Kattintásalapú hirdetések: mennyit spórolhatnak a cégek?

Idén megduplázódhat és kétmilliárd forintra nőhet a hazai keresőmarketing-piacon landoló pénzek összege. A növekedés inkább a kis cégeken, semmint az óriásvállalatokon múlik.

  • Salgó Andrea (hvg.hu) Salgó Andrea (hvg.hu)
Kattintásalapú hirdetések: mennyit spórolhatnak a cégek?

A hazai online reklámpiacon 14 milliárd forint cserélt gazdát tavaly, ebből egymilliárd forint jutott keresőmarketingre. Ezzel a névvel azt a reklámformát illetik, amely az internetes keresőoldalakra beírt kifejezésekhez kapcsolódó szöveges hirdetéseket jeleníti meg. A keresőkben hirdető cégek a linkekre kattintó, és így az oldalukra átnavigáló látogatók száma után fizetnek. Az Etarget nevű hirdetési rendszeren például átkattintásokért 20 forintot fizet a hirdető.

Az egyre népszerűbbé váló kulcsszó melletti megjelenésnél az oldaltulajdonos versenyezteti a hirdetőket, licitálniuk kell, ki ad többet. Az árba beleszámítják az úgynevezett átkattintási rátát is. Az átkattintási ráta - Click-Through Rate (CTR) - azt az arányt fejezi ki, ami egy banner megjelenési gyakorisága és a rákattintások gyakorisága között van, más szóval: a látogatók hány százaléka nyitja meg a hirdető cég honlapját. A CTR-t vagy 20:1 formában adják meg - 20 látogatóból egy kattintott a bannerre -, vagy százalékban például 5 százalék - magyarázta a Hálónak Csider Gábor, a Budapest Hotel Start online szállásfoglaló portál társtulajdonosa.

A népszerű kulcsszavakra előbukkanó hirdetések átkattintási tarifája a Google Adwordsön akár több száz forintot is kóstálhat, az ilyen PPC (pay per click) hirdetés azonban még így is hatékonyabb lehet a több százezer forint értékű bannerszponzorációknál.

A kattintásalapú reklámok 50-60 százalékát a kis- és középvállalkozások (kkv) hirdetései adják - derül ki az Etarget tavalyi felméréséből. Ezek a cégek, kisebb büdzséből gazdálkodva, kizárólag az eladásra összpontosítanak, ellentétben az olyan óriásvállalatokkal, amelyek az imázsformálásra szánnak nagyobb összegeket. A "kicsik" nem tartanak igényt a drága bannerhirdetésekre - erősítette meg Bézi Orsolya, a Windows Live Messenger és a Hotmail bannerfelületeit értékesítő ab&c Target értékesítési csoportosulás menedzsere.

A rendelkezésre álló helyet éppen kitöltő, rövid és hatásos reklámszöveget mindig az adott célcsoporthoz igazítva, több változatban kell megírni ahhoz, hogy rákattintsanak. A kisvállalkozások ebben még gyakorlatlanok, pedig így érhető el legegyszerűbben a kereskedelmi szempontból érdekes 15-49 éves korosztály, amelynek közel a fele használja rendszeresen az internetet, azon belül pedig kilencven százalékuk visszatérően látogatja valamelyik keresőrendszert - derül ki az Arcus Search adataiból.

A PPC mellett a keresőmarketinghez sorolják a magyar piac 10-15 százalékát kitevő keresőoptimalizációt is, vagyis azokat a fogásokat, amelyekkel egy vállalat weboldala - bizonyos szavak beírására - a hagyományos keresési találatok között előbbre sorolódik. A multik és nagyvállalatok erre nem vevők, olvasható az említett Arcus-tanulmányban, elegendő számukra, hogy cégük neve megegyezzék weboldaluk doménjével.

A Budapesthotelstart.com nem ilyen önelégült: keresőoptimalizálással 2005-ben alig fél év alatt sikerült a találati listák első tíz helye közé kerülnie. Napi 4-5000 látogatót hozó pozícióját azóta sem vesztette el, sokan mégis a PPC hirdetésekre kattintva találják meg a weboldalt. A cég forgalma, Google Adwords-kampányának köszönhetően, 30 százalékkal, a nyeresége pedig 10 százalékkal nőtt.

Szakértők szerint a magyar piac minden bizonnyal a nemzetközi trendeket követve formálódik, vagyis a kattintásalapú hirdetések jelenlegi 8 százalékos hányada nőni fog az online reklámtortán belül. Ugyanez az arány Szlovákiában 15 százalék, Csehországban 25 százalék - derül ki az Etarget magyarországi felméréséből.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Mikor jó egy céges hitelajánlat?

Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.

Medián: A többség már Orbánnál alkalmasabb kormányfőnek tartja Magyart 

Medián: A többség már Orbánnál alkalmasabb kormányfőnek tartja Magyart 

Egy év alatt jelentősen romlott Orbán Viktor kormányfői alkalmasságának megítélése, Magyar Péter viszont tömegeket tudott meggyőzni arról, hogy kompetens vezetője lehetne az országnak – derül ki a HVG számára készült Medián-felmérésből. A többség tavaly még Orbánt látta alkalmasabb kormányfőnek, idén viszont már Magyart.