Tetszett a cikk?

A sorozatos versenyhivatali büntetések ellenére csak kevés bank hagyott fel a kamatmentes költést ígérő hitelkártyareklámokkal, miközben a kártyás kölcsön egyre drágább az ügyfeleknek.

© sxc.hu
Kérem, hallgassa meg új ajánlatunkat, egyszerűsített hitelbírálat után két héten belül átveheti hitelkártyáját - keresik fel telefonon a K&H Bank törzsügyfeleit a pénzintézet üzletkötői. A kuncsaft pedig elégedetten dől hátra a fotelben, elvégre elég néhány adatot bemondania ahhoz, hogy megfeleljen a hitelbírálaton, és hamarosan átveheti a sokszor több százezer forintnyi hitelkerettel kistafírozott kártyát, amelynek első éves díját a bank fizeti helyette. A K&H mellett a Budapest Bank is teljes gőzzel nyomul az egyik hipermarketlánccal közös bevásárlókártyájával, és folyamatosan bombázza telefonon ügyfeleit a Citibank is. Nem csoda, ha robbanásszerűen terjednek a hitelkártyák: két év alatt háromszorosára, 1,6 millióra nőtt a számuk, s ha az ütem nem csökken, az év végén már 2 milliónál is több eladósodásra csábító plasztik lapul majd a tárcákban.

A mézesmadzag a bank pénzének ingyenes használata. A hirdetések ugyanis többnyire azt domborítják ki, hogy akár 45-51 napig kamatmentesen költhet az ügyfél. Hiányos viszont a kamatmentesség feltételeinek részletezése, amit a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a fogyasztók megtévesztésére alkalmas marketingfogásnak tart. Mégsem változik a banki reklámok szövege, annak ellenére sem, hogy tavaly októberben a GVH 100 millió forintra büntette az OTP Bankot a megtévesztő reklámja miatt.

Nem sok hatása volt annak a januári versenyhivatali bejelentésnek sem, hogy piactisztítási szándéktól fűtve sorra nagyító alá veszik a bankok hitelkártya-hirdetéseit. A GVH vizsgálatsorozata a múlt héten újabb fejezetéhez érkezett: a hatóság további három pénzintézetet marasztalt el a fogyasztók megtévesztésére alkalmas reklámok miatt, a Citibankra 20 millió forint, a K&H Bankra 15 millió forint, az Erste Bankra pedig 2 millió forint bírságot kiróva. "A bírság nagysága az adott bank piaci részesedésétől függ, és attól, hogy mióta alkalmazza a megtévesztő hirdetéseket, számít továbbá az is, volt-e már büntetve korábban a fogyasztók megtévesztésére alkalmas tevékenysége miatt, emellett sokat nyom a latban a bank együttműködő készsége is" - magyarázta a HVG-nek az eddigi bírságok eltérő mértékét Zavodnyik József, a Versenytanács tagja.

Az Erste Bankra kimért penzum az OTP 100 milliós bírságához képest például azért olyan csekély, mert az Erste csak rövid ideje kampányol, s látva a konkurenciával szemben indított eljárásokat, igyekezett igazodni a versenyjogi elvárásokhoz. Zavodnyik kiemelte a Citibank együttműködő készségét is, amely nélkül - ahogy az ítélet szóbeli kihirdetésekor elhangzott - akár százmillió forint körüli összeget is elérhetett volna a bírság a hitelkártya üzletágban a vizsgált időszakban piacvezető bank esetében. "A GVH a Citibank esetében értékelte azt a reagálást, hogy az OTP-s eljárás óta többször önként felülvizsgáltuk tájékoztató anyagainkat, majd változtattunk a szövegeken" - mondta a HVG-nek Mandák Gábor, a Citibank jogtanácsosa. Az OTP Bankkal kapcsolatban hozott határozatból azt olvasták ki, hogy jogsértő, ha a kamatmentességet hirdető szlogen mellett nem tüntetik fel, hogy az csak a kártyás vásárlásokra igaz, a készpénzfelvételekre nem, továbbá akkor, ha a teljes felhasznált hitelkeretét idejében visszafizeti az ügyfél. A Citibankkal szembeni eljárás során nyilvánvaló lett, nem lehet elhallgatni azt sem, hogy a felhasznált hitelkeret nem csupán az ügyfél költéseit tartalmazza, hanem egyéb díjakat is.

Gyökeresen eltérő taktikát választott az OTP Bank, amely a bírság ellenére nem változtatott hirdetésein, s az után sincs szándékában, hogy a GVH-határozat elleni keresetét a Fővárosi Bíróság a szeptember 19-én tartott első tárgyaláson elutasította. Az első fokon pervesztes OTP - mint sajtóosztálya a HVG kérdésére közölte - fellebbez a Fővárosi Ítélőtáblához. A bank ugyanis fenntartja a keresetlevelében leírt álláspontját, miszerint az GVH által elmarasztalt "akár 45 napig kamatmentesen használhatja a bank pénzét" szlogenben a magyar nyelv szabályai szerint az akár szó eleve az ingyenességnek a lehetőségére utal. Emellett a bank szerint ahhoz, hogy bárki megítélje, hogy az idézett szöveg alkalmas-e megtévesztésre, a bank egyéb közléseit, szórólapjait, hirdetményeit is figyelembe kellene venni.

Eközben tovább folynak a GVH-eljárások a CIB Bank és az MKB Bank, illetve a Budapest Bank, a Raiffeisen Bank és a Cetelem Bank ellen. Ez utóbbi pénzintézetnél nemrég hosszabbították meg az eljárást hatvan nappal - mondta a HVG-nek Lendvai János elnök-vezérigazgató. Szerinte a Cetelemnek nem kell változtatnia tájékoztatóin, ugyanis egy reklám nem térhet ki minden részletre a kamatmentes periódussal kapcsolatban sem, a részletes tájékoztatást a kártyaigényléshez, illetve a kártyákhoz mellékelt nyolc-tíz oldalas füzet tartalmazza. Lendvai nehezményezte, hogy a GVH mindig újabb nyuszit húz elő a kalapból, egyre szaporítva a különböző hitelek hirdetéseivel szembeni kívánalmakat. "Átláthatóbb és a bankok számára betarthatóbb lenne, ha megállapítanának egy olyan mondatot, mint ami a gyógyszerreklámokból ismert: »A kockázatokról és mellékhatásokról kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét«" - javasolta az elnök-vezérigazgató.

Csak a panaszok sokasodásából lehet következtetni arra, hogy a bankok szűkszavú, a "mellékhatásokkal" egyelőre csak ritkán foglalkozó reklámjaikkal hány ügyfelet csábítanak további eladósodásra. Mind többen döbbennek meg, amikor azt tapasztalják, hogy ha csupán a havi 200-350 forintos számlavezetési díj befizetését mulasztják el, akkor a bank az összes havi költésre felszámolja az évi 34-36 százalék körüli kamatot. A tavalyi jegybanki adatokból pedig arra lehet következtetni, hogy még mindig sokan nincsenek tisztában azzal, hogy a hitelkártyával felvett készpénz után az első naptól kamatot kell fizetni, akkor is, ha egyébként a teljes tartozásukat határidőre rendezik. A Magyar Nemzeti Bank fizetésikártya-statisztikája szerint ugyanis tavaly a hitelkártyákkal alkalmanként átlagosan 23 ezer forintot, összesen csaknem 82 milliárd forintot vettek fel az ATM-ekből. A pénzintézetek tehát akkor is megtalálhatják számításukat, ha ügyfeleik az adott határidőre az utolsó fillérig rendezik a plasztikkal felhalmozott tartozásukat, ami egyébként korántsem jellemző.

Papp Emília

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
MTI Gazdaság

GVH: 15 millió forintos bírság a K&H Banknak

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenytanácsa csütörtöki határozatában megállapította, hogy a Kereskedelmi és Hitelbank Zrt. hitelkártyáit népszerűsítő tájékoztatásával megtévesztette a fogyasztókat, ezért a bankot 15 millió forintra bírságolta.

MTI Gazdaság

Bankokat bírságolt a GVH hitelkártyareklám miatt

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenytanácsa három újabb bankot bírságolt meg, mert megítélése szerint hitelkártyáikat népszerűsítő tájékoztatásukkal megtévesztették a fogyasztókat: a hitelkártya-piacon piacvezető Citibankra 20 millió, a K&H Bankra 15 millió, az Erste Bankra 2 millió forint bírságot rótt ki.