szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Nielsen piackutató vállalat Kiskereskedelmi Indexének 2008 első félévi adatai szerint erősödik a modern bolttípusok túlsúlya, a bolthálózat és a forgalom pedig koncentrálódik.

Összességében a 90 élelmiszer kategória értékben mért eladásai 7 százalékkal emelkedtek idén február-júliusban, a tavalyi hasonló időszakhoz képest. A hazai bolthálózat legfontosabb jellemzője a folyamatos koncentrálódás. Egyrészt csökken az üzletek száma, ugyanakkor terjeszkednek a modern csatornák, és az összes kiskereskedelmi eladótér folyamatosan növekszik.

Az élelmiszer kategória kiskereskedelmi forgalmában a legnagyobb növekedést a szupermarket érte el, így jelenleg 11 százalékos piacrészesedéssel bír. A bolttípus értékben a legutóbbi hat hónap során 15 százalékkal nagyobb forgalmat bonyolított le, mint tavaly február-júliusban. Szintén növekedett az utána következő diszkont 10, hipermarket 9, hazai lánc 4 százalékkal. Az önálló kis boltok bevételei stagnáltak.

A magyar kiskereskedelem változásának egyik motorja a hipermarket. Jelenleg 127 hipermarket működik Magyarországon, a bolttípus az elmúlt tizenöt év során látványosan fejlődött: élelmiszernél 30, háztartási vegyiárunál és testápoló szereknél 38 százalékos, kimagasló piaci részesedést ért el a Nielsen idei első félévre vonatkozó adatai szerint. A következő három év során azonban várhatóan lassul a növekedés: újabb üzletek nyílnak, de az egy hipermarketre jutó forgalom valószínűleg kisebb lesz. A diszkont terjeszkedése következtében a hagyományos kereskedelem (a „sarki boltok”) jelentősége az eddigieknél gyorsabban csökken annak ellenére, hogy a magyar vásárlók a nyugat-európaiaknál sokkal lojálisabbak a kisboltokhoz. 

A cikk folytatása a Mai Piac internetes portálon olvasható. 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!