Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2aad4ba4-f0cc-436c-b3a5-28609f0c193e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem lesz könnyű a közlekedés vasárnap arrafelé.","shortLead":"Nem lesz könnyű a közlekedés vasárnap arrafelé.","id":"20241129_m0-soroksari-hid-lezaras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2aad4ba4-f0cc-436c-b3a5-28609f0c193e.jpg","index":0,"item":"ce0c7714-e2fb-424a-b963-d7ea7f2bae03","keywords":null,"link":"/cegauto/20241129_m0-soroksari-hid-lezaras","timestamp":"2024. november. 29. 14:31","title":"Két sávot is lezárnak az M0-s Duna-hídján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"beffc54f-bce9-4516-b903-76239de26685","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Emberi léptékben 23 perc futással egyenértékű energiát igényel az, hogy egy polip teljesen megváltoztassa a színét – mutat rá egy friss kutatás.","shortLead":"Emberi léptékben 23 perc futással egyenértékű energiát igényel az, hogy egy polip teljesen megváltoztassa a színét –...","id":"20241129_polipok-szinvaltoztatas-energiaigeny-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/beffc54f-bce9-4516-b903-76239de26685.jpg","index":0,"item":"086fc305-a00e-47a5-a145-eb95c0e65ddf","keywords":null,"link":"/tudomany/20241129_polipok-szinvaltoztatas-energiaigeny-kutatas","timestamp":"2024. november. 29. 19:03","title":"Látványos, de elképesztően energiaigényes a polipok színváltoztatása – kiszámolták, mennyire","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ca929007-3652-4b1a-a841-193c0e2018e6","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Az utat szervező Swan Hellenic szerint a törvényileg előírtnál jóval magasabb kompenzációt kínálnak, a hoppon maradt utasok azonban ennél is többet szeretnének.","shortLead":"Az utat szervező Swan Hellenic szerint a törvényileg előírtnál jóval magasabb kompenzációt kínálnak, a hoppon maradt...","id":"20241129_antarktisz-luxushajo-motorhiba-ehsegsztrajk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ca929007-3652-4b1a-a841-193c0e2018e6.jpg","index":0,"item":"be486eaa-e904-4151-9189-a569f25b97d1","keywords":null,"link":"/elet/20241129_antarktisz-luxushajo-motorhiba-ehsegsztrajk","timestamp":"2024. november. 29. 19:29","title":"Éhségsztrájkba kezdtek a luxushajó orosz utasai, amiért motorhiba miatt az Antarktisz kikerült az útitervből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c14050da-1487-4eee-85b0-e9d278b6ebc5","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Vitézy szerint a főpolgármester-helyettesi felkérésről komolyan nem lehet és nincs is mit tovább beszélni.","shortLead":"Vitézy szerint a főpolgármester-helyettesi felkérésről komolyan nem lehet és nincs is mit tovább beszélni.","id":"20241129_vitezy-david-karacsony-gergely-interju-reagalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c14050da-1487-4eee-85b0-e9d278b6ebc5.jpg","index":0,"item":"90490a7e-62a7-4a6d-bd70-3284687ce1a4","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_vitezy-david-karacsony-gergely-interju-reagalas","timestamp":"2024. november. 29. 17:32","title":"Vitézy Dávid: Nem fogok odaülni Karácsony Gergely mellé","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25bb7585-6133-4498-99b3-761fcc7aa845","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a régi bajor roadster nem az erőfitogtatásról, hanem sokkal inkább a stílusos időutazásról szól.","shortLead":"Ez a régi bajor roadster nem az erőfitogtatásról, hanem sokkal inkább a stílusos időutazásról szól.","id":"20241129_piros-kis-elmenyauto-27-evesen-szinte-uj-bmw-z3-kerult-eladosorba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25bb7585-6133-4498-99b3-761fcc7aa845.jpg","index":0,"item":"488198d5-1a2b-4c21-81ce-9ece5c59221a","keywords":null,"link":"/cegauto/20241129_piros-kis-elmenyauto-27-evesen-szinte-uj-bmw-z3-kerult-eladosorba","timestamp":"2024. november. 29. 07:21","title":"Piros kis élményautó: 27 évesen szinte új BMW Z3 került eladósorba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d0c28d8b-a0cb-4792-a828-d0f03c424e7e","c_author":"HVG","category":"360","description":"Kereki Gergő társasága vagyonkezeléssel és kommunikációs tevékenységgel foglalkozik. ","shortLead":"Kereki Gergő társasága vagyonkezeléssel és kommunikációs tevékenységgel foglalkozik. ","id":"20241129_Kereki-Gergo--Uj-Media-Holding-Zrt-KESMA-Mediaworks-MCC-The-European-Conservative","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d0c28d8b-a0cb-4792-a828-d0f03c424e7e.jpg","index":0,"item":"682e0f12-9113-4b0a-839c-bb86d4654a91","keywords":null,"link":"/360/20241129_Kereki-Gergo--Uj-Media-Holding-Zrt-KESMA-Mediaworks-MCC-The-European-Conservative","timestamp":"2024. november. 29. 12:15","title":"Saját holdingot alapított a kormányzat ideológiai szervezeteinek egyik fontos háttérembere","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3c69666f-47c1-4525-b86a-73cb399bae64","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az okostelefon és az annál kisebb okosóra után az okosgyűrű lehet a következő, sokak érdeklődésére számot tartó technológiai csemege. Az első két kategóriában éllovas az Apple, az okosgyűrűvel kapcsolatban viszont – egyelőre – nem hallani róla. Vajon így is marad ez?","shortLead":"Az okostelefon és az annál kisebb okosóra után az okosgyűrű lehet a következő, sokak érdeklődésére számot tartó...","id":"20241130_apple-okosgyuru-befektetes-felvasarlas-oura","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3c69666f-47c1-4525-b86a-73cb399bae64.jpg","index":0,"item":"e6c2b91b-6df3-4edf-854b-5036494851f7","keywords":null,"link":"/tudomany/20241130_apple-okosgyuru-befektetes-felvasarlas-oura","timestamp":"2024. november. 30. 14:03","title":"Megér 2000 milliárd forintot az Apple-nek az okosgyűrű?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"24a3e707-7305-4acf-b038-5756cff6414a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Tesla a tervek szerint 2026-ban dobná piacra az Optimus nevű humanoid robotját, aminek a saját gyáraiban is nagy hasznát venné.","shortLead":"A Tesla a tervek szerint 2026-ban dobná piacra az Optimus nevű humanoid robotját, aminek a saját gyáraiban is nagy...","id":"20241129_tesla-optimus-humanoid-robot-gep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24a3e707-7305-4acf-b038-5756cff6414a.jpg","index":0,"item":"6bc1a250-faa8-43cc-9f6f-3dc669c399cf","keywords":null,"link":"/tudomany/20241129_tesla-optimus-humanoid-robot-gep","timestamp":"2024. november. 29. 15:03","title":"Új kezet kapott a Tesla humanoid robotja, könnyűszerrel kapja el a neki dobott labdát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Új helyett használt eszközöket lízingelnek a magyarok
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Az új üzletkötések volumene nemcsak Magyarországon, a környező országokban is a 4-5 évvel korábbi szintre esett vissza, függetlenül az adott ország lízingpiacának fejlettségi szintjétől. Milyen típusú lízingszerződéseket kötnek a magyarok és milyeneket a szomszédos országokban?
A közép-európai régió lízingpiaci tendenciáiról készített elemzés alapján jól látszik: a gazdasági környezet változása nyomon követhető a lízingszerződések futamidejének, illetve a lízingelt eszközök korának emelkedésén is – összegezte a régió tapasztalatait a Hypo-Alpe-Adria Leasing Zrt. A Hypo-Alpe-Adria Leasing az osztrák, a horvát, a magyar, a román és a szlovák lízingpiac tendenciáit vizsgálta meg, amelyek alapján kiderült: a válság jelei 2008. második félévében váltak kézzel foghatóvá. A hazai, illetve a román piac szenvedte el a legnagyobb veszteséget az új lízing üzletkötések terén 2009 második félévéig, de az osztrák piac is az 5 évvel korábbi szintre esett vissza - mondta el Kiss Zoltán a Hypo-Alpe-Adria Leasing vezérigazgatója.
Hasonlóan más pénzpiaci szereplőkhöz a lízingcégek számára is beszűkültek a finanszírozási források, emellett a pénzügyi világban kialakult bizalmi válság miatt a korlátozottan elérhető források költségei jelentősen emelkedtek. „Csökkent az általános kockázatvállalási hajlandóság a régió piacain, miközben a szegmens kockázatait növelte, hogy a lízing eszközök másodpiaca, azaz a fedezet értékesítésének lehetősége átmenetileg minden eszköz esetében jelentősen beszűkült.
Magyarország – növekedett a finanszírozott használt eszközök aránya
A magyar lízingpiac az új üzletkötések volumenében a legnagyobb visszaesők közé tartozik a régióban: 2008 első félévéről 2009 első felére 62 százalékkal esett vissza a piac. A legnagyobb vesztes az ingatlan illetve a személyautó finanszírozás volt, 75, illetve 65 százalékos visszaeséssel. „Magyarországon – hasonlóképpen az elemzésben szereplő többi országban is – nyomon követhető a tehervállalási képesség és a vásárlóerő csökkenése a lízingszerződésekben. Ez egyrészt a szerződések futamidejének, másrészt a használt eszközök arányának növekedésében látható – emelte ki Kiss Zoltán. (A járművek esetén az új eszközök még túlsúlyban vannak, de folyamatosan nő a használtak aránya.) Az új lízingkötések GDP-re vetített aránya hasonlóan Horvátországhoz, 4,5 százalék. Öt évet lépett vissza az időben a legstabilabb szereplő is
Ausztriában a legnagyobb visszaesés a határontúli üzletkötések számában látszik, pedig az osztrák lízingpiac fejlődésének motorja az elmúlt két évben a határontúli, főleg a közép-kelet-európai országokban végzett tevékenység volt. E szegmens új üzletkötései 2008 első félévéről 2009 első félévére 83 százalékot zuhantak. Az országon belüli piacok visszaesése ennél jóval mérsékeltebb volt. A jármű, illetve ingatlan szegmens 20-20 százalékkal, a gép-eszköz lízing pedig 40 százalékkal csökkent 2008 első félévéhez képest.
Az osztrák lízingpiac, - főleg belföldi vonatkozásban - érettnek mondható, amit az is mutat, hogy a régióban ez a piac csökkent a legkevésbé – 37 százalékkal – az új üzletkötések tekintetében 2008 és 2009 első félévei között. A lízingpiac visszaesése Ausztriában a gazdaságot is kevésbé érintette, mint más országokban: az új üzletkötések GDP-hez viszonyított aránya itt a legkisebb, 3 százalék 2008. év végén.
Horvátország és Szlovákia: mi történt a visszaesés után?
A horvát piacon 2009 júniusa és 2008 júniusa között a szerződéses állomány növekedése 43 százalékkal volt kisebb, mint 2007 és 2008 júniusa között. A régióban a GDP-hez viszonyítva a horvát lízingpiacon volt az egyik legmagasabb az új lízing szerződések volumene, 2008 év végén az új lízingkihelyezések GDP-hez viszonyított aránya 4,5 százalékos volt. A horvát lízingpiac legnagyobb szegmense 2008. végén a személyautó finanszírozás maradt. Szlovákiában az új üzletkötések volumene az egyik legalacsonyabb a vizsgált országok között, a kisebb piacot a válság mégsem érintette olyan mélyen, a visszaesés viszonylag mérsékelt, 43%-os volt. A szlovák lízingpiac legnagyobb szegmense a járműfinanszírozás, ezen belül az új kötésekben a tavalyi első félévhez képest az idén a teherszállító járművek finanszírozása szenvedte el a legnagyobb, 58 százalékos visszaesést.
Egyrészt a teherautók kereslete teljesen lecsökkent, másrészt a gazdaságélénkítő hatású roncsautó program Szlovákiában kizárta a pénzügyi lízinggel finanszírozott autócseréket, így az autólízing nem tudott profitálni a kormányzati programból. A legkevésbé érintett szegmens viszont Szlovákiában az ingatlan finanszírozás volt, amely az egész régióban a legkisebb, 5 százalékos visszaesést szenvedett el.
Románia – intenzív növekedést követően drasztikus visszaesés
A román lízingpiac volt a régió legdinamikusabban fejlődő piaca a válság előtti időszakig. Az új üzletkötések volumene 2004-ről 2008-ra több mint tízszeresére nőtt, ám ez a gyors növekedés sérülékennyé is tette a piacot. A tavalyi első félévhez képest az idén 73 százalékkal csökkent az új ügyletek volumene - mely a legnagyobb visszaesés a régióban -, és ezzel a 2005 első féléves szint alá került vissza a román piac. Korábban itt a fejlődés fő motorja a járműlízing volt, amely most 76 százalékos visszaesést szenvedett el. A legnagyobb veszteség a gép-eszköz finanszírozás területén látszott, itt 82 százalékos volt a visszaesés. A használt eszközök térnyerése Romániában is érezhető, ám csak a román piacra jellemző sajátosság az import eszközök részesedésének drasztikus csökkenése. Míg 2008. első felében a finanszírozott eszközök 79 százaléka importból származott, 2009. első félévére ez a mutató 18 százalékra csökkent.