Kiberbiztonság: Meddig kell elkészülnie a kötelező auditnak?
A kiberbiztonsági követelmények teljesítése érdekében további fél év felkészülési időt kaptak az érintett szervezetek.
Lesz-e elegendő forrás és fejlesztés Magyarországon öt év múlva? Magyarország képes lesz-e magához ragadni a kezdeményező szerepet a közép-európai régióban? A hvg.hu három hazai szakembert kérdezett meg.
Azok a logisztikai cégek lesznek 5 év múlva is sikeresek, akik a szervezettségük, a szakmai tudásuk és vevőkiszolgálási képességük fejlesztésében évről - évre jelentősen javuló eredményeket érnek el - mondta Szabó Zoltán, a Ghibli Kft. ügyvezető igazgatója. Természetesen csak akkor, ha hatékonyságnövekedésük jelentős részét „átadják” megbízóiknak, segítve logisztikai folyamataik megbízhatóságát, gyorsítását és költséghatékonyágát.
Ezt a célt Szabó Zoltán szerint csak úgy érhetik el, ha a legújabb informatikai megoldásokat integrálják a vállalat folyamataiba, képzik munkatársaikat, s elkötelezettek megbízóik kiszolgálása iránt. Nagy tempót kell tehát diktálni, és ehhez a saját elhivatottságukon túl szükséges lesz külső forrásokat is bevonni, kormányzati vagy EU-s támogatásokat igénybe venni.
A logisztika jelentősége a globalizáció további térhódítása és az időbeli verseny miatt tovább növekszik és remélhetőleg nagyobb számban ismerik fel a magyar kis- és középvállalkozások, mint az egyik legfontosabb vállalati hatékonyságnövelő tényezőt.
Magyarország képes lehet közép – európai disztribúciós központtá válni, azonban ennek a „vérkeringésnek” a beindításához, az autópályák megépítése mellett szükséges a közép európai disztribúciós szolgáltatások gyors és hatékony kialakítása, hogy ezen tevékenységekért magyarországi vállalkozásoknak fizessenek a multinacionális cégek. "Ebben elsőnek kell lennünk, hogy képesek legyünk a vezető szerepet megragadni és magunknál tartani. Mivel a multiknak tulajdonképpen mindegy, hogy a disztribúció honnan történik, ezért ez tipikusan magyar érdek, így Magyarország logisztikai központtá kormányzati támogatás nélkül csak kis eséllyel válhat" - vetítette előre.
Dr. Szegedi Zoltán, a Magyar Tudományos Akadémia Logisztikai Bizottságának tagja, a Szent István egyetem címzetes egyetemi tanára úgy látja, hogy a világ gazdasága – és benne Magyarország - menthetetlenül megérkezett a 10 éve még elég távolinak tűnő „világfalu”-ba. Ez jár együtt a logisztikai teljesítmény-robbanással.
Az elmúlt öt évben a konténerhajózási teljesítmények többszörösükre nőttek, a díjak pedig megduplázódtak, főként „Kína” miatt. Ez az évtized a logisztika évtizede hazánkban. Okai:
a.) Kis fáziskéséssel bár, de a logisztika bekerült a kormányzat által stratégiailag kiemelten fejlesztendő ágazatok közé is. A kormányzat ezalatt az infrastruktúrafejlesztést (autópálya- és kiemelt logisztikai csomópontépítést), a makrologisztikát érti.
b.) A cégek ugyanakkor a saját vevőiknek nyújtott idő- és hely-hasznosságot értik logisztika alatt. A készletezési-raktározási-szállítási költségeik folyamatosan nőnek, hiszen - egymással versenyezve - a túlzott marketinglogisztikai vevői igényeknek is meg kívánnak felelni. Exponenciálisan nő a termékskála, irreális követelményeket szab az idő. Ez a mikrologisztikai kihívás azonban más forrásokat és más fejlesztést igényel.
A közeljövőt tekintve nagyrészt optimista, lesz forrás és fejlesztés, megmarad a kulcságazat-szerep. A kormányzat - a megszorító csomag ellenére, - nem hagy fel az autópályaépítéssel, és a vállalatok is eltökéltek a logisztikai fejlesztéseiket illetve a logisztikai szolgáltatói teljesítmények igénybevételét illetően.
A régiós kezdeményező szerepet azonban hiányolja a bizottság tagja: "Még mindig nem vettük észre, hogy a következő évtized a partnerkapcsolatok, az ellátási láncok és hálózatok évtizede lesz. Ellentmondásnak tűnik, de nem az: ne csak a szlovákok és az osztrákok „ellen”, hanem velük együttműködve is próbáljuk ezt a szerepet biztosítani magunknak. Ehhez kellene igazítani stratégiánkat. Kormányzati és vállalati szinten egyaránt!
Három alapvető, a jelen tendenciákból levezethető változás várható az elkövetkező öt évben - mutat rá Duma László, a Magyar Logisztikai Beszerzési és Készletezési Társaság elnökségi tagja.
Változások:
1. Informatikai megoldások mélyen beágyazódnak a logisztikai szolgáltatásokba és eszközökbe.
2. Termelői kapacitásokat áthelyezik a környező alacsonyabb bérszínvonalú országokba.
3. Koncentrálódnak a logisztikai szolgáltatók a piacon, a logisztikai tevékenységek további kiszervezésének, a szolgáltatói piac átrendeződésének köszönhetően.
A hazai gazdasági életben kétségtelenül kulcságazat marad a logisztika, azonban a jelenleginél lényegesen kezdeményezőbb kormányzati támogatásra van szükségük a hazai logisztikai vállalkozásoknak, főként a környező országokban (főként Szlovákiában és Romániában) tapasztalható, illetve prognosztizálható termelési és logisztikai fejlődésnek.
Forrás: Ghibili Kft.
A kiberbiztonsági követelmények teljesítése érdekében további fél év felkészülési időt kaptak az érintett szervezetek.
Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.
A forint árfolyamingadozása feladja a leckét – különösen, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
Van lelkifurdalásom, lehettem volna vagányabb vagy harciasabb, de évekig tudomásul vettük, hogy az MNB alapítványait és ingatlanfejlesztéseit nem ellenőrizhetjük – ismeri el Nyikos László felügyelőbizottsági tag.
Sikerült megállapodniuk a találkozó helyszínéről is.
Szamos Miklós 78 éves volt, szívinfarktus végezhetett vele, miután az önkormányzat rátette a kezét legendás cukrászdájára.
A Nagy Márton által csak „borospincés háznak” nevezett ingatlanhoz jakuzzi is tartozik.
A kiérkező mentősök sem tudták megmenteni a fiú életét.