szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Miért jobb a franchise, mint a hagyományos üzlet? Hogyan működik a területi kizárólagosság? Mi a különbség a franchise forma és a jogok tényleges átadása között? Olvassa el a franchise kisokos következő részét!

Miért részesít előnyben a fogyasztó egy franchise egységet egy sima üzlettel szemben?

A fogyasztó nem tesz különbséget egy márkanévvel rendelkező üzlet és egy franchise egység között, ha mindkettő jól ismert és népszerű névvel rendelkezik. Pontosabban nem önmagáért a franchise formában történő értékesítésért lelkesedik. A fogyasztó azt az üzletet és márkát fogja választani, amit már ismer és amiben megbízik. Ha objektíven nézzük, egyszerűen sokkal nagyobb az esély arra, hogy ismerjen egy nagy hálózatot és annak hirdetéseivel találkozzon, amelyek vásárlásra csábíthatják, mint hogy ismerjen egy egyedülálló kereskedőt. Emellett a nagy hálózati háttér sokkal nagyobb biztonságot is nyújthat a fogyasztó számára adott esetben.

Hogyan működik a területi kizárólagosság?

A területi kizárólagosság ténye mindkét fél részére – az átadótól és az átvevőtől is – elkötelezettséget jelent. Egyrészről a franchise átadónak tiszteletben kell tartania az átvevő területi kizárólagosságot illető jogait. Mégpedig úgy, hogy nem gyakorolja az üzletet sem ő maga személyesen, sem pedig más harmadik fél számára nem teszi lehetővé, hogy a szóban forgó területen egységet nyisson. Az átvevőnek fel kell vállalnia, hogy szándékosan nem von el vásárlókat, ügyfeleket a kizárólagossági területén kívülről. Ezáltal elkerülhető a más átvevőkkel történő konfliktushelyzet.

Mi a különbség a franchise forma és aközött, ha csupán átadjuk a jogokat (itt: licenszét)?

Ha le akarjuk egyszerűsíteni a kérdést: a licensz egy kereskedelmi márka vagy termék használatát engedélyezi, általában bizonyos megkötések és feltételek mellett, a márka védelmében. A franchise jogok azonban, pusztán a használati jogok biztosítása mellett, teljes körű know-how-t is biztosít és gondoskodik annak átadásáról. A kettő együtt biztosítja a sikeres vállalkozáshoz szükséges jogi és tartalmi hátteret, amely segítségével értékesíthetünk egy terméket vagy szolgáltatást. Az egyszerű licensz esetében nincs szó többről, mint a puszta árusítási vagy üzemeltetési jogok átadásáról, de semmilyen többlettudást nem biztosít az átvevő számára. A franchise esetében éppen a lényegi tudás a fontos, a kidolgozott, jól bevált technológia, recept vagy eljárás.

Milyen franchise hálózatok a leginkább alkalmasak az átvevők számára?

A döntéshez az átvevőnek célszerű meghatároznia a főbb képességeit, készségeit:

1. Rajzolnia egy táblázatot, ahol összeállít:

Egy kezdeti listát a képességeiről és tapasztalatairól.

Jelezze, melyek azok a pontok, ahol önállóan is képes a fejlődésre.

2. Írja össze melyek azok a képességek, amelyek szükségesek egyik vagy másik hálózathoz vagy szektorhoz.

Határozza meg a többi kritériumot is:

1. Mik a motivációi a termékkel, tevékenységgel, a személyzettel kapcsolatban?

2. Mennyi félretett pénze van?

3. Milyen pénzügyi garanciái vannak ahhoz, hogy a banktól kölcsönhöz jusson?

4. Mekkora az a maximum hitel, amit semmiképpen sem kíván meghaladni?

(A válasza természetesen változni fog, amint halad előre a kutatásában.)

5. Milyen mértékű támogatást kaphat a családjától ehhez a projekthez?

6. Mekkora az a kockázat, amit még el tud fogadni?

 

 

 

 

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Vállalkozás

Mi a teendő franchise-üzlet nyitásakor?

Mi az átvevő feladata mielőtt megnyitja üzletét? Hogyan változnaka feladatok nyitás után? A franchise kisokos harmadik részében azokat a feladatokat és kötelességeket mutatjuk be, amelyeknek az átvevőnek kell eleget tennie, ha a választott koncepciót sikerre kívánja vinni, természetesen a rendszergazda hathatós közreműködésével.

hvg.hu Vállalkozás

Franchise kisokos IV.

Milyen különbségek lehetnek egy franchise hálózat belépési díjai, szerződései között? Megszabhatja a hálózat tulajdonosa a beszállítók körét? dr. Mandel Katalin, a Dakexpo Kft. tanácsadója a franchise -átvevők leggyakoribb kérdéseire válaszolt.

hvg.hu Vállalkozás

Franchise-hálózatoknál csak 5 százalék a bukás esélye

A franchise hálózatoknak, a nemzetközi tapasztalatok szerint mindössze 5 százalék esélyük van arra, hogy csődbe menjenek. Külön említésre méltóak a névhasználat franchise-ok, amelyek egyre nagyobb potenciált kínálnak a magyar vállalkozók számára.

hvg.hu Vállalkozás

Magyar hálózatok a bukaresti franchise-kiállításon

Február 16-18. között több mint 40 kiállító részvételével megrendezett bukaresti franchise-kiállításon induló hazai hálózatok is megjelentek. A román főváros immár harmadik alkalommal adott otthont nemzetközi franchise-kiállításnak és évről évre több kiállító mutatkozott be a rendezvényen.