szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Képzelje el, hogy 10 új üzleti egységet nyithat anélkül, hogy ingatlan- vagy fejlesztési költségekbe kellene vernie magát, vagy egyáltalán kockáztatnia kellene bármit is. Sőt, képzelje el, hogy olyan embereket talál az egységek élére, akik éppúgy elkötelezettek az üzlet felvirágoztatásában, mint Ön.

Ha franchise-ról beszélünk, akkor egyáltalán nem. A szakértők szerint ez az egyik leggyorsabb módja annak, hogy kis üzletünket felvirágoztassuk anélkül, hogy jelentős banki kölcsönöket vennénk igénybe. A cégek számára az az egyik legbiztosabb módja a növekedésnek és terjeszkedésnek, ha más emberek tőkéjét és humánerőforrásait használják fel.

Hiszen az átvevők és nem az átadó az, aki fizeti az adott üzlethelyiség biztosítását, felújítását, felszerelését, a raktárkészletet és a személyzetet. Lényegében részvényesekké válnak, és így nagymértékben érdekleltek abban, hogy az üzlet jól prosperáljon.

Az átadó (vagy rendszergazda), felelőssé válik azért, hogy biztosítsa az induláshoz szükséges, illetve később a folyamatos képzést az átvevők számára, a marketingtámogatást, a jogokat a név- és logo használatára. Az induló költségek jelentős részét az átvevőtől kapott belépési díj fedezné az rendszergazda számára, továbbá a heti vagy havi royalty (az eladásokból származó forgalmi jutalék), amelynek mértéke általában 4-6 százalék között mozog. Mindez nagyon szépen hangzik és igaz is lehet, amennyiben az üzlete franchise-rendszerré alakítható.

Ugyanis nem minden üzletet lehet franchise-hálózattá alakítani. A „franchise-olható” üzletek olyan megbízható rendszerrel rendelkező vállalkozások, amely rendszer másolható. Ez azt jelenti, hogy ha valaki bizonyos eljárásokat vagy egy már bevett gyakorlatot követ, akkor tisztában van egy bizonyos várható eredménnyel is. A lényeg: a koncepciónak taníthatónak és elsajátíthatónak kell lennie, máskülönben franchise-hálózatként nem fog működni.

Egy franchise üzletnek azt a képet is közvetítenie kell magáról, hogy képes piaci részesedést szerezni az esetleges konkurencia ellenére is. Egy jó tanács: Ha vállalkozása nem termel elegendő bevételt ahhoz, hogy a saját számláit befizesse, ne is gondolkodjon franchise-rendszerben. Az átvevők befektetéseinek mindenképpen meg kell térülniük, évi 25-30 százalékos megtérüléssel lenne az ideális.

A biztos pénzügyi alapok mellett fontos, hogy legyen egy kézzelfogható "eredménylistája" a vállalkozásnak. Szintén pozitívum, ha a koncepció újszerű és érdekes, még nem túlságosan elterjedt. A képzés nagy fontossággal bír minden franchise-hálózat számára. A kezdő átadók számára ajánlatos tapasztalt jogi tanácsadók segítségét igénybe venni, hogy a formai és papírmunkákon gyorsan és zökkenőmentesen átjussanak. Szintén tanácsos a számlázással kapcsolatban is szakmai segítséget kérni, és sikerre vezethet egy franchise tanácsadó iroda alkalmazása is.

Ez természetesen nagyon sok munkát jelent, ám ha nem szilárdítjuk meg az alapokat mindjárt a kezdetekkor, akkor a jövőben komoly problémák merülhetnek fel. Hiszen, ha mi magunk nem szándékozunk a szükséges befektetéseket elvégezni a cégünk felvirágoztatásáért, akkor más miért akarna?

 Forrás: http://www.franchiseportal.hu/


 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Vállalkozás

Ki lett az új vezetője a Magyar Franchise Szövetségnek?

Április 1-vel dr. Mandel Katalin váltja Dr. Kiss Istvánt a Magyar Franchise Szövetség főtitkári posztján. Az új főtitkár a DAKEXPO Kiállításszervező és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója, a Nemzetközi Franchise Kiállítás és BuyBrand Show szervezője, nemzetközi franchise-tanácsadó.

MTI Vállalkozás

Olasz franchise-ok készülnek Magyarországra: fagyi, ruha, cigi, kávé

Egyre több olasz franchise-hálózat fordul Magyarország felé. A Dakexpo Franchise Tanácsadó cég adatai szerint az év első három hónapjában 20 százalékkal több olasz hálózat jelezte a piacra lépés szándékát az előző év azonos időszakához képest. Az olasz Franchise Szövetség tájékoztatása szerint is nő a Kelet-Európa felé terjeszkedni kívánó cégek száma. Hasonló tendenciák figyelhetők meg a spanyol és francia hálózatokkal kapcsolatban is. Bár a francia rendszergazdák Romániát részesítik térségünkben előnyben.