szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Bár az előzetes adatok még arról számoltak be, hogy az idei Super Bowl...

Bár az előzetes adatok még arról számoltak be, hogy az idei Super Bowl nézettségben nem tudta lepipálni a 2008-ast, a végső számok már mást mutattak. A Nielsen médiakutató társaság szerint a Pittsburgh Steelers, és az Arizona Cardinals összecsapását 98,7 millióan nézték végig az Egyesült Államokban, és összesen 151,6 millió amerikai nézett bele legalább néhány percre a mérkőzésbe. A 2009-es NFL döntő ezzel a tavalyi Super Bowl 97,4 milliós rekordját adta át a múltnak, ami azért nagy szó, mert a tavalyi New York Giants – New England Patriots meccs előtt utoljára 12 éve néztek meg nagydöntőt 94 milliónál is többen. Ezzel egyébként a 2009-es Super Bowl minden idők második legnézettebb amerikai tévéműsorává lépett elő: ennél többen csak a M.A.S.H. koreai háború idején játszódó sorozat záró epizódját nézték meg az USA-ban, amely elé néhány ezer híján 106 millióan ültek le 1983 februárjában.

Ráadásul az esemény már nem csak Amerikában örvend hihetetlen népszerűségnek: az NFL nagydöntőt összesen 232 országban tűzték műsorra a különböző sportcsatornák. Bár arról, hogy az Egyesült Államok határain túl mennyien kísérik figyelemmel a mérkőzést pontos adatok nincsenek, már évek óta azt hallani, hogy a meccset egy milliárdnál is többen követik élőben világszerte.

Másodpercenként 100 ezer dollár

Nem véletlen tehát, hogy az elmúlt években, évtizedekben hatalmas presztízzsé vált a Super Bowl alatt reklámozni, s ma már a közvetítő csatornák (a három nagy amerikai csatorna: a Fox, az NBC és a CBS felváltva tűzi műsorra) hihetetlen – ráadásul évről évre nagyobb - bevételre tehetnek szert a nagydöntő alatt. Az idén az NBC-n volt a sor, hogy rekordot döntsön: a csatorna a mérkőzés alatt összesen 206 millió dolláros hirdetési bevételre tett szert, ha pedig meccs előtti és utáni műsorokat is figyelembe vesszük, ez az összeg már meghaladja a 261 millió dollárt. Ez mintegy négy százalékkal több, mint a Fox tavaly szintén csúcsnak számító negyedmilliárdos bevétele.

A dinamikus növekedés annak köszönhető, hogy a közvetítő csatornák évről-évre többet kérnek a Super Bowl reklámokért, s eddig mindig akadtak olyan vállalatok, amelyek ezeket a hihetetlen összegeket kifizették. Az első nagydöntőn egy félperces spotért még csak 500 dollárt kértek, most 3 milliónál tartunk. A hirdetési bevételek emelkedése egyébként a közelmúltban gyorsult fel: a félperces hirdetések ára 1995-ben lépte át az egymilliót, 2000-ben a 2-t, s tavaly is még csak 2,7 milliónál tartottak.

Az új rekord azért hihetetlen teljesítmény, mert válságban sikerült elérnünk – emelte ki Jeff Zucker az NBC Universal vezérigazgatója. Persze ez így kétségtelenül jól hangzik, azonban az igazsághoz hozzátartozik, hogy ez azért nagyrészt nem az NBC-n múlott. A csatorna ugyanis a krízis kiéleződése előtt a tervezett 67 félperces spotból 57-t már eladott, s ezután hiába lassult le az értékesítés (január elején még mindig a nyakukon volt hétszer harminc másodperc), sikerült a teljes reklámidőt kitölteniük.

A nagy reklámshow

Ráadásul ma már a reklámok is a Super Bowl showhoz tartoznak. A USA Today már a mérkőzés alatt megszavaztatja a nézőket, hogy mely hirdetések tetszettek nekik a legjobban, és persze az eredményeket másnap publikálja. Nem véletlen tehát, hogy a hirdetők – ha már kifizetnek több millió dollárt – próbálnak kreatív reklámokkal előállni. A legjobban egyébként az elmúlt években a Bud márkát hirdető Anheuser-Busch sörgyártó teljesít, amely azt követően, hogy a tavaly első helyen végzett a listán, az idén is nyerni tudott. Más kérdés, hogy nem volt olcsó győzelem, a cég ugyanis összesen 10 spotot foglalt le az idei Super Bowlon.


Hogyan ne csökkentsünk költséget?

">


Egyre fontosabb platform a Super Bowl az állásközvetítő cégeknek is, a USA Tuday listáján az első ötbe két ilyen vállalat hirdetése is bekerült. A CareerBuilder.com egyperces reklámja az előkelő második helyet szerezte meg, míg a monster.com az ötödik helyen végzett.


Mikor kell új munka?

">




A szarvas rossz oldalán...

">


Bár az idén – miután a 10 éve minden nagydöntőn hirdető GM érthető okokból kiszállt – kevesebb autóreklám volt, mint az elmúlt esztendőkben, egynek – a Hyundai kisfilmjének – így is sikerül bekerülnie a legjobban közé (7.). A másik hirdető autógyártó, az Audi azonban inkább támogató hirdetésnek használta fel Super Bowl-reklámját: arra hívták fel a figyelmet, hogy a „Szállító” ezúttal is Audival furikázik.

Díjnyertes Hyudai

">



A szállító

">


Nem a GM volt az egyetlen nagy távozó - búcsút intett az NFL-döntőnek például a 12 éve aktív FedEx is – a régi hirdetők közül azonban sokan megmaradtak. Az idén is reklámozott például a chipsmárka Doritos, a két nagy kólagyártó a Pepsi, és a Coca Cola és ott volt a Bridgestone is. 

Még néhány...

">


HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!