Majdnem szabályozott pénzügyek helyett biztos pillérek
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
A Deloitte és a PwC lehetségesnek, a KPMG pedig szinte kizártnak tartja, hogy a helyi iparűzési adó (hipa) megbukjon csütörtökön az Európai Bíróságon. Ha mégis, az államnak közel ezer milliárd jogtalanul beszedett adóforintot kellene visszafizetnie, és évi 350-400 milliárd forintot pótolnia a költségvetésből. Milyen forgatókönyvek lehetségesek?
Számolnak a hipával |
Egyszerűsítési célt szolgál az a 2008-as adócsomagban tervezett módosítás, amely szerint az iparűzési adóalap eszközérték-arányos megosztásához – az eszközérték megállapításakor – a kis értékű (100 ezer forint alatti) tárgyi eszközöket csak egyszer, egy összegben, a bevezetés évében lehetne figyelembe venni, a jelenlegi két év helyett. Forrás: Deloitte adóhírlevél |
A júniusi tárgyaláson a hipa miatt az állammal pereskedő cégek képviselői úgy vélték, hogy a hipa forgalmi típusú, a kormány és az Európai Bizottság képviselői viszont már akkor sem értettek ezzel egyet. Az ítélet meghozatalánál példaértékű lehet az olasz precedens, ahol a magyarországihoz hasonló olasz regionális adót (IRAP) nem törölte a luxemburgi székhelyű bíróság tavaly ősszel. A bírák szerint az IRAP olyan jellemzőkkel bír, amelyek megkülönböztetik a hozzáadott értékadótól, és így nem minősíthető forgalmi adónak.
© Túry Gergely |
Demszky ragaszkodik a hipához |
Budapest az iparűzési adó nélkül működésképtelen lenne – mondta Demszky Gábor főpolgármester nemrégiben a Napi Gazdaságnak. Erre az évre Budapest költségvetésében 167 milliárd forint iparűzési adóból származó bevétellel számolnak. Enélkül a főváros pénzügyi gazdálkodása alapjaiban rendülne meg – vélekedett a főpolgármester. |
Lőcsei elismerte, hogy katasztrofális hatással lenne a magyar önkormányzatok gazdálkodására, ha az Európai Bizottság (EB) az uniós áfadirektívával ellentétesnek minősítené a magyar helyi iparűzési adót. A PwC szakértője attól tart, hogy a hipa bukásával az önkormányzatoknak 2004-ig visszamenőleg vissza kellene fizetniük a jogtalanul beszedett adó összegét a cégeknek. Hacsak nem dönt úgy a bíróság, hogy kizárólag a jövőben ne szedjék be ezt az adót.
© Túry Gergely |
A másik két szakértővel ellentétben kicsit sem optimista Gombkötő Bálint, a KPMG adómenedzsere, aki minimális esélyt lát arra, hogy az Európai Bíróság jogellenesnek minősítse a hipá-t. E véleményét nemcsak az olasz IRAP ügyében született döntésre alapozza. Szerinte a hipa jövőjéről és a várható ítéletről az is sokat elárul, hogy ki sem kérték az Európai Bíróság munkáját segítő főtanácsnokok véleményét, ahogyan általában tenni szokták, és tették Olaszország esetében is. A csütörtöki ítélet szerinte egy gyorsított eljárás eredménye lesz, melyben a bírák várhatóan összeegyezethetőnek találják a hipát az uniós joggal.
Gombkötő szerint amennyiben mégis a direktívával ellentétesnek minősítenék a magyar iparűzési adót, úgy elismernék, hogy a hipa egy olyan tiltott forgalmi adó, amelyet a cégek a vevőikre hárítottak át, vagyis végsősoron nem a vállalkozások terhe. A hipa az áfára ugyanis csak ez esetben hasonlíthatna. Az iparűzési adó esetleges visszatérítése ezáltal sok esetben kimeríthetné a Ptk.-ban megfogalmazott jogalap nélküli gazdagodás kategóriáját, így még egy pozitív döntés esetén is csupán kivételes esetben járhatna vissza a gazdálkodónak az adó - hívja fel a figyelmet a szakértő.
Az Európai Bíróság egyébként a hetvenes évek vége óta figyeli, hogy az uniós direktíva alapján milyen adók eshetnek a forgalmi adó besorolás alá, de az idáig vizsgált mintegy 20 adónemből mindössze egyetlen dán adó bukott meg. A dán elvonás egy néhány százalékos munkanélküli járadék volt, amelyet szintén áfaalapon, az áfa mellett szedték be a dánoktól. Ez a járadék tehát apró formai különbségektől eltekintve azonos volt az áfával. Mielőtt még azt hinnénk, hogy ez jó hivatkozási alap lehet a hipa esetében, az igazság az, hogy a magyar iparűzési adó semmilyen tekintetben nem hajaz a dán járadékra - hangsúlyozta a KPMG adómenedzsere.
Szabó Zsuzsanna - Salgó Andrea
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
Úgy tűnik, kudarcba fullad a kormány hónapok óta tartó küzdelme, hogy betiltsa a Pride felvonulást. A hatalom szerint tiltott rendezvény, a szélsőségesek próbálják akadályozni. A HVG élő közvetítése a 30. Budapest Pride-ról.
A tiltottá lett Pride üzenete aktuálisabb, mint valaha.
A Tisza Párt elnöke úgy nyilvánult meg félreérthetetlenül a Pride-ról, hogy le sem írta a rendezvény nevét.
Az indoklás szerint azért, mert nem fellebbeztek a tiltás ellen, de a szervező főváros szerint nem is kell engedély.
Mindenki találgatja, hogyan alakul a Pride.
Nehéz-Posony Kata, a HVG ügyvédje minden kérdésre válaszol.
Felsővezeték-szakadás volt.
A miniszterelnök szerint a rend nem magától jön létre, azt először meg kell teremteni aztán pedig megvédeni.
Trükköznek a számokkal a gyermekvédelemben.
A nagy hőség miatt kellett lépni.
Az összes táv elérte a limitet.