Mennyi idő alatt térül meg egy franchise-befektetés?

Azt ugyan nem lehet pontosan tudni, hogy a magyar vállalkozások hány százaléka működik franchise rendszerben, és azt sem, hogy a hazai gazdaságban milyen erőt képviselnek ezek, de már egyáltalán nem marginális e vállalkozási forma helyzete Magyarországon. Mi kell ahhoz, hogy egy franchise-hálózathoz csatlakozzunk?

  • unknown unknown
Mennyi idő alatt térül meg egy franchise-befektetés?

Az átvevői hajlandóság is magas, és nagyon sok, nemzetközi porondon már bizonyított franchise hálózat érdeklődik hazánk iránt és keres partnereket Magyarországon.  „Körülbelül egy évvel ezelőtt éreztük, hogy szinte robbanásszerűen megugrik a franchise-vállalkozások száma. A szövetség körülbelül 800-ról tud, ebből 600 biztosan működik. Különösen sikeresek a kávézó-, a bútor- és lakberendező-, illetve a női kiegészítő termékeket forgalmazó láncok. Nagy lehetőségeket rejt még a piac, hiszen például az ingatlanforgalmazás mindössze 30 százaléka zajlik irodákon keresztül, és a fodrászláncok is hiányoznak a palettáról. Párizsban szinte már nincs is független fodrászat. Hazánkban is az várható, mint ami a francia fővárosban már természetes: csupa ismerős hazai és nemzetközi márka várja majd mind a kereskedelemben, mind a szolgáltatásban a fogyasztókat” – állítja dr. Mandel Katalin.

Működőképes know-how

Aki úgy dönt, hogy egy már bizonyított franchise rendszerhez csatlakozik, nagyon sok előnnyel indulhat neki vállalkozásának. Hiszen egy bejáratott szisztémát vehet át, így megtakaríthatja a kezdő vállalkozások buktatóit. A franchise lényege, hogy a rendszer minden tagja ugyanolyan szolgáltatásokat és árukat kínál. Még csak azonos üzletnagyság sem szükséges, hiszen – mint például a Coop hálózat esetén is tapasztalható – különböző típusokra eltérő mutációk dolgozhatók ki úgy, hogy az alapkoncepció ugyanaz marad. Sokan azért vállalkoznak franchise rendszerben, mert igénybe vették és elégedettek voltak egy adott szolgáltatással, s úgy gondolják, ők is kipróbálják.

A szövetség főtitkára azonban arra figyelmeztet, hogy olyan területen érdemes vállalkozni, amelyben valamilyen szinten – nemcsak vendégként – jártasak vagyunk. S hogy mi szükséges ahhoz, hogy valaki franchise-átadó lehessen? Mindenképpen kell egy levédett, a tulajdonában lévő márkanév. A franchise-szerződést két önálló vállalkozó köti, minimum olyan – többségében 3-5 éves – időtartamra, amely alatt várhatóan megtérül a befektetés. Az átadónak rendelkeznie kell egy olyan kézikönyvvel, amely tartalmazza mindazt a tudást, know-how-t, amitől működőképes a szisztéma. Ezt az átvevőnek meg kell kapnia. 

Hogyan érdemes mérlegelni? Olvassa el itt!

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek