szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A balatoni hajók és kikötők nagy része még nem rendelkezik biztosítással. Pedig hajók esetében már évi néhány tízezer forintért is elkerülhető, hogy egy rosszul sikerült kikötés akár több százezerrel megterhelje a hajós pénztárcáját.

Az első hajózási biztosítást a tengeri kereskedők hívták életre, hogy a rakományt ért kárt kockázatközösségben viseljék: ha valamelyik hajó szállítmánya odavész kalóztámadásban vagy a vihar miatt, tagok a veszteséget szétosztották egymás között. A trieszti székhelyű Generali biztosító is az elsők között alakult meg 180 évvel ezelőtt.

A Mabisz és a Generali adatai alapján a mintegy 5000 balatoni hajónak csak kis része rendelkezik biztosítással, és ez a kikötők nagy részére is igaz. A 12 főnél több személyt szállító hajókra, teherhajókra, kompokra és gazdasági célból üzemeltetett hajókra egyébként is kötelező a felelősségbiztosítás, de jó, ha a kisebb hobbihajó tulajdonosok is tisztában vannak azzal, hogy a potenciálisan okozható és elszenvedhető kár nagysága miatt mindenképpen érdemes akár felelősség, akár casco biztosítást kötni.

A statisztikák szerint Magyarországon ma közel 5000 vitorlás és hozzávetőlegesen 3000 motoros hajó rendelkezik hajólevéllel, a vitorlások zöme a Balaton hullámait szeli, de akadnak szép számmal az ország egyéb vizein is. Úgy, mint a szárazföldi járműveknél, itt is az üzembentartót terheli a felelősség ha hajójával kárt okoz, és mivel ezek a hajók amúgy sem olcsók, a javíttatásuk is igen költséges. Egy kisebb ütközés, vagy egy balul sikerült kikötés, mólónak ütközés több százezer forintba is belekerülhet, de egy nagyobb balesetnél előfordulhat akár személyi sérülés is, vagy éppen a hajó is elsüllyedhet. Egy kis vitorlásra a hajózási szezonra – hat hónapra - már néhány tízezer forintért is lehet felelősségbiztosítást kötni, káreseményenkénti 10 millió forintos biztosítási összegre.

A nemzetközi hajólevéllel rendelkező, 10 évnél fiatalabb vitorlás és motoros hajók tulajdonosai casco-t is köthetnek, például tűzkárra, vagy robbanás, villámcsapás, vihar, felhőszakadás, jégverés okozta pusztításokra is. Ez alapvetően Magyarország területére terjed ki, de kibővíthető egyebek mellett Európa felszíni vizeire, valamint a Földközi- tenger európai országokhoz tartozó felségvizeire is.

„A Balatonon ma közel 5000 vitorlást tartanak számon, amelyek közül elég csekély a biztosítással rendelkezők száma. A Generalinál is alig több, mint  350 hajótulajdonos kötött szerződést, ami jól mutatja, milyen alacsony még a hajópark biztosítási védelemmel való lefedettsége, pedig egy-egy ilyen hajó ára bizony több tízmillió forint. Volt olyan esetünk, amikor két hajó egy nagyjából 6-os erősségű, 30 fokkal eltérő „befújás” következtében ütközött, de láttunk olyat is, amikor a rosszul rögzített árbóc a mellette lévő hajóra esett, százezres nagyságrendű kárt okozva. Az ilyen esetek a legjellemzőbbek Magyarországon, főleg a Balatonon.” – mondta Ilics László, a Generali vezérigazgató-helyettese.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
A Johnson & Johnson vakcina az összes engedélyt megkapta, már olthatnak is vele az Egyesült Államokban

A Johnson & Johnson vakcina az összes engedélyt megkapta, már olthatnak is vele az Egyesült Államokban

A rendőrök 142 embert feljelentettek Gődényék tüntetése után

A rendőrök 142 embert feljelentettek Gődényék tüntetése után

Nyolcvanezer forintot kapnak a hétvégén is oltó orvosok

Nyolcvanezer forintot kapnak a hétvégén is oltó orvosok