Tetszett a cikk?

Kína és India, a két, legnagyobb népességű és gazdaságilag is fejlődő ország, az európai piacot kívánja meghódítani. A folyamat már a ’80-as években kezdődött, de a valódi befektetési láz csupán néhány évvel ezelőtt a kínaiaknál 2002-ben, az indiaiaknál csupán két éve indult. Mivel hódítanak?

A befektetési stratégiát illetően a két ország különbözik egymástól. Az indiai cégek azáltal szeretnének betörni az európai piacra, hogy egyszerűen felvásárolnak bizonyos cégeket. Például, a Tata Steel 2500 milliárd forintért vásárolta meg a hasonló profilú Corust. A nagy múltú Jaguár és a Land Rover szintén nemrég került a Tata Motors tulajdonába. A kínai befektetők inkább viszonteladókat keresnek termékeik értékesítésére, illetve saját egységeket nyitnak. Így tett a Hisense és a Lenovo is.

A cégek felépítését tekintve is eltérés tapasztalható a két óriás között. Az indiaiak jellemzően családi vállalkozásként indulnak, mint a Reliance, a Hinduja vagy akár a Tata. Működésükre jellemző az agresszív terjeszkedési politika jellemző, vagyis átvesznek cégeket és azt fejlesztik tovább. A kínaiak ezzel szemben teljesen vagy legalább részben részvénytársaságok, mint a Lenovo is, és szubvenciós pénzekből folytatják a terjeszkedést.

A népszerűségi lista élén az Egyesült Királyság áll (125 befektető Kínából és 91 Indiából), ezt követi Németország (84 kínai és 49 indiai), majd Franciaország (71 Kínából és 14 Indiából), Olaszország éppen lecsúszott a dobogóról (30 kínai, 14 indiai befektetővel), végül Spanyolország az ötödik helyen áll jelenleg (6 kínai és 6 indiai).

Forrás: http:// franchiseportal.hu

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!