szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A vállalati szektor egyre komolyabb problémákkal szembesül, ahogy a tavaly kirobbant...

A vállalati szektor egyre komolyabb problémákkal szembesül, ahogy a tavaly kirobbant pénzügyi válság eléri a reálágazatokat is. A Deloitte elemzői annak jártak utána, hogy milyen érvek és ellenérvek szólnak a költségek, illetve a bevételek csökkentését jelentő stratégiák mellett.

Költségcsökkentés¨pro

1. A költségek csökkentésének nincs alternatívája, a vállalatok nem kerülhetik el a készletszintek mérséklését.
2. A költségek csökkentésének a fogyasztói bázis szűkítése az alternatívája – a két lehetőség közül egyértelműen a költségmenedzsment a megoldás, a cégek legértékesebb vagyontárgya ugyanis a fogyasztó maga, így azt minden áron meg kell védeni.
3. A költségek csökkentésével el lehet kerülni a bevételek csökkentését, márpedig nehéz időkben minden bevételi forrásra szükség van.
4. Könnyen lehet, hogy a visszaesés nem lesz olyan súlyos, illetve olyan hosszú, mint amekkorára a többiek számítanak, így a nehéz időket egy egyszerű költségvágással is túl lehet élni.
5. A visszaesések időszakát lehetőségként is fel lehet fogni, és fel lehet használni az állandó, illetve a változó költségek struktúrájának áttekintésére.
6. A nem a fő tevékenységi körhöz tartozó területeken vissza lehet fogni a kutatás-fejlesztési költségeket, mert ezek csak áttételesen érintik a profitabilitást.

Költségcsökkentés kontra

1. A költségcsökkentés egyszerű megoldás, de korántsem könnyű út: a beszerzési ágazatban sokaknak nincsenek meg az eszközeik a készletszint mérséklésére komolyabb károk okozása nélkül.
2. A költségek csökkentése jó eséllyel negatívan érinti a fogyasztókat, így amennyiben nem születik döntés arról, hogy melyik fogyasztó a fontosabb és melyik kevésbé az, úgy könnyen előfordulhat, hogy az értékes fogyasztókat veszti el a cég.
3. Nem minden bevétel tekinthető hasznosnak – megesik, hogy egységnyi bevétel egységnyinél több költséggel jár, amit nehéz időkben nem tolerálhat a vállalat.
4. A krízishelyzetekben jellemzően fogékonyabbak vagyunk a változtatásra és a javításokra, így nem érdemes elhalasztani a nehéz időkben adódó lehetőségeket.
5. A strukturális költségek csökkentése sosem könnyű feladat, de különösen nem az a nehéz időkben, amikor növekszik a bizonytalanság, és a vezetői döntéseket közelről figyelik a különböző érintettek.
6. A kutatás-fejlesztés visszaszorítása gyenge termékportfolióhoz vezethet, azaz olyan termékekhez, amelyekért a fogyasztók nem lesznek hajlandóak prémiumot fizetni.

Bevételcsökkentés pro

1. Vannak olyan fogyasztók, akiket nem érdemes kiszolgálni – le kell építeni azokat a fogyasztókat, akik többe kerülnek, mint amennyi bevételt hoznak.
2. Vannak olyan termékek, amiket nem érdemes értékesíteni, annak ellenére, hogy felíveléskor minden ötlet eladhatónak tűnik. Minél többet és minél többfélét gyártunk, annál jelentősebbek lehetnek az ellátási lánc költségei és a rizikói, így mindenképp érdemes szelektálni.
3. Az ellátási lánc költségeit nem lehet úgy csökkenteni, hogy nem tudjuk, melyik terméket és melyik fogyasztói kört szeretnénk megvédeni.
4. A kutatás-fejlesztés limitált költségvetését a nagyobb profitnövekedéssel kecsegtető termékekre kell koncentrálni.

Bevételcsökkentés kontra

1. A fogyasztói kör megvédése lehetővé teszi, hogy fellendüléskor jó alapokkal rendelkezzen a cég, azaz a bevételi szint megőrzése hosszú távú befektetésnek tekinthető.
2. Amennyiben komoly mennyiségű pénzt és energiát fektettünk új termékek és szolgáltatások kifejlesztésébe, úgy komoly veszteség nélkül nem lehet ezeket a piacokat feladni.
3. A megvédésre ítélt termékek és fogyasztói csoportok kiválasztása nem az ellátási lánc vezetőinek feladata – ez a döntés a vállalat felsővezetésének felelőssége.
4. Az új technológiákat célzó kutatás-fejlesztés kiadásainak visszafogása a jövőben olyan bevételkiesést okozhat, amit nagyon nehéz lesz pótolni.

A megfelelő mix az aranyközépút

Gruhala Péter, a Deloitte vezetési tanácsadás üzletágának igazgatója az Ecoline-nak elmondta, hogy a bevétel- illetve költségcsökkentés mellett szóló pro és kontra érvek csak egy felülvizsgált vállalati stratégia összefüggésében értelmezhetők, implementálhatók.

Hosszú távon - ez a mai gazdasági helyzetre vonatkoztatva éves ciklusnál biztosan nem hosszabb periódust jelent - egy „megfelelő” mix valósítja meg az aranyközéputat, azaz segít átvészelni a kihívásokkal teli hónapokat, de nem rontja a válság utáni piaci pozíciót, és a növekedés feltételeit - tette hozzá a Deloitte szakértője

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!