Gondoskodó munkaadó – Adjon-e lakáscélú támogatást a cég a munkavállalóinak?
Kedvező a lehetőség, de alaposan figyelni kell az előírásokra a belső szabályok kialakítására során.
Sztrájk után demonstrációsorozattal igyekszik jobb belátásra bírni a szakszervezet az immár TVH Zrt. néven futó korábbi Orangewayst. A masszívan veszteséges társaság vezetése tőkebevonással próbál úrrá lenni a gondokon.
A korábban jól bevezetett vállalkozásként számon tartott Orangeways vállalatbirodalom Orangeways Autóbuszos Közúti Közlekedési Zrt.-je október óta új néven, Tribune Ventures Hungary (TVH) Zrt.-ként fut. Ettől persze önmagában az elmúlt hónapokban tapasztalt likviditási problémák nem szűntek meg. A veszteségmutatókon túl ennek az is oka lehet, hogy immár két bírósági végrehajtást is rávezettek a TVH-ra a cégnyilvántartásban, tavaly szeptemberben, majd decemberben – írja a Figyelő legfrissebb számában.
A lap szerint szerint néhány Orangeways-logóval ellátott busz felbukkant egy lízingcég internetes kínálatában. Kovács Miklós a TVH ügyvezető-résztulajdonosa ezzel kapcsolatban elmondta, a gyártó által biztosított visszavásárlási garanciával éltek. Ennek oka egyrészt az előnytelen árfolyam – a társaság svájci frank alapon lízingelte a járműveket –, másrészt pedig a tömegével előforduló konstrukciós hibák, amelyeket a gyártó képtelen volt kezelni.
A cég Tolna megyei buszain dolgozók december 13-án sztrájkba léptek, mert esetenként több hónapos késéssel kapták csak meg a bérüket. Akadt, aki december elején jutott hozzá szeptemberi járandóságához. Kovács Miklós ügyvezető ezt cáfolta, mondván legfeljebb két-három napot csúsztak a fizetése. Ugyanakkor Kovács megvádolta, illetve fel is jelentette a munkavállalók egy részét, mert szerinte egyesek lopják az üzemanyagot, az utaskísérők egy része pedig trükközik a menetjegyek kiadásával, pénzt sikkasztva a cégtől. Az ügyvezető szerint éppen az ilyen úton eltűnt 60–70 millió forint hiányzik ahhoz, hogy a cég rendesen fizetni tudjon alkalmazottainak. Az Orangeways és a TVH Zrt. 2010-es eredményszámai ennél ugyanakkor egy nagyságrenddel nagyobb mínuszt mutatnak.
A dolgozók a decemberi spontán munkabeszüntetés után más módszerekkel folytatták tiltakozásukat. Az ágazat dél-dunántúli munkavállalóit képviselő Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) előbb Szekszárdon, majd a fővárosban, a személyszállítási ágazatot felügyelő Nemzeti Fejlesztési Minisztérium előtt demonstrált. Mindkét helyen azt követelték, hogy a Tolna megyei buszközlekedésért felelős Gemenc Volán Zrt. mondja fel az Orangwaysszel 2009-ben kötött alvállalkozói szerződést. Ezzel kapcsolatban Kovács Miklós hangsúlyozta: az előre be nem jelentett munkabeszüntetés törvénytelen, hiszen még az elégséges szolgáltatást sem tudták így biztosítani. „Kénytelenek voltunk fellépni a törvénysértők ellen. A szervezőket és azokat a buszsofőröket, akik nem vették fel a munkát, társaságunk elbocsátotta” – tette hozzá.
A TVH-nak idén december 31-ig szól a Tamási és Dombóvár térségére érvényes alvállalkozói szerződése, erre a feladatra 102 embert vett át a Gemenc Volántól 2009-ben. A távolsági közlekedésben bő két éve a cég még 45 európai városba indított járatokat, jelenleg alig kéttucatnyi – főként régiós – célpontja van. Bova Magic típusú távolsági, 63-65 üléses buszból tavaly 18 darabot üzemeltetett, amelyből négyet visszadtak. Távolsági járatain 2011-ben havonta átlagosan 15 ezren utaztak.
A mai helyzetet csak egy újabb befektető beszállása, a tavaly 2,3 milliárd forintos bevételü TVH feltőkésítése oldhatná meg. Kovács szerint hamarosan egy tőkeerős befektető érkezik a társasághoz, többet azonban nem árult el.
Kedvező a lehetőség, de alaposan figyelni kell az előírásokra a belső szabályok kialakítására során.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
A kamatcsökkentést követően megugrott az érdeklődés a Széchenyi Kártya Max Plusz beruházási hiteltermékei iránt.
„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast legújabb adásában, ahol arról is beszélget Szilágyi Áronnal és Kenyeres Andrással, hogy milyen gondolatok futnak át az agyán egy esés után, mekkora nyomást jelentett számára a 2021-es berobbanása, és milyen hatással vannak rá a kommentek.
Novák Előd szerint a Fidesz hülyét csinál magából.
Hosszú hallgatás után jelentkezett a kormányközeli közvélemény-kutató.
A műsorvezető kiáll a szombati felvonulók mellett és drukkol, hogy békés legyen a rendezvény.
Nehéz-Posony Kata, a HVG ügyvédje minden kérdésre válaszol.
A jelentős indulótőkével is megtámogatott alapítvány már dátumot sem mond, mikorra várható a régóta ígért beruházás.