Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"bd0f30e8-19d7-423b-a94c-dc21082d66f1","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Tizenöt éve nem gyűlt össze 20 centimétert elérő hóréteg a pestszentlőrinci állomáson.","shortLead":"Tizenöt éve nem gyűlt össze 20 centimétert elérő hóréteg a pestszentlőrinci állomáson.","id":"20250417_tobb-mint-egy-evtizede-alig-esik-ho","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd0f30e8-19d7-423b-a94c-dc21082d66f1.jpg","index":0,"item":"75356bed-9869-4e06-880b-aa98f5f17683","keywords":null,"link":"/itthon/20250417_tobb-mint-egy-evtizede-alig-esik-ho","timestamp":"2025. április. 17. 08:08","title":"Drasztikus visszaesés: több mint egy évtizede alig esik hó Budapesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f95524b1-82a0-4145-a42e-b89fef136c41","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"elet","description":"Előtte egy 27 kilogrammos kereszttel csaknem két kilométert gyalogolt. ","shortLead":"Előtte egy 27 kilogrammos kereszttel csaknem két kilométert gyalogolt. ","id":"20250418_Tobb-ezer-zarandok-nezte-vegig-ahogy-harminchatodjara-keresztre-feszitettek-egy-Fulop-szigeteki-ferfit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f95524b1-82a0-4145-a42e-b89fef136c41.jpg","index":0,"item":"19c3c591-c49b-4dd9-96bd-8346b32a4771","keywords":null,"link":"/elet/20250418_Tobb-ezer-zarandok-nezte-vegig-ahogy-harminchatodjara-keresztre-feszitettek-egy-Fulop-szigeteki-ferfit","timestamp":"2025. április. 18. 15:54","title":"Több ezer zarándok nézte végig, ahogy harminchatodjára keresztre feszítettek egy Fülöp-szigeteki férfit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"504f3233-d8ae-4800-8846-a8c49443bb14","c_author":"Imre Réka, Somfai Dávid, Tornyos Kata ","category":"360","description":"A kormány kocsmatámogatással, templomfelújítással és bankautomatákkal indult kampányba a kistelepülésekért. A stratégia szavazatokat hozhat, de a valódi vidékfejlesztéshez kevés. Községek sokaságában tettük fel a kérdést: mire lenne tényleg szükségük?","shortLead":"A kormány kocsmatámogatással, templomfelújítással és bankautomatákkal indult kampányba a kistelepülésekért. A stratégia...","id":"20250418_hvg-a-videk-problemai-orban-ajanlata-polgarmesteri-igenylista-ivok-imak-igeretek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/504f3233-d8ae-4800-8846-a8c49443bb14.jpg","index":0,"item":"c1f6685d-9f79-4c1f-9f6f-e7573013190d","keywords":null,"link":"/360/20250418_hvg-a-videk-problemai-orban-ajanlata-polgarmesteri-igenylista-ivok-imak-igeretek-ebx","timestamp":"2025. április. 18. 10:10","title":"Ivók, imák, ígéretek: mire vágyik valójában a magyar falu?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c57795b1-4e81-4676-894c-3c57e026d8c1","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Dögösebb modellek is lehetnek a villanyautós kínálatban.","shortLead":"Dögösebb modellek is lehetnek a villanyautós kínálatban.","id":"20250417_Ford-ST-es-RS-nevek-elektromoskent","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c57795b1-4e81-4676-894c-3c57e026d8c1.jpg","index":0,"item":"52d42fd4-7416-4de2-8133-988e2618fef2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250417_Ford-ST-es-RS-nevek-elektromoskent","timestamp":"2025. április. 17. 08:28","title":"A Ford ST és RS nevek életben maradhatnak, de csak elektromosként","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b53cca0c-49f7-42e1-b46a-1f66e71941e1","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A rábapordányi interjúk egy irodában készültek – nem a telepen.","shortLead":"A rábapordányi interjúk egy irodában készültek – nem a telepen.","id":"20250418_partizan-ragados-szaj-es-koromfajas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b53cca0c-49f7-42e1-b46a-1f66e71941e1.jpg","index":0,"item":"f20f7af4-6c23-4553-b85c-9bf9ede745a8","keywords":null,"link":"/kkv/20250418_partizan-ragados-szaj-es-koromfajas","timestamp":"2025. április. 18. 12:31","title":"Direktben nem mondják ki, de arra utalgat a kormánymédia, hogy a Partizán terjesztette a száj- és körömfájást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d4dc3964-6ed2-4d66-8f94-34ff6027a23c","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Friderikusz Sándornak adott interjút a médiavállalkozó, beszélt arról is, miért távozott az úszószövetség éléről és hogy hogyan készül a börtönlétre.","shortLead":"Friderikusz Sándornak adott interjút a médiavállalkozó, beszélt arról is, miért távozott az úszószövetség éléről és...","id":"20250417_Gyarfas-Tamas-meg-volt-gyozodve-arrol-hogy-felmentik-a-Fenyo-ugyben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d4dc3964-6ed2-4d66-8f94-34ff6027a23c.jpg","index":0,"item":"c92160e2-f625-49b6-b532-3c1bbb30163e","keywords":null,"link":"/itthon/20250417_Gyarfas-Tamas-meg-volt-gyozodve-arrol-hogy-felmentik-a-Fenyo-ugyben","timestamp":"2025. április. 17. 23:25","title":"Gyárfás Tamás meg volt győződve arról, hogy felmentik a Fenyő-ügyben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"39765771-7425-4cfb-abf1-6eee0f4880a7","c_author":"HVG Extra Pszichológia","category":"elet.pszichologiamagazin","description":"Nemcsak többet esznek, de boldogabbak is azok, akik megosztják másokkal az étkezés örömét, akár ünnepi alkalmakkor, akár egy munkaebéd során ülnek közösen asztalhoz – állítja egy friss kutatás. De miért használható az érzelmi jóllét mérőszámaként a közösen elköltött vacsora? Mit (ne) tegyünk, hogy valóban boldogító legyen az együttlét a fehér asztal mellett? És milyen lehetőségeket rejt a magányos étkezés?","shortLead":"Nemcsak többet esznek, de boldogabbak is azok, akik megosztják másokkal az étkezés örömét, akár ünnepi alkalmakkor...","id":"20250417_Ezert-egyunk-egyutt-husvetkor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39765771-7425-4cfb-abf1-6eee0f4880a7.jpg","index":0,"item":"9e01370c-b3fc-44a1-a0a5-e9a37a8adb05","keywords":null,"link":"/pszichologiamagazin/20250417_Ezert-egyunk-egyutt-husvetkor","timestamp":"2025. április. 17. 19:30","title":"Ezért együnk együtt húsvétkor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e57c4b7-34d9-405e-aeb7-c3b8e10c83be","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Könnyen lehet, hogy a Meta bosszúból nem integrálja az Apple mesterséges intelligenciáját a saját szolgáltatásaiba.","shortLead":"Könnyen lehet, hogy a Meta bosszúból nem integrálja az Apple mesterséges intelligenciáját a saját szolgáltatásaiba.","id":"20250417_meta-apple-apple-intelligence-mesterseges-intelligencia-facebook-instagram-whatsapp-threads","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e57c4b7-34d9-405e-aeb7-c3b8e10c83be.jpg","index":0,"item":"0538ec18-c0e4-4438-a87f-5fddd2715224","keywords":null,"link":"/tudomany/20250417_meta-apple-apple-intelligence-mesterseges-intelligencia-facebook-instagram-whatsapp-threads","timestamp":"2025. április. 17. 12:03","title":"Bosszút állhat a Meta az Apple-ön, és ez a felhasználóknak a legrosszabb","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Megállapodás a fuvarozókkal: elmarad a 15 százalékos áremelés?
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Az olajárak világpiaci emelkedésével nőtt az üzemanyagok ára a magyar piacon is jelentős többletköltségeket idézve elő a közúti fuvarozásban. A szállítmányozók és a logisztikai szolgáltatók ezt rendszerint továbbhárítják a megrendelőre, amíg költségeiket nem hajlandó senki kompenzálni. Hosszú egyeztetési folyamat után, most úgy tűnik mégiscsak lesz megállapodás.
Alku tárgya:
Ötmilliárd forintos csomagot kapnak a költségvetéstől a fuvarozók, a szakmai szervezetek és a kormány képviselői előreláthatólag kedden a Parlamentben írják alá a megállapodást - értesült a Népszabadság. A lap pénteki számában azt írja, hogy a már elkészültmegállapodás tervezete szerint a legnagyobb, hozzávetőleg négymilliárd forintos tétel az lesz, hogy a kormány a jövőben kedvezményt adna a nehéz-tehergépjár művek gépjárműadójából. Alkudozás már csak arról folyik, hogy a kamionosoknak pontosan mennyit engedjenek el az adóból. A kormányzati javaslatok harminc, a szakmai szervezetek kérése negyven százalékról szól. Valószínű azonban, hogy 30-35 százalék adókedvezménnyel mindkét fél elégedett lesz.
Az év eleje óta 15 százalékkal nőtt az üzemanyag aránya, a fuvarozó alvállalkozók költségeinek 50 százalékát teszi ki, s ezt, ha tehetik, a cégek továbbhárítják a megrendelőkre. Noha Szabó Zoltán, a Ghibli Kft ügyvezetője szerint a megbízók legfontosabb és legalapvetőbb érdeke, hogy a jó szolgáltatási színvonalat nyújtó partnereiket megtartsák, hiszen a logisztikai szolgáltatás biztonsága sokkal többet ér, mint az a néhány százalékos fuvardíjemelés, ezt kényszerűségből a szolgáltatónak tovább kell hárítania.
Ennek elkerülésére jó megoldás lehet, hogy a gyakorlatban már több szolgáltató által alkalmazott képlet alapján, az üzemanyagár változása, és a költségszerkezetben elfoglalt gázolaj-költség aránya alapján, üzemanyag pótdíjat kell alkalmazni, és azt a szolgáltatási díjon felül, a számlában külön sorként szerepeltetve kiszámlázzák. Ennek mértékét az érdekképviseletek, adott hónapra kötelezően meghatározzák, és a Magyarországon működő vállalkozások részére kötelezően előírják. A fuvarozási díjak, és szolgáltatások versenye megmaradna, de az üzemanyag pótdíj az adott időszakra vonatkozóan, mindenki számára kötelezően egyforma lenne.
Szántó Lajos a Rapidsped logisztikai igazgatója szerint a kompenzációs rendszert a következőképpen lehet kialakítani: „Szerződő partnereinknél kompenzációs rendszer kiépítését kezdtük el, amely azonban nem fedezi az összes pluszköltséget. Ilyen például a gázolaj ár indexálása, vagyis amikor a gázolaj árának néhány százalékos emelése, vagy csökkenése esetén a díjszázalékok is nőnek, csökkenésre még nem volt példa”.
Kis Ernő, a Horváth Rudolf Intertransport Kft. gazdasági igazgatója úgy tartja, a fuvarozók belső tartalékai elfogytak, a költségstruktúrában az üzemanyagár mértéke nagy, így nehezen lehet „lenyelni” az áremelkedéseket. Mindez számos fuvarozó cég megszűnéséhez vezethet, illetve a műszaki és minőségi szolgáltatási színvonal csökkentését eredményezheti.
A jövő költségei
A megkérdezett szakemberek egyöntetű véleménye volt, hogy a gázolaj áremelkedése folytatódik, a magas ár év végéig tartós lesz, az ázsiai növekvő kereslet és a határidős árutőzsdei befektetések tartós emelkedése miatt. A forint erősödése ráadásul tovább rontja a helyzetet, mert a fuvarozó cégek többsége már euróban számol. Nem kérdés, hogy lesz-e fuvardíj emelés, csupán az, hogy ezt „csendben” ismeri el a piac, vagy sztrájkok hatására lesz nyilvánvalóvá, hogy a mostani helyzet tarthatatlan. A nemzetközi fuvarozói piac már most megmozdult, a díjemelések az ad-hoc megbízások esetén 10-15 százalékosak.
A növekvő olajár okozta fuvarozói költségnövekedést a szállíttatóknak el kell fogadniuk, ha a szerződött, jól teljesítő partnereiket nem akarják elveszíteni, veszni hagyni. Sok fuvarozó vállalkozás fog csődbe menni – főleg a kis- és középvállalkozók – ahol a költségek kontrollja nem megfelelő, vagy azok, akik nem fizető megbízókkal dolgoznak. Nem kecsegtetnek jóval a távolabbi kilátások sem. A legtöbb cég már takarékos fogyasztású, EUR 5 normájú kamionokat, járműveket alkalmaz. A modern eszközök beszerzésére az alacsony hatékonyságú vállalkozásoknak nem lesz tőkéje.
Kis Ernő véleménye szerint a biodízel ára nem az előállítási költségekhez, hanem a kereslethez fog igazodni, így az sem lesz lényegesen olcsóbb. A fuvarozók tehát több sebből véreznek, így gyors segítségre van szükségük. A fuvardíjak emelkedése szükségszerű, azonban gyors intézkedések kellenek még a kormány részéről is, hogy a fuvarozók versenyképességét a környező országok fuvarozóival szemben aláásó szabályozások kedvezőbbek legyenek. A gazdaság számára fontos, hogy az itt megtermelt áruk továbbra is magyar rendszámú kamionokkal jussanak el a rendeltetési helyükre.
Vándorffy István Logisztikai szakértő MLBKT elnökségi tag
Valószínűleg vádat emelnek egy orosházi cég logisztikai igazgatója ellen, aki a gyanú szerint közel 300 tonna műtrágyát értékesített a cégét megkerülve.