szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Annak ellenére, hogy egyre több cikk szól franchise-hálózatok terjeszkedéséről, új üzletek nyitásáról, még mindig sokan nincsenek tisztában a franchise szóhoz kapcsolódó fogalmak, kifejezések jelentésével. Mások nem tudják milyen kötelezettségeik és jogaik vannak, ha be szeretnének lépni egy hálózatba. A most induló franchise kisokos a franchise tevékenységi körével, jellemzőivel, illetve résztvevőivel kapcsolatos téveszméket próbálja tisztázni.

Milyen kötelezettségei vannak az átadónak?

A franchise önmagában még nem garancia a sikerre. A rendszergazda nem csupán „átad” egy terméket vagy szolgáltatást a franchise átvevőnek. Az Európai Etikai Kódex szerint át kell adnia a jogokat a márkanév használatára vonatkozóan, illetve a többi olyan megkülönböztető jelzést is, amiről a fogyasztó azonosítani tudja a terméket. Biztosítania kell még a tapasztalatból származó tudást, a know-how-t, a technikai és kereskedelmi módszereket és folyamatokat. Így átfogó üzleti tudást biztosítanak a franchise átvevő számára, amely birtokában nagy magabiztossággal léphet be a hálózatba.

Mi az a mintaegység?

Ez egy a rendszergazda tulajdonában álló üzlethelyiség. A koncepció átadójának ugyanis nem csak elméleti, hanem gyakorlati, tapasztalati háttérre is szüksége van a know-how-hoz. Szerepe szerint többféle lehet. Egyrészt az üzleti tevékenység jövedelmezőségét tudják nyomon követni olyan üzlethelyiségen keresztül, amelyik ugyanolyan jellemzőkkel rendelkezik, mint a hálózat összes többi egysége. Másrészt a mintaegység tréningközpontként is szerepelhet, ahol az átvevők kiképzését tudják végrehajtani. Nem elhanyagolható az a lehetősége sem, hogy új termékeket és szolgáltatásokat próbálhatnak ki a mintaegységben, és megismerhetik pozitív és negatív tulajdonságait, mielőtt a teljes hálózatban elindítanák azokat.  

Mit tartalmaz a franchise-átvevői szerződés?

Hogy franchise-átvevővé válhassunk jogi megállapodásra kell lépnünk a franchise-átadóval, ez a megállapodás a franchise-szerződés. A szerződésnek egyértelműen tartalmaznia kell, hogy mik az átadó és az átvevő kötelességei és kötelezettségei. Valamint lefekteti annak az alapjait is, hogy akár a rendszergazda, akár az átevő partner miként bonthatja fel a szerződést, és hogy ennek mik a következményei. Foglalkozik továbbá a különböző franchise-díjak, költségek kifizetésének módjával és ezek határidejével is. Azzal is érdemes foglalkoznia a megállapodásnak, hogy mi a teendő akkor, ha az átvevő el szeretné adni üzletét a szerződés hatályának lejárta előtt. Itt is, mint más esetekben, egyensúlyt kell teremteni az átvevő azon igénye, hogy akkor és úgy tudja realizálni befektetését, amikor és ahogy akarja, és a rendszergazda azon igénye között, hogy jóváhagyja a hálózatába újonnan belépőket és megelőzze a hálózatból (bármilyen okból) távozókat abban, hogy folytassák az átadó tevékenységét és ezzel tisztességtelen versenyhelyzetet teremtsenek.

 Milyen díjakat kell megfizetnie a franchise-átvevőnek?

Általában a franchise-átvevőnek számolnia kell belépési díjjal, valamint a beruházási tőkeigénnyel (teljes befektetés), ami szektoronként, rendszergazdánként, valamint országonként is jelentős szórást mutat. A teljes beruházási tőkeigény magában foglalja a franchise belépési díjat, valamint az üzlet beindításához szükséges befektetéseket is. Itt gondolhatunk az üzlethelyiség megszerzésére, kialakítására, valamint az induló árukészlet megszerzésére is. A franchise-rendszer további működése során felmerülnek egyéb, a rendszergazda számára fizetett díjak, ilyen még a royalty (forgalmi jutalék), valamint a központi reklámköltséghez való hozzájárulás.

Milyen etikai normáknak kell megfelelni egy franchise-hálózatnak?

A legfontosabb követelmény a bejegyzett márkanév, amelyhez általában tartozik egy logó, külső megjelenés is. A második legfontosabb a know-how, az a tapasztalat, az a tudás, amelyet a rendszergazda évek hosszú folyamán gyűjtött össze és bocsátja az átvevő partner rendelkezésére a működési kézikönyv és folyamatos továbbképzések, innováció, termékfejlesztés formájában. A harmadik fontos norma, hogy a franchise-átadó nemcsak az előkészületekben és az induláskor segíti az átevőt, hanem folyamatosan, akár hónapról-hónapra továbbképzéseken, szemináriumok, vagy személyes találkozók folyamán, ahol megoszthatják egymással tapasztalataikat és adnak ötleteket egymásnak a leghatékonyabb működés elérése érdekében.

Végül, de nem utolsó sorban azt is le kell szögeznünk, hogy a franchise-hálózat tagjai jogilag és pénzügyileg is független, önálló vállalkozások. Sorozatunk következő részében kitérünk többek között a franchise-átadók kötelességeire és kötelezettségeire, tisztázzuk, mit tartalmaz a marketing-hozzájárulás, minek kell benne lennie a működési kézikönyvben és leírjuk a beszerzés, termékvásárlás feltételeit és körülményeit. Kéthetente megjelenő sorozatunk minden részben 2-3 olyan fogalmat magyarázunk el, amelyek szervesen kötődnek a franchise-hoz, mint üzleti formához.  

 http://www.dakexpo.hu

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Franchise

Tíz végzetes hiba, amit a franchise-hálózatok elkövetnek

A franchise, mint üzletforma nem érdemtelenül válik egyre sikeresebbé az üzleti életben. Nagy biztonságot jelenthet egy franchise-hálózathoz tartozni, de rengeteg munkával jár üzemeltetni azt. Mi a 10 leggyakoribb hiba, amelyet a hálózatok elkövetnek?

hvg.hu Franchise

RE/MAX a 11. legnagyobb franchise ingatlanhálózat a világon

A RE/MAX International ingatlanközvetítő hálózat a 2006-ban elért eredménye alapján az előkelő 11. helyet szerezte meg az 500 franchise céget rangsoroló listán. Az amerikai Entrepreneur magazin által 28. alkalommal közzé-tett „Franchise 500” ranglista a világ legjobb franchise cégeit állítja sorrendbe évente.