Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Míg több európai országban két-három évet is igénybe vett a...
Míg több európai országban két-három évet is igénybe vett a digitális platform elindítása, addig Magyarországon az Antenna Hungária ezt egy év alatt megoldotta - mondta Jean-Francois Fenech, a cég vezérigazgatója csütörtökön Budapesten sajtótájékoztatón. Hozzátette, ma Magyarországon 2-2,5 millióan vannak, akik analóg földi adást fognak, s mivel ők sem másodrendű állampolgárok, joguk van jó minőségű, akár ingyenes digitális adást nézni.
Két millió nézőt veszíthetnek
A két országos kereskedelmi csatorna vonakodása kapcsán a vezérigazgató elmondta, ennek főként az az oka, hogy nem szeretnék a reklámpiacon elért, szinte monopolisztikus helyzetüket feladni. Ugyanakkor azzal, hogy nem kerültek fel a digitális platformra, a vezérigazgató szerint hosszabb távon kockáztatják, hogy mintegy 2 millió néző továbbra is foghassa adásaikat.
A vezérigazgató kifejtette, a jelenlegi szabályozás kimondja, ha a digitális platform indulásának pillanatában nincs jelen a két jelentős piaci erejű kereskedelmi adó - RTL Klub, TV2 - a digitális multiplexen, akkor később már nem adhat el nekik ilyen kapacitást az AH. Az AH december elején indította a szolgáltatást, ám aláírt szerződése egyik kereskedelmi tévével sincs. A jogértelmezés azonban jelenleg vita tárgya, s ezért is fordultak a Fővárosi Bírósághoz a tévék.
Jean-Francois Fenech kifejtette, úgy gondolják, nem szabad megtörténnie annak, hogy mintegy kétmillió lakost kizárjanak a kereskedelmi adások nézéséből, s ezért mindent megtesznek a helyzet megváltoztatásáért. A folyamatot azonban nehezíti, hogy a médiatörvény nem fogalmaz tisztán és világosan azzal kapcsolatban, mi a szerepük a tévéknek a digitális sugárzást illetően.
Nem volt diktátum
Kérdésekre válaszolva a vezérigazgató visszautasította, hogy az AH bármelyik tárgyaláson diktátummal állt volna elő. Elmondta, ők szerettek volna megegyezni a csatornákkal, de ahhoz, hogy tárgyalni lehessen, kell egy másik fél is. Példaként megemlítette, hogy bár az RTL Klubbal szerettek volna mihamarabb találkozni, sokáig nem fogadták őket, csak két héttel a televíziós platform december eleji indulása előtt. Ekkor a vezérigazgató szerint azért nem tudtak megegyezni, mert például az alapvetően műszaki jellegű szerződésről csak a televízió jogászai tárgyaltak, s ők olyan kérésekkel álltak elő, amelyek részben a versenyjogba ütköztek, részben pedig nem az AH kompetenciakörébe tartoznak.
A közszolgálati tévék és rádió digitális sugárzásáról a vezérigazgató elmondta, ezeknek közbeszerzési eljárást kell kiírniuk a sugárzás kapcsán, ezt a Duna tévé időben megtette, így vele már szerződtek, a Magyar Televízióé azonban még folyamatban van. A Magyar Rádió pedig még nem írta ki a pályázatot, tehát nem tud szerződni a digitális rádióadás sugárzására annak ellenére, hogy az AH már képes erre is.
Évi 300 millió forint
A digitális sugárzás áráról a vezérigazgató elmondta: egy országos kereskedelmi tévének 300 millió forintos éves díjat kell fizetnie majd akkor, amikor 95 százalékos lesz a digitális földi adás lefedettsége. Ez az összeg a két kereskedelmi tv bevételének mintegy 1 százaléka, és csak 15-20 százaléka annak az összegnek, amit most fizetnek a tévék az analóg sugárzásért. A digitális adás lefedettsége jelenleg 60 százalékos, a 95 százalékot 2011 közepére kell elérni.
Az AH a digitális hálózat teljes, országos kiépítésére 4-5 év alatt összesen 25 milliárd forintot költ. A cég - bevallása szerint - eddig teljesítette az előírásokat, s december elejére felállította a földi digitális televíziós és rádiós hálózatot Budapesten és környékén.
A társaság bevételének jelenleg 60 százaléka az analóg sugárzásból származik, míg 20 százaléka távközlésből, további 20 százaléka pedig az Antenna Digital mikrohullámú sugárzásból, szervizből és infrastruktúra szolgáltatásból áll. Az analóg tv-adás 2011 december végén azonban megszűnik, ettől kezdve csak digitális földi sugárzás lesz.
MTI
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Az eszközökre, ingatlanokra és a működéssel összefüggő károkra is kiterjedhet a céges biztosítás, de jól kell szerződni.
Kedvező a lehetőség, de alaposan figyelni kell az előírásokra a belső szabályok kialakítására során.
A forint árfolyamingadozása feladja a leckét – különösen, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Ha igazolódnak az Európai Bizottság megállapításai, az éves globális forgalmában is jól látható büntetésre számíthat.