szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Az európai kakukktojás a kontinens elsőszámú autógyártója, a...

Az európai kakukktojás a kontinens elsőszámú autógyártója, a Volkswagen, amely néhány százalékos pluszban zárta a múlt hetet – a riválisok azonban együtt mozogtak a trenddel: a PSA Peugeot Citroen kurzusa 14 százalékkal, a Daimleré és a Fiaté egyaránt 20 százalékkal esett, és hasonló mértékben gyengült a Volkswagent immár „de facto” irányító Porsche is.

Fekete szeptember az USA-ban

A világ legnagyobb piaci értékű, árbevételű és nyereségű autógyártója, a japán Toyota az elmúlt hetet hároméves mélyponton zárta. A fő ok az egyesült államokbeli autóeladások szeptemberi brutális visszaesése. A világ legnagyobb autópiacán a Toyota szeptemberben 32 százalékkal kevesebb járművet adott el, mint egy évvel korábban. (A csökkenésből csupán két modell nem vette ki a részét: az új Sequoia és a Lexus  LX 470. A magyarázat egyszerű: ezek egy éve még nem voltak kaphatók…)

Az USA-ban az autógyártók 1991 óta nem zártak olyan rossz hónapot, mint szeptemberben: 964,9 ezer autót és kisteherautót adtak el, 27 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. A hazai pálya nem jelentett előnyt: General Motors 16 százalékkal, a Ford 35 százalékkal, a Chrysler 33 százalékkal gyengült – de a japán gyártók sem dicsekedhettek: a Nissan 37, a Mazda 36, a Honda 24 százalékkal adott el kevesebbet, mint egy évvel korábban. Az európai cégek 20 százalékos átlagos csökkenést könyveltek el.

Ford Escape - Van menekvés a válságból?
©

Az USA autópiaca 11 hónapja folyamatosan zsugorodik, miután a hitelválság miatt a bankok szigorították a finanszírozási feltételeket, amivel az amúgy sem a fellegekben járó vásárlókedvet tovább rontották. Az autógyártók egy része a kamatok átvállalásával próbálja visszacsábítani a vásárlókat. Közéjük tartozik a Toyota is, amely 11 modellre kínál kamatmentes hitelt, és a Ford, amely számos idei modelljét kínálja hasonló feltételekkel.

A túléléshez ugyanakkor a költségeket is csökkenteni kell. A Ford például a múlt héten jelentette be: a tulajdonában lévő Volvónál a korábban bejelentett 2000 fős leépítést további 1000 munkahely megszüntetésével fejeli meg (a Volvo a júniusban 24300 főt alkalmazott). A General Motors pedig, amely Európában 2000 óta 37 százalékos létszámleépítést hajtott végre, bejelentette: 2006 óta megkétszerezte a Kelet-Európában – többek között Oroszországban és Üzbegisztánban – gyártott járműveinek számát.

A kezdet vége, vagy a vég kezdete?

A helyzet Európában is fokozódik. A probléma súlyosságát jelzi, hogy a Financial Times a hét végén már arról írt: kelet-európai és ázsiai befektetők felajánlották, hogy bevásárolják magukat a Daimlerbe, megóvandó a világ második számú luxusautó-gyártóját egy esetleges ellenséges felvásárlásától. A lap Dieter Zetsche vezérigazgató idézte – a társaság szóvivője utóbb azt nyilatkozta, hogy hivatalos ajánlatot még nem kaptak, mivel a potenciális befektetők feltételeit a Daimler vonakodott elfogadni.

A világ elsőszámú luxusautó-gyártója, a BMW már augusztus elején csökkentette az idei profit-előrejelzését, és jelezte: ha a szükség úgy hozza, 20 ezer gépkocsival csökkenti a gyártást.

A Fiat vezérigazgatója, Sergio Marchionne szintén figyelmeztetett: a pénzügyi válság érzékenyen fogja érinteni az autószektort, ugyanakkor jelezte: a társaság továbbra is tartja magát a korábban, 2010-ig kiadott profitprognózisához. (A legnagyobb olasz cég részvényárfolyama az elmúlt hat hónapban 44 százalékkal gyengült, jelenleg másfél éves mélyponton áll.)

Negyven milliárdos igény
Az európai autógyártók azzal a kéréssel fordulnának az Európai Bizottsághoz (EB), hogy amerikai mintára Brüsszel is nyújtson kedvezményes hitel a cégeknek a környezetkímélő gépkocsik előállítására való átálláshoz - értesült a Financial Times. Az európai társaságok 40 milliárd eurónyi "zöld hitelre" tartanának igényt, amerikai társaik eddig 25 milliárd dollár kaptak, de egyes hírek szerint ez utóbbi összeg még emelkedhet. A zöldebbé válásra elsősorban azért van szükség, mert a szabályozás értelmében a gépkocsik széndioxid-kibocsátását csökkenteni kell.

Ezt a gesztust a Renault főnöke megtagadta: Carlos Ghosn vezérigazgató nem volt hajlandó megerősíteni a 2008-as célkitűzéseket, arra hivatkozva, hogy a piac lassulásának mértéke jelenleg még „alábecsült”. „Nem tudjuk, hogy vég kezdetén, vagy a kezdet végén állunk” – mondta a szakember a párizsi autókiállításon. Az új körülményekhez igazodó idei célokat a társaság október 23-án, a harmadik negyedéves eredmények közzétételekor jelenti majd be. A Renault részvényárfolyama az év eleje óta közel 60 százalékkal gyengült, a társaság ezzel az „eredménnyel” a 13 tagú Stoxx 600 Autos & Parts index leggyengébb teljesítményét nyújtotta. A Renault leépítésekkel is igyekszik csökkenteni költségeit: 2009-ig világszerte 9000 munkahely megszüntetését tervezik.

Hasonló lépéseken már túl van a nagy francia rivális, a PSA Peugeot Citroen, amely szintén mély titokban tartja, hogy mit vár az év egészétől. Christian Streiff vezérigazgató ugyanakkor kiemelte: a tavaly elindult takarékossági programmal, amelynek keretében több mint 10 ezer európai munkahelyet szüntettek meg, 18 hónap alatt kétmillió eurós költségcsökkentést értek el.

A Porsche, amelynek részvényárfolyama  az év eleje óta nagyjából a felére csökkent (a társaság piaci értéke jelenleg nagyjából 11,8 milliárd euró), a július 31-ig eltelt 12 hónapban 7,46 milliárd eurós rekord-árbevételt ért el, de ez is kevés volt: a bejelentés után a kurzus tovább gyengült. Wendelin Wiedeking vezérigazgató szerint a 2009-es eredményekről egyelőre korai beszélni – a bizonytalan körülmények miatt nehéz a jóslás –, de jelezte: arra számít, hogy az új 911-es modellnek köszönhetően az eladások a következő hónapokban javulni fognak.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!