szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Tizenhárom százalékot is spórolhat egy hálózat, ha zsúfolt piacok helyett, kevésbé frekventált területen kisebb költségvetésű egységeket alakít ki. Jó példa erre a Papa John's pizzéria.

A Papa John’s pizzéria rugalmasan kezelte az éppen egy természeti katasztrófa következtében kialakult helyzetet, ezáltal új területek nyíltak meg előtte. Bár hazánkban még nincs jelen ez a hálózat, ám más hálózatok egy kis odafigyeléssel nemcsak a saját malmukra hajtanák a vizet, de fellendülést vihetnének a kisebb régiókba is.

A hálózat vezetőinek fejéből pattant ki az ötlet, hogy a vidéki közönséget és az (újra) fejlődő piacokat is megkísérelhetnék bevenni. Az ötlet azt követően érlelődött meg az egyik igazgatóban, nevezetesen Nigel Travisban, hogy meglátogatta a Katrina hurrikán két évvel ezelőtti pusztítása óta még mindig csak lábadozó Mexikói-öböl vidékét. Ott olyan franchise-átvevőkkel találkozott, akik szerették volna újrafejleszteni a térség gazdaságát. Ennek nem kis akadálya volt az, hogy a népesség nagy része még mindig nem tért vissza azóta, hogy elmenekült a hurrikán pusztítása elől.

Amikor visszatért a főhadiszállására, Travis és a fejlesztési csoport olyan változatát dolgozta ki a Papa John’s pizzéria egységeinek, amelynek megnyitása 13 százalékkal kerül kevesebbe egy másik, frekventáltabb helyen található egység beindításánál. A különbség 30 ezer dollár körül mozog. Ebből könnyen kiszámíthatjuk, hogy egy szabvány pizzéria beindítása 230 ezer dollárt is kivehet a vállalkozó kedvű átvevő zsebéből. Travis elmondása szerint ez az új modell főként a fejlődő, illetve kisebb piacokon lesz kelendő, ideértve a vidéki területeket, ahol alacsonyabb a népességszám, mint a nagyvárosokban.

Az első új modellű egységet Washingtonban nyitották meg, de nem a fővárosban, hanem az Indiana állambeli településen. Az étterem kiépítésének költsége kevéssel haladta meg a 200 000 dollárt. A megtakarítást túlnyomórészt azzal érték el, hogy kisebb méretű sütőket és olcsóbb konyhafelszerelést használtak, mint a többi egységben. Ezenkívül az átadó pult is eltérő dizájnt kapott, illetve spóroltak a belső falak elhagyásával is.

Az egyik, több mint 20 Papa John’s egységet birtokoló tulajdonos szerint, a csökkentett költségű modellel sok olyan piacra is be lehetne törni, ahol a háztartások száma nem haladja meg a kilencezret. Az új modell megjelenése előtt az egységnyitáshoz szükséges „határérték” 12 ezer háztartás volt.

Forrás: www.dakexpo.com

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Vállalkozás

A KFC, Fornetti és a Happy Box után ki a következő magyar franchise?

Amikor 1988-ban a McDonald’s megnyitotta első üzletét a Váci utcában, Magyarországon még senki nem tudta, mi az a franchise. Aztán amikor a 90-es évek elején elindult a privatizáció, sokan azt hitték, a magánosításban komoly szerepe lehet a franchisenak, de nem így történt. Lehet-e most túlélési stratégia egy tönkremenőben lévő magyar bolt számára, ha franchise hálózathoz csatlakozik?

hvg.hu Franchise

Hagyományos üzletből franchise hálózat

Akár 10 új üzleti egység nyitható anélkül, hogy ingatlan- vagy fejlesztési költségekbe kellene vernünk magunkat. Elegendő egy üzletet franchise-hálózattá alakítani. Arra, hogy ez mikor lehetséges, Dr. Mandel Katalin, a Dakexpo kft. franchise-tanácsadója válaszolt.