Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ee0917d7-35cb-4f9b-bd0a-60a06f24ecc6","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"53 százalékkal több e-autót adtak el, mint egy évvel korábban, de a Tesla számai épp az ellenkező irányban mozognak. ","shortLead":"53 százalékkal több e-autót adtak el, mint egy évvel korábban, de a Tesla számai épp az ellenkező irányban mozognak. ","id":"20250206_tesla-musk-karlendites-nemetorszag-eauto-eladasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ee0917d7-35cb-4f9b-bd0a-60a06f24ecc6.jpg","index":0,"item":"718f6780-9fbd-476e-b183-5a09f41348f4","keywords":null,"link":"/kkv/20250206_tesla-musk-karlendites-nemetorszag-eauto-eladasok","timestamp":"2025. február. 06. 13:48","title":"Nagyot zuhantak a Tesla-eladások Németországban, mióta Elon Musk a szélsőjobbal kokettál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ef7242a1-7323-40b3-93fa-00ac481576ff","c_author":"MTI","category":"sport","description":"Hátrányból fordítva győzte le Szlovákia csapatát a magyar együttes.","shortLead":"Hátrányból fordítva győzte le Szlovákia csapatát a magyar együttes.","id":"20250206_magyar-noi-jegkorong-valogatott-szlovakia-olimpiai-selejtezo-gyozelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef7242a1-7323-40b3-93fa-00ac481576ff.jpg","index":0,"item":"0aff3f51-b67b-4d32-9739-39102e8f8385","keywords":null,"link":"/sport/20250206_magyar-noi-jegkorong-valogatott-szlovakia-olimpiai-selejtezo-gyozelem","timestamp":"2025. február. 06. 19:02","title":"Győzelemmel kezdte az olimpiai selejtezőtornát a női hokiválogatott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"39c80523-d496-423e-95ad-06a447890178","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A lap szerint így akarják rossz színben feltüntetni a választásokra készülő Zöldeket.","shortLead":"A lap szerint így akarják rossz színben feltüntetni a választásokra készülő Zöldeket.","id":"20250206_nemetorszag-orosz-szabotazs-vandalizmus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39c80523-d496-423e-95ad-06a447890178.jpg","index":0,"item":"6bdb1aec-a8bf-46e6-aa3e-853b899b1679","keywords":null,"link":"/vilag/20250206_nemetorszag-orosz-szabotazs-vandalizmus","timestamp":"2025. február. 06. 14:33","title":"Spiegel: Oroszország áll a német autókat megrongáló vandalizmushullám mögött","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d57b96a4-af06-43db-ab8f-5f5c69a85ef4","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az ukrán elnök szerint ez már önmagában kompromisszum Ukrajna részéről.","shortLead":"Az ukrán elnök szerint ez már önmagában kompromisszum Ukrajna részéről.","id":"20250205_oroszorszag-ukrajna-volodimir-zelenszkij-vlagyimir-putyin-tuzszunet-targyalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d57b96a4-af06-43db-ab8f-5f5c69a85ef4.jpg","index":0,"item":"b49d1e22-a358-46e7-a1ae-8688783a5c76","keywords":null,"link":"/vilag/20250205_oroszorszag-ukrajna-volodimir-zelenszkij-vlagyimir-putyin-tuzszunet-targyalas","timestamp":"2025. február. 05. 07:53","title":"Zelenszkij hajlandó leülni tárgyalni Putyinnal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1e42992c-dec0-4530-9af8-168cea2b278a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Két légtechnikai berendezés gyulladt ki.","shortLead":"Két légtechnikai berendezés gyulladt ki.","id":"20250204_Tuz-Puskas-Arena","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1e42992c-dec0-4530-9af8-168cea2b278a.jpg","index":0,"item":"e7987e6c-ce17-4912-b357-8c1f9611b7d7","keywords":null,"link":"/itthon/20250204_Tuz-Puskas-Arena","timestamp":"2025. február. 04. 21:21","title":"Tűz volt a Puskás Arénában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"285d0eb8-4cb5-4da0-a055-d8b4e5106c39","c_author":"Murányi Gábor","category":"360","description":"1990-ben az MDF‒SZDSZ-paktum mondta ki: a köz médiái függetlenek lesznek. Az ehhez ragaszkodó tévéelnök, a most tíz éve elhunyt Hankiss Elemér – ahogy a rádiót irányító Gombár Csaba – hamar szembetalálta magát a megváltozott kormányzati szándékokkal.","shortLead":"1990-ben az MDF‒SZDSZ-paktum mondta ki: a köz médiái függetlenek lesznek. Az ehhez ragaszkodó tévéelnök, a most tíz éve...","id":"20250205_hvg-szdsz-mdf-paktum-1990-hankiss-elemer-teveelnok-gombar-csaba-radioelnok-mediahaboru-1992","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/285d0eb8-4cb5-4da0-a055-d8b4e5106c39.jpg","index":0,"item":"0f0a27f2-981a-4151-b3b9-2bd80c4faa27","keywords":null,"link":"/360/20250205_hvg-szdsz-mdf-paktum-1990-hankiss-elemer-teveelnok-gombar-csaba-radioelnok-mediahaboru-1992","timestamp":"2025. február. 05. 19:45","title":"„A kormány, amely úgy hiszi, el tud dönteni mindent, elképesztően felelőtlen” – Hankiss Elemér harca a nagy médiaháborúban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f129003-c6b0-47c7-9e56-2bc0ed82d8fc","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Jelentősen megdobhatja a havi számlákat, ha egész éjszaka feltekerve hagyjuk a fűtést, de a gazdasági szemponton kívül számos egészségügyi előnye is van, ha hidegebb szobában alszunk.","shortLead":"Jelentősen megdobhatja a havi számlákat, ha egész éjszaka feltekerve hagyjuk a fűtést, de a gazdasági szemponton kívül...","id":"20250206_alvas-hidegben-elonyok-idealis-homerseklet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f129003-c6b0-47c7-9e56-2bc0ed82d8fc.jpg","index":0,"item":"57e02443-9358-406f-a6ae-eb2f894944fa","keywords":null,"link":"/elet/20250206_alvas-hidegben-elonyok-idealis-homerseklet","timestamp":"2025. február. 06. 05:01","title":"Nagyon meg fogja hálálni a szervezete, ha hidegebb szobában alszik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"17495fe1-b0b1-4f47-8281-197dc30c45bd","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A svéd rendőrség szerint nem volt ideológiai indítéka az örebrói támadásnak.","shortLead":"A svéd rendőrség szerint nem volt ideológiai indítéka az örebrói támadásnak.","id":"20250205_svedorszag-iskolai-lovoldozes-orebro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17495fe1-b0b1-4f47-8281-197dc30c45bd.jpg","index":0,"item":"8cdc2d91-8046-4caa-b49f-85ca4fe20a01","keywords":null,"link":"/vilag/20250205_svedorszag-iskolai-lovoldozes-orebro","timestamp":"2025. február. 05. 08:27","title":"Svédországi lövöldözés: 11 halott, az elkövető egyedül cselekedett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Központosított és a nyilvánosságnak csak mérsékelten teret engedő eljárásrend jellemzi az uniós pályázatok elbírálását. A korrupció lehetősége így az összeférhetetlenség szabályozása ellenére is nyitott.
HVG
A politikai befolyás számszerűen kimutatható az uniós pályázatok elbírálásában - ezt állapította meg a HBF Hungaricum Kft., amely ráadásul nem is egy független szervezetnek, hanem magának a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnek (NFÜ) a megrendelésére készített felmérést még 2006 őszén. A tanulmány, amelyet máig nem vertek nagydobra, a 2004-2005-ben megítélt uniós támogatások térbeli megoszlását vizsgálta. Az első nemzeti fejlesztési tervnek ezt az időszakát még Baráth Etele tárca nélküli miniszter irányította. A kutatók azt állapították meg, habár az uniós fejlesztések célja a lemaradó térségek felzárkóztatása lett volna, a támogatások elnyerésében mégis jobbak voltak az esélyei az előnyösebb pozícióból startoló vidékeknek. Ráadásul egyértelműen tetten érhető volt a politikai lobbi hatása - állította a HBF: minél nagyobb volt a szocialista szavazók aránya egy-egy településen, vagyis minél erősebb a kormánypárti befolyás, annál több támogatásban részesültek az ottani pályázók. A jogalkotók számára azonban meglehetősen lassan esik le a tantusz: miközben a második nemzeti fejlesztési terv több pályázatánál már nyertest hirdettek, az NFÜ a korrupciós vádak nyomására még ezekben a hetekben is toldozgatja-foldozgatja a 2007 és 2013 közötti fejlesztési periódus eljárásrendjét.
A hirtelen jött jogalkotási kedv katalizátora a Zuschlag-ügy volt (HVG, 2007. szeptember 15.), még akkor is, ha az NFÜ-nél fennen hangoztatják: az összeférhetetlenségi törvényjavaslat már javában készült, amikor kiderült, hogy az ifjú szocialisták kezét érdemes távol tartani a pályázati források elosztásától. Más kérdés, hogy az eljárási szabályokat illett volna már a fejlesztési programok meghirdetése előtt véglegesíteni, ami tavaly decemberben elvileg meg is történt, ám a jelek szerint a támogatások felhasználásáról szóló 255/2006-os kormányrendelet és az eljárási rendet szabályozó 16/2006-os miniszteri rendelet nem állta ki az idő próbáját. "Mindenkinek el kell döntenie, hogy az asztal melyik oldalán ül: a döntéshozók vagy a pályázók oldalán" - hirdette meg korrupcióellenes koncepcióját a Fidesz által irányított politikai össztűz hatására a fejlesztéspolitikáért is felelős miniszter, Bajnai Gordon, és a kormányfő köztisztasági csomagjának keretében (a döntéshozatal megolajozása érdekében szocialista képviselők által jegyezve) október közepén a parlament elé terjesztették a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló törvényjavaslatot.
A szigorítás lényege, hogy mindazokat kizárnák az uniós, illetve a hazai támogatásokból, akik közvetlenül vagy közvetve közreműködnek a döntések előkészítésében és meghozatalában. A 2004-2006 közötti időszak összeférhetetlenségi szabályozásán már a tavaly decemberi kormányrendelet is túllépett, amennyiben nem csupán a pályázatban érdekelt személyeket zárta ki a döntéshozatalból, hanem az ilyen szervezeteket is, és megtiltotta a pártfunkcionáriusok, valamint önkormányzati és parlamenti képviselők részvételét a pályázatok értékelésében és elbírálásában. Az újonnan elkészült összeférhetetlenségi törvényjavaslat azonban már tételesen megvonná a pályázás lehetőségét többek között a miniszterektől, államtitkároktól, a regionális fejlesztési tanácsok elnökeitől, valamint azok közeli hozzátartozóitól és érdekeltségeiktől. A tervezett szabályozás távol tartja a közpénzektől a pártokat, azok tisztségviselőit, valamint a parlamenti, európai parlamenti és helyi képviselőket is.
Az össztűz kétségtelenül érzékenyen érintheti az egymással összeegyeztethetetlen pozíciók halmozóit, ám önmagában az összeférhetetlenség szabályozása akkor sem zárja ki a döntések befolyásolásának a lehetőségét, ha nem számolunk strómanok közbeiktatásával. Az eljárásrend gyenge pontja maradt ugyanis a központosított döntéshozatal, valamint esetenként a nyilvánosság korlátozása. Szinte minden ponton a kormány és az NFÜ dönt arról, ki vehet részt a pályázatok elbírálásában. Márpedig hazai viszonyok között, ahol nem minden esetben érvényesül a közigazgatás függetlensége a politikától, a hivatali hierarchia még egy jó szándékú köztisztviselőt is kiszolgáltatottá tehet, különösen ha a döntéshozatal folyamatának nyilvánossága sem védi. Bár az idén indult fejlesztési periódusban már egy-egy civil tagot is bevontak a bírálóbizottságokba, a kormányközeli többség így is kényelmesen megvan az öt-hét fős testületekben. A civileken kívül a többi szavazásra jogosult tagot ugyanis a miniszterek, az NFÜ, a kormány által jóváhagyott közreműködő szervezetek, valamint regionális programok esetében a kormánytöbbséggel működő regionális fejlesztési ügynökségek jelölhetik. Ám ha még ez sem volna elég ahhoz, hogy a centrumban dőljenek el a személyi kérdések, az NFÜ kifogással is élhet a jelölő szervezetnél a tagokkal szemben. Mindennek tetejébe az összeférhetetlenségi törvényjavaslat gyakorlatilag kilőtte a civileket a testületekből, hiszen hol van olyan valamirevaló nonprofit egyesület, amely nem pályázik uniós támogatásra. Márpedig ha a parlament megszavazza a jogszabályt, ilyen szervezet tagjaként nem vehetne részt a bírálatban.
A döntéshozatal átláthatóságát az is korlátozza, hogy a bírálóbizottság döntéseiről csupán emlékeztető, nem pedig jegyzőkönyv készül, abból viszont gyakorlatilag csak a testületi ülés eredménye és a szavazati arány derül ki, a személyekhez is köthető vélemény utólag már nem dokumentálható. Bár a HVG értesülése szerint az eljárásrendről szóló rendelet készülő módosítása már előírja a bírálatban részt vevők listájának a közzétételét a döntés meghozatala után, a nyilvánosság kiterjesztéséről még a hazai uniós intézményrendszeren belül is több elképzelés létezik. A humánerőforrás fejlesztését szolgáló operatív programok közreműködő szervezetének, az ESZA Kht.-nek az ügyvezető igazgatója, Tátrai Ferenc szerint például ütközik a nyilvánossághoz fűződő közösségi és a zavartalan munkavégzéshez fűződő egyéni érdek. Tátrai nem tartja ugyanis kizártnak, hogy akár atrocitások is érhetik az elbírálókat, ha a pályázók számára azonosíthatókká válnak. Ennek a logikának ellentmond ugyanakkor, hogy az igazságszolgáltatásban is nyilvános a nem kevésbé kényes ügyekben ítéletet alkotó bírák személye. Nem beszélve arról, hogy egy 1994-es határozatában az Alkotmánybíróság is úgy fogalmazott a közérdekű adatokkal kapcsolatban, hogy míg a döntés-előkészítés során az a köztisztviselői munka színvonalának a garanciája, ha mentes a nyilvánosság nyomásától, addig a döntés meghozatala után már "előtérbe kerül az átlátható, korrupciómentes, társadalmilag kontrollált közigazgatás kialakítása iránti igény".
A pályázatok értékelőinek a személyét ugyanakkor az NFÜ továbbra sem szeretné felfedni, noha a tervezett módosításokból jól látszik, a többnyire minisztériumi köztisztviselők vagy a közreműködő szervezetek munkatársai közül kikerülő értékelők korántsem mellékszereplők. Ők azok, akik - a pályázat kiírásában meghatározott szempontok szerint - a bírálóbizottság ülését megelőzően gyakorlatilag szakmai véleményt mondanak a pályázatról. A tervek szerint egyrészt szigorodik velük szemben az elvárás - már nemcsak a szakértelmet várják el tőlük, hanem a legalább hároméves szakmai gyakorlatot is -, másrészt az az új szövegrész, miszerint "a projektgazdának az értékelés befolyásolására tett kísérlete az adott pályázat azonnali kizárását eredményezi", jelzi: az értékelők is a korrumpálásra hajlamos pályázók célkeresztjébe kerültek.
Az értékelés azért is kulcsfontosságúvá válhat, mert az egységes szabályozás hiánya meglehetősen nagy szabadságot és azzal együtt szubjektivitást tesz lehetővé a pályázatok elbírálása során. Példa erre, amikor az iskolák és óvodák infrastrukturális beruházásainak pályázatán azzal lehet megszerezni a szakmai értékelés egyik legmagasabb részpontszámát, hogy "a projekttevékenységek mennyire biztosítanak komplex fejlesztést", ami meglehetősen képlékeny megfogalmazás ahhoz, hogy ki-ki tetszése szerint ítélhesse meg a pályázat minőségét. A kételyek ellenére az NFÜ egyelőre nem tervezi az értékelőlapok automatikus nyilvánossá tételét, a döntéshozatal dokumentumaiba pedig csak az érintett pályázó nyerhet majd betekintést. Igaz, az összeférhetetlenségről szóló törvényjavaslat a közérdekű adatok körébe sorolja a döntéshozatal során keletkezett adatokat, ám az uniós előírások szerint ezeket eddig is akként kellett kezelni, mégis csupán a nyertesek neve, székhelye és a támogatás összege volt nyilvános. Előrelépést jelenthetne ugyanakkor, ha a pályázatok 5-10 százalékát kötelezően újraminősítenék, így ugyanis lebukhatnának azok az értékelők, akik engedtek valamilyen külső befolyásnak. Ezt a lehetőséget azonban egyelőre csak fontolgatja az NFÜ.
Az NFÜ-vel ugyanakkor már vitába lehet szállni, bevezették ugyanis a panasz lehetőségét, amire két és fél éven át nem volt lehetőség. A dolog szépséghibája csupán az, hogy a pályázó kifogását elsőként maga az NFÜ, kitartó panaszos esetén pedig az NFÜ-t felügyelő miniszter vizsgálja ki. Ennek ellenére nyár óta átlagosan minden negyedik vesztes pályázó él a panasz lehetőségével, és az NFÜ a kifogások 30 százalékát indokoltnak is találta. Más kérdés, hogy bírósághoz még egyetlen pályázó sem fordult az uniós támogatások vélelmezett szabálytalansága miatt, mert - bár ez külön jogszabály nélkül is alkotmányos jog - a pályázati források úgyis rég elapadnának, mire a peres eljárásban netán igazat adnának az uniós pénzektől jogtalanul távol tartott pályázónak.
A kétkörös pályázati eljárás első fordulójában a pályázati koncepciók benyújtására a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség 2007. június 1. és szeptember 24-e között adott lehetőséget. Az Európai Gazdasági Térség és Norvég Finanszírozási Mechanizmusok támogatási program keretében ez már a harmadik, egyben összevont utolsó pályázati forduló.
A kormány úgy döntött, hogy a Magyar Fejlesztési Bankkal közösen hitelkonstrukcióval segít az önkormányzatoknak előteremteni az önrészt az ivóvízminőség-javításhoz, a szennyvízelvezetéshez, illetve a hulladékgazdálkodáshoz felvehető uniós forrásokhoz - jelentette be az önkormányzati és területfejlesztési miniszter.
Pótlólagos források bevonásával 2007. november 16-áig további 250 millió forint áll a cégek rendelkezésére az ITDH által kezelt és finanszírozott kereskedelemfejlesztési pályázatok keretében.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) a kis- és középvállalkozások versenyképességét növelő korszerű tudás- és ismeretanyag megszerzésére 300 millió forintos kerettel pályázatot írt ki gazdasági érdekképviseletek, kamarák, szakmai szövetségek részére.