szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Igaz ugyan, hogy a pénzügyi szektorból még nem kaptunk - és nem is várunk - a...

Igaz ugyan, hogy a pénzügyi szektorból még nem kaptunk - és nem is várunk - a vezető szereplőktől jó híreket, de számos ágazatban akadt társaság, amelynek sikerült (pozitívan) meglepnie a piacot.

Steve Jobsnak, mielőbbi jobbulást kívánva

Az internet és a technológiai szektorban több nagy ikon a nehéz körülmények között is meggyőző eredményeket tett közzé. Az Apple Inc. például 2008 negyedik negyedévében története legnagyobb, 1,61 milliárd dolláros adózott eredményét érte el. A cég - amelynek emblematikus vezetője Steve Jobs nemrég betegsége miatt a háttérbe vonult - ráadásul elkönyvelhette fennállása első, 10 milliárd dollár fölötti negyedéves árbevételét is: a tavalyi október-decemberi időszakban 10,17 milliárd dollár volt a forgalom.

Az Apple a tavalyi utolsó negyedévben rekordszámú – 22,73 millió darab – iPodot adott el, a Macintosh-értékesítés pedig éves szinten 9 százalékkal, 2,52 millióra nőtt. A világ legnépszerűbb okostelefonjából, az iPhone-ból 4,36 millió darabot vettek, 88 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.

Az elsőszámú online kereskedő, az Amazon Com. a múlt héten jelentette be, hogy negyedik negyedéves adózott nyeresége 225 millió dollár lett, ami a globális recesszió ellenére közel tíz százalékos emelkedést jelent az egy évvel ezelőtti szinthez képest; árbevétele pedig 18 százalékkal nőtt, és elérte a 6,7 milliárd dollárt. A befektetők díjazták a válságos időkben ritkaságszámba menő eredményeket: a részvényárfolyam több mint tíz százalékkal emelkedett.

Az internet ura, a legnépszerűbb keresőt üzemeltető Google Inc. a december végén zárult harmadik üzleti negyedévében az egy évvel korábbit 26 százalékkal meghaladó, 1,35 milliárd dolláros - részvényenként 4,24 dolláros – adózott eredményt ért el. A Google-részvények árfolyama a bejelentést követően 5,5 százalékkal, 372 dollárra emelkedett – az már igazán csak a fanyalgóknak jutott eszébe, hogy a kurzus egy évvel ezelőtt még 700 dollár fölött járt…

Autógyártók: Hyundai mint vasárnap

Miközben a legnagyobb autógyártó címet a Toyotával szemben hivatalosan is elveszítő GM és a szintén a túlélésért küzdő Ford rekordveszteségekről számolt be, Dél-Koreából másféle hírek is érkeztek. A (részben a) Hyundai tulajdonában lévő Kia a negyedik negyedévben 5040 milliárd von (3,67 milliárd dollár) árbevétel mellett 74,8 milliárd von adózott eredményt ért el – az utóbbi az előző évhez képest 97,3 százalékos (!), az előbbi 7,4 százalékos növekedés.

A teljes 2008-as évet a társaság 16 380 milliárd vonos árbevétel (2,7 százalékos növekedés) mellett 113,8 milliárd vonos adózott eredménnyel (az egy évvel korábbi több mint nyolcszorosa) zárta. A dél-koreai autógyártók erejét mutatja, hogy a Super Bowlon, ahol korábban évekig a GM dominált, az idén a a tavalyi évet értékesítési rekorddal záró Audi mellett a Hyundai volt az egyetlen autós hirdető. Nem is akármilyen spottal.

Az olaj-hedge ugyan nem volt fapados, de…

Több mint hat százalékkal emelkedett a Ryanair Holdings Plc. részvényárfolyama hétfő délelőtt, miután Európa legnagyobb diszkont légitársasága bejelentette: a március végén záruló üzleti évet a korábban előrejelzett nullszaldóval szemben mégis nyereséggel – méghozzá 50-80 millió eurós profittal – zárja.

A december 31-én zárult harmadik negyedévben a társaság 118,8 millió eurós adózott veszteséget könyvelt el (egy évvel korábban 47,2 millió eurós nyereséget ért el). A veszteségért mindenekelőtt az az opció okolható, amelynek értelmében a Ryanair a negyedik negyedévben hordónként 124 dollárért vásárolta az olajat – miközben a fekete arany ára 33 dollár alá csökkent.

A Ryanair kurzusa az elmúlt 12 hónapban 18 százalékkal gyengült, a Ryanair piaci értéke jelenleg 4,33 milliárd euró.

Az ír társasághoz hasonlóan fogadta a tőzsde a „fapados modell” megalkotója, az egyesült államokbeli Southwest Airlines bejelentését. A társaság több mint hatvan nyereséges negyedév után 2008 utolsó három hónapjában már zsinórban másodszor lett veszteséges. A mínuszt itt is az olajra kötött fedezeti ügyletek okozták, amelyek korábban, a magas olajár mellett pénzügyi soron komoly nyereséget jelentettek, a fekete arany árának csökkenésével viszont csak az elmúlt negyedévben 117 milliós veszteséget eredményeztek.

Az ominózus hedge-ügyletek nélkül a társaság az október-decemberi időszakot az 56 millió dolláros adózott veszteség helyett 61 milliós pluszban zárta volna, aminél szakértők jó 35 százalékkal kevesebbet vártak. Mindenekelőtt ez a magyarázata, hogy a cég részvényárfolyama 10 százalékkal emelkedett.

Van gyógyszerük a válságra

Bár a gyógyszergyártók is érzik a válságot, a gyógyszeripart – defenzív szektor révén – korántsem viseli meg annyira a krízis, mint az ágazatok nagy részét. Egyelőre ezt támasztja alá a negyedik negyedéves gyorsjelentések többsége is. Igaz a svájci Novartis és a Pfizer negatív meglepetést okozott a piacnak, az Eli Lilly, és a Merck azonban a várakozásokat meghaladó eredményről számolt be a napokban. 

Az Eli Lilly még múlt héten közölte, hogy bár tavalyi negyedik negyedévet 3,63 milliárd dolláros adózott veszteséggel zárta, a hiányt egyszeri tételek okozták, s az eredmény még így is 2 százalékkal volt magasabb az elemzői prognózisnál. Ennél is sokkal jobb hírt közölt február 3-án a Merck: a társaság nyeresége majd 20 százalékkal volt magasabb annál, amit szakértők jósoltak, s meghaladta a piac várakozásait is, hiszen a cég papírjai bő négy százalékos pluszban kezdték a tegnapi kereskedést.

Furcsa mód a Johnson & Johnson-nak épp a gyógyszer üzletága vett vissza egy kicsit az utolsó negyedévben, azonban a világ elsőszámú egészségápolási cikkeket gyártó cégének többi divíziója kompenzálta a gyenge teljesítményt, így ők is megúszták nagyobb részvényárfolyam zuhanás nélkül. A cég papírjai egyébként 13 százalékkal gyengültek az elmúlt 12 hónapban, amely a körülményeket ismerve kifejezetten jó eredménynek mondható.

Szinte ugyanennyit süllyedt tavaly a világ elsőszámú fogkrémgyártójaként nyilvántartott Colgate-Palmolive  papírjainak kurzusa is, amelynek árfolyama azonban a mostani gyorsjelentés után megugrott. A társaság ugyanis 20 százalékkal tudta növelni profitját a megelőző évhez képest, s ezt a piac 2,6 százalékos árfolyam-erősödéssel értékelte.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!