szerző:
hvg.hu

Végtelen pesszimizmust mutat a fogasztói bizalmi index Magyarországon. A Nielsen által vizsgált 56 ország közül a fogyasztói bizalmi index a negyedik egymást követő negyedévben Magyarországon a legalacsonyabb. Hazánk idei, második negyedévi mutatója 30 pont, és közvetlenül előttünk áll Portugália 40, Olaszország 41, Görögország 43 és Horvátország 45 ponttal. A globális átlag 91 pont, a listavezető Indonéziában 120 pont.

A magyar mutató most 2 ponttal alacsonyabb, mint az idei első negyedévben mért 32-es index. Tavaly a második negyedévben a magyar mutató 43, a tavalyelőtti hasonló időszakban 65 pontot ért el. Európában az idei második negyedév fogyasztói bizalmi indexének átlaga 73 pont, a földrészünkön vizsgált huszonhét ország mutatói alapján. 

Magyarországon az index három összetevője közül viszonylag legkedvezőbb a helyzet az anyagiaknál: Legutóbb a megkérdezett magyarok 9 százaléka nyilatkozott úgy, hogy személyes pénzügyi helyzete a következő tizenkét hónap során, ha nem is kiváló, de jó lesz. Negatív véleményt 87 százalék mondott – derül ki a Nielsen felméréséből. További 2 százalék nem tudta eldönteni. (Egy évvel korábban a megkérdezettek 15 százaléka adott kedvező, és 81 kedvezőtlen választ).

A fejléc szövege

Ahol a mutató 100 pontnál kevesebb, ott a fogyasztók pesszimizmusát jelzi, míg 100 pont felett optimizmusukat tükrözi a közeljövő gazdasági kilátásairól. Az indexet a fogyasztók személyes pénzügyi helyzetére, országukban a munkahelyi kilátásokra vonatkozó véleménye, valamint a jelen időszak vásárlás szempontjából való megítélése alapján számítják.

Hazánkban a munkahelyi kilátásokat többé-kevésbé jónak, szintén az előttünk álló tizenkét hónapban a válaszadók közül 3 százalék tartja. „Nem olyan jó” vagy „rossz” 96 százalék szerint. További 1 százalék nem tudja megítélni. (Egy évvel korábban pozitív választ 6, negatívat 90 százalék adott erre a kérdésre).

„Tekintettel az árakra és az ön személyes pénzügyi helyzetére, a mostani időszak megfelel arra, hogy megvásárolja, amit szeretne és amire szüksége van?” A kérdésre a magyar megkérdezettek közül 4 százalék válaszolt úgy, hogy alkalmas a jelenlegi időszak vásárlásra, míg 95 százalék kedvezőtlennek látja. További 1 százalék nem tudta eldönteni. (Egy évvel korábban 12, illetve 87 százalékos mutatót regisztrált a Nielsen).

A globális fogyasztói bizalmi index idén a második negyedévben az előző negyedévhez viszonyítva 3 ponttal 91 pontra csökkent.

"A fogyasztók láthatóan világszerte továbbra is óvatosan mérlegelik, mire adják ki a pénzüket" – állapítja meg a felmérés eredményeiről Venkatesh Bala, a Nielsen holdinghoz tartozó The Cambridge Csoport vezető gazdasági szakértője. – A fogyasztók bizalma a második negyedévben olyan globális hatású események hatására torpant meg, mint az, hogy az Eurózóna válsága mélyült, és vele egyidőben Kína, valamint India gazdasági növekedésének üteme csökkent, ami befolyásolta a pénzügyi piacokat, és hatott a fogyasztók érzékenységére is. Újra megjelent a globális piacokon a bizonytalanság, és a fogyasztók úgy reagáltak rá, hogy visszafogták költési és fogyasztási szándékaikat.
 
A fogyasztói bizalom 23 országban nőtt, 26-ban csökkent, további 7-ben pedig változatlan maradt az előző, első negyedévi mutatókhoz képest. Figyelemre méltóan változott az élcsoport: a világ legoptimistább piacának a Nielsen online kutatásának kilenc egymást követő negyedéve során India bizonyult, de most Indonézia 120 pontos mutatójával megelőzte India 119 pontos indexét.  Mögöttük a sorrend: Fülöp-szigetek (116), Szaúd-Arábia (115), Malájzia (111), Egyesült Arab Emirátusok (108), Brazília (106), Kína (105), Hongkong és Thaiföld  (104-104).

Európában a legnagyobb fogyasztói bizalmi indexet elért két ország világviszonylatban a tizennegyedik és tizenötödik helyet foglalja el: Dánia és Norvégia 95-95 ponttal vezeti földrészünk rangsorát. Őket követi Svájc (94), Ausztria (92) és Németország (88). Közép- és Kelet-Európában a legnagyobb fogyasztói bizalmat Csehországban, Észtországban, Litvániában (71-71) és Lettországban (70) mérték.

A fogyasztói bizalom világszerte legnagyobb arányban erősödött egyik negyedévről a másikra Franciaországban (+11 pont), Belgiumban (+9), Finnországban és Svájdban (egyaránt +7).

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Figyelmeztet a CÖF: Álcivil szervezetek támadják a magyar kormányt

Figyelmeztet a CÖF: Álcivil szervezetek támadják a magyar kormányt

Egy fideszes képviselőjelölt játszóházában kampányolt Klausmann Viktor és Novák Katalin

Egy fideszes képviselőjelölt játszóházában kampányolt Klausmann Viktor és Novák Katalin

22 régészeti lelőhely pusztulhat el Trump ötlete miatt

22 régészeti lelőhely pusztulhat el Trump ötlete miatt

Iványi Gáborék nem tudják kifizetni az alkalmazottaik teljes bérét

Iványi Gáborék nem tudják kifizetni az alkalmazottaik teljes bérét

Snowden azt állítja, az oroszok megpróbálták beszervezni

Snowden azt állítja, az oroszok megpróbálták beszervezni

Fenyegetésben a Fidesz több oktávot fed le, mint a néhai Zámbó Jimmy

Fenyegetésben a Fidesz több oktávot fed le, mint a néhai Zámbó Jimmy