szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Számos külföldi hálózat figyelt fel az utóbbi időben a cseh piac által kínált lehetőségekre, a magyar franchise-rendszerek előtt is nyitva áll az ország.

Tizennégy évvel ezelőtt érkezett az első franchise-hálózat a Cseh Köztársaságba, épp amikor az amerikai McDonald’s nyitotta meg első egységét, majd őt a francia Yves Roche követte. 1997-ben már több mint 30 hálózat működött az országban felismerve a franchiseban, mint vállalkozási formában rejlő lehetőségeket. Jelenleg a hálózatok száma meghaladja a százat, ennek körülbelül kétharmada külföldi eredetű.

A legnagyobb számban a gyorséttermi szektor van jelen, amelynek nagyon jó lehetőséget biztosít az életszínvonal folyamatos növekedése. Az egyik legnagyobb cseh franchise-hálózatot egy sörgyár indította útjára, a Staropramen. A Prazske Pivovary márka (ez egy Belga csoporthoz tartozik) több éttermi láncot fejlesztett ki, mint a Potrefena Husa, Stare Dobre Casy, Sportovka és a már Magyarországon is jól ismert Belgian Beer Café (Belga söröző Magyarországon).

Az életforma megváltozásával a cseh vásárlók egyre többet költenek fogyasztásra. Ezért azon termékek és szolgáltatások, amelyek segítenek a fogyasztók idejének megtakarításában, különösen népszerűek az országban. A Cseh Franchise Szövetség szerint a franchise-hálózatok számára az olyan szolgáltatások és üzletek, mint a szállodák, utazási irodák, a turizmus vagy az ingatlanhálózatok.

A pékségek és a cukrászdák már jelentős szintet értek el a piaci terjeszkedésben. Jelenleg olyan cseh eredetű franchise-hálózatok működnek, mint a Boty, Roman, Petr cipőüzlet hálózat, ETA - háztartási gép üzletek, Dobrá cajovna – teakülönlegességek, Orea – utazási iroda, Botanicus – szappanokat és gyertyákat kínál, OP Prostejov – divatüzlet hálózat, Hudy Sport – sporttermékek, Multi Decor – dekorációval foglalkoznak, nagy barkácsáruházak, mint a Stavo Arikel.

Kétségkívül a külföldi jelenlét dominál a franchise-piacon. A legnagyobb nemzetközi hálózatok, mint a McDonald’s vagy a KFC, komoly jelenléttel rendelkeznek az egész országban. A legismertebb külföldi franchise-hálózatok a piacon: OBI, Mothercare, Hertz, Sixt. Az ország legfontosabb gazdasági központja maga a főváros, Prága, ezenkívül olyan nagyvárosokat, mint Usti nad Labem és Plzen, Bruno, Ostrava.

A cseh piacban gondolkodó külföldi hálózatoknak át kell adniuk az összes tapasztalatot és esetenként a kinti központból át kell helyezniük néhány szakembert a zökkenőmentes induláshoz. Csehországban ugyanis jelenleg nem adottak a személyi feltételek egy franchise-hálózat működéséhez. Nem beszélhetünk a piac telítettségéről sem, szinte bármilyen franchise-hálózat kíván belépni a Cseh Köztársaságba, jó lehetőségek állnak nyitva a terjeszkedés számára. Csehországban is népszerűek a bevásárló központok, ezek általában a városok legfrekventáltabb helyein találhatóak meg. Nagyon sokszor ezek nyújtják az ideálist helyszínt a franchise-egységek számára. 

1993-ban alakult Csehországban a Franchise Szövetség, amely a rendszergazdákat, a mester-átvevőket, valamint a franchise-átvevőket tömöríti. A helyi Franchise Szövetségnél tájékozódhatunk az országban működő hálózatokról, hiszen adatbázisukban megtalálható az összes működő egység. Emellett a Szövetség rendszeresen szervez szemináriumokat. A Cseh Köztársaságban a lakosság meghaladja a 10 milliót, az Európai Unió teljes jogú tagjaként nyitott kapukkal várja a beérkező hálózatokat.

A piac egyik fő hátránya a nyelv, a hálózatoknak általában számolniuk kell a kommunikációs nehézségekkel. A cseh piac szinte ismeretlen a magyar hálózatok számára, bár a két ország földrajzi közelsége számos előnyt nyújt a hazai rendszergazdáknak.

www.dakexpo.com

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!