szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Május végén nagyon sok cég gondolja, hogy gyorsan legyünk túl a dokumentációs kötelezettségen és felejtsük el legalább egy évre a transzferáras macerát. Az élet pedig ennél sokkal bonyolultabb, és aki csak a dokumentációk oldalszámára koncentrál, azt kellemetlen meglepetések érhetik.

Egy jól előkészített dokumentáció is már csak a tükre egy cég transzferár politikájának. Egy „színes széles vásznú” szép dokumentáció talán lenyűgözi az adóhivatalt, de nagy bátorság kell, hogy ebben bízzon egy cég pénzügyi vezetője. Az elmúlt években az APEH egyre felkészültebb, egyre több esettel találkozik, egyre bátrabban kérdőjelezni meg a gyanús tranzakciókat.

A transzferárakkal ezért pontosan úgyanúgy kell foglalkozni, mint az egyéb hosszú távú stratégiai kérdésekkel. Termékfejlesztés, értékesítési csatornák, marketing, árazás például mind olyan kérdések, amelyek természetesen rendszeres témái az igazgatósági, vezetőségi üléseknek, miközben ma még a transzferárak ritkán kapják meg a megérdemelt figyelmet. A nagy multinacionális cégek között végzett adókockázati felmérések ma már általában az első három helyre teszik a transzferárakat. Nálunk még ritkán kapja meg ez a terület a szükséges figyelmet. Két megközelítés figyelhető meg. „Még én se látom át igazán mi történik. Miért pont ebbe köt bele az APEH?” Vagy a szofisztikáltabb megközelítés szerint, „a központban szabják meg a transzferárakat. Biztos tudják, mit csinálnak odafent.” Ahol a fenti két megközelítés az uralkodó, máris kezdhetnek aggódni. Először is az APEH egyre nagyobb figyelmet szentel ennek a témának, és egyre inkább túllépnek azon az egyszerű kérdésen. Kész van a transzferár-dokumentáció?

A teljes cikk az Adózónán olvasható!
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!