|
A karácsonyi felmérést a kutatási cég és a Wincanton Magyarország megbízásából 2006. novemberében a magyarországi vállalatok körében 1000 cégvezető megkérdezésével készített. A vizsgálat célja az volt, hogy a Wincanton megismerje Magyarországon a feldolgozóiparban és kereskedelemben működő cégeknek a karácsonyi időszakban felmerülő raktározási és disztribúciós igényeit.
|
A kereskedelmi nagyvállalatok 16 százalánál, míg a feldolgozóipari nagyvállalatok 42 százalékánál az éves forgalom 30-40 százaléka esik erre az időszakra – többek közt ez derül ki a GKIeNET Kft. legfrissebb felméréséből. Az eredmény érdekes különbséget mutat a nagyvállalatok (azaz a 250 fő feletti vállalatok) és a kisebb cégek között.
Ez többek közt nagyon komoly logisztikai hátteret, tervezést is igényel a nagyvállalatoktól, illetve azok logisztikai szolgáltatóitól. Érdekesség, hogy míg a folyamatokat és eljárásokat illetően mind a feldolgozóipari cégek, mind pedig a kereskedelmi cégek megkülönböztetik a karácsonyi szezont a vállalat működésében.
A kisebb cégek több mint 90 százalékánál ez az időszak nem jelent kiemelkedő forgalomnövekedést – forgalmuknak átlagosan kevesebb, mint 30 százalékát bonyolítják le a karácsonyi szezonban.
Promóciók
A karácsonyi szezon természetesen a promóciók ideje. A megkérdezett kereskedelmi (nagy- és kis-) vállalatok majdnem fele tervez marketing akciókat. Nem meglepő módon más trend mutatkozik a feldolgozóipari vállalatoknál - ezeknek csak 11 százaléka tervez karácsonyi promóciót.
A felmérésből az is kiderült, hogy a promóciót tervező cégek többsége saját maga állítja össze a csomagokat, illetve több vállalat magától a gyártótól kapja a kész összeállításokat. Ezzel együtt a promóciós csomagok összeállítását a kereskedő cégek 17 százaléka bízza külső ügynökségre, 5 százaléka pedig logisztikai cégére. „Egyelőre kevés cég ismeri, illetve használja ki a logisztikai vállalatok szolgáltatásainak teljes skáláját,” – mondta Udvarvölgyi Sándor, a Wincanton Magyarország ügyvezető igazgatója. „Egyre több új technológiai megoldást vezetnek be a költséghatékonyság érdekében, illetve a szolgáltatások bővülése figyelhető meg. Olyan értéknövelő szolgáltatások, mint például az ajándékcsomagok összeállítása, komoly segítséget jelentenek a promóciók lebonyolításánál ebben a forgalmas időszakban, anélkül, hogy értékes belső munkaerőt kötnének le a vállalaton belül.”
Raktározás
A legtöbb vállalat elegendő kapacitással rendelkezik a karácsonyi időszak megnövekedett raktározási igényeinek kielégítésére: a feldolgozóipari cégek 93 százaléka, a kereskedelmi cégek 87 százaléka saját raktárkapacitását használja ebben az időszakban. Amennyiben további raktárterület bevonására van szükség, a legtöbb feldolgozóipari vállalat állandó partnerekkel dolgozik, míg a kereskedelmi cégek állandó és ideiglenes partnerekkel oldják meg a raktározási szükségleteiket.