szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egyre több idősebb, már gyengébb műszaki állapotban lévő jármű fut a magyar utakon, a Használtautó.hu internetes szakportál adatai szerint négy esztendő alatt két évvel emelkedett a meghirdetett autók átlagéletkora.

Az öregedő magyar járműparkban a kilenc évnél idősebb autók részaránya a kínálatban 46-ról 56 százalékra nőtt. A meghirdetett autók átlagéletkora immár a 11 évhez közelít. A tendenciát csupán az új autók piacának élénkülése, és a minőségi használtautó-import felfutása együttesen fordíthatja meg.

"A hazai személyautó-flotta rohamos öregedése nem meglepetés, ha tudjuk, hogy  néhány év alatt a negyedére zuhant az utánpótlást biztosító újautó-eladások száma, és a használatutó-import is jelentősen visszaesett az elmúlt időszakban - értékeli a Használtató.hu adatait Fodor László, a szakportál értékesítési vezetője.

HVG Archív

A teljes személygépkocsi-állomány életkorának átlaga ennél is magasabb, a KSH legutóbbi adatai alapján a 12 évhez közelít. Az eltérés oka, hogy sok öreg autót már nem is hirdet meg a tulajdonosa, hanem a forgalomból történő végső kivonásáig használja, mivel használati értéke számára magasabb, mint a vételár, amit kaphatna érte. Ráadásul az adás-vétel járulékos költségei (átírási illeték, eredetvizsgálat, új törzskönyv, új forgalmi) együttesen több mint 50 ezer forintot tesznek ki, ami már könnyen összemérhető a régi autó teljes vételárával.

Jelenleg az 1-3 éves autók piacán jelentős a hiány, a legerősebb kínálat a 4-6 éves szegmensben tapasztalható, ezt követően évről évre folyamatosan csökken az eladásra kínált autók mennyisége, miközben az átlagos ár 3,5 millió forintról fokozatosan a tizedére esik vissza. A mennyiségi tendencia a 20 év feletti, az ábrán már nem szereplő szegmensben folytatódik, árban azonban 30 év körül ismét emelkedés kezdődik: ez már az oldtimer kategória, a muzeális autók piaca.

Az állomány öregedését mutatja az is, hogy néhány év alatt a 0-2 éves autók részesedése a teljes kínálatból 10-ről 7 százalékra esett vissza, miközben a 9 évnél idősebb autók aránya a kínálati palettán 46-ról 56 százalékra ugrott.

"A személyautó-állomány öregedését az új autók eladásának lassú felfutása önmagában nem fogja tudni megállítani a következő egy-két évben" - vetíti előre Fodor László. "Az év elején jelentősen kedvezőbbé váló regisztrációs adó azonban - tovább erősödő forintárfolyam esetén - már idén fellendítheti a minőségi használtautó-behozatalt is, és e két tényező együttesen képes  lehet a tendenciát nem csupán lassítani, hanem kedvező esetben akár megfordítani is."

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!