének köszönhetően.

A hazai gazdasági életben kétségtelenül kulcságazat marad a logisztika, azonban a jelenleginél lényegesen kezdeményezőbb kormányzati támogatásra van szükségük a hazai logisztikai vállalkozásoknak, főként a környező országokban (főként Szlovákiában és Romániában) tapasztalható, illetve prognosztizálható termelési és logisztikai fejlődésnek.

 Forrás: Ghibili Kft.

 

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Megjött a sötét mód a WhatsAppba, de nem mindenkinek

Megjött a sötét mód a WhatsAppba, de nem mindenkinek

Megvan az Iszlám Állam új vezére

Megvan az Iszlám Állam új vezére

Múzeumba kerülnek Barabási Albert-László hálózatai

Múzeumba kerülnek Barabási Albert-László hálózatai

A koronavírus nem csak az emberekre, a tőzsdékre is veszélyes lehet

A koronavírus nem csak az emberekre, a tőzsdékre is veszélyes lehet

Molnár Péter: Turul, Városmajor, Szabadság tér, Horthy szobor

Molnár Péter: Turul, Városmajor, Szabadság tér, Horthy szobor

Elnapolták Babos meccsét Ausztráliában

Elnapolták Babos meccsét Ausztráliában