szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Folytatódott sajtó reklámbevételeinek csökkenése, az internet kivételével a média összes szegmense kevesebb bevételhez jutott, a webes újságok viszont csaknem 20 százalékkal több bevételre tettek szert.

Tovább zsugorodott a sajtópiac. Az elmúlt évben tovább csökkent a reklámköltés, a 2011-es 179,8 milliárd forint után 2012-ben 174,3 milliárd forintot tett ki – írja a Napi Gazdaság Online a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) adatai alapján. A televíziós reklámköltés 11,3 százalékkal csökkent, de részesedése alapján így is megőrizte első helyét, a második, a több mint tíz százalékos zsugorodás ellenére is a nyomtatott sajtó volt az elmúlt évben. Az előbbi két média mellett az internet viszont 18 százalékkal növekedett, a direkt marketing változatlan maradt.

A televíziós reklámpiac teljes árbevétele először esett 50 milliárd forint alá. A tavalyi 48,7 milliárd forintos bevétel 11 százalékkal maradt el az egy évvel korábbi 54,9 milliárdtól. A földi sugárzású és kábeltelevíziók reklámbevételei azonos mértékben, egyaránt 11 százalékkal csökkentek – mondta Kovács Krisztián, a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületének elnöke. Az előbbi csoport bevételei meghaladták a 35 milliárd forintot, utóbbiaké pedig megközelítették a 13,5 milliárd forintot. A földi sugárzású televíziók (RTL Klub, TV2, M1) a reklámbevételek 72 százalékát adták, miközben a nézettségi adatok alapján a piac ötven százalékát fedik le. A kábelcsatornák tavaly a hirdetési pénzek 28 százalékát szerezték meg, a nézettséget tekintve pedig 49 százalékon állnak.

Csaknem hétmilliárd forintos volt tavaly a rádiós reklámtorta, de ez nem a növekedésnek köszönhető, hanem annak, hogy a korábbinál több, azaz 111 rádiós csatorna vett részt a felmérésben, míg 2011-ben csak négy. A hallgatottsági adatok alapján a piac 90 százalékát lefedő adók összbevétele tehát 6,8 milliárd forint volt, ennek döntő többségét, 87 százalékát a szpot jellegű bevételek adták.

Az internet viszont növelni tudta bevételét, az itt megjelent net-net bevétel 33,6 milliárd forint volt tavaly, s attól függően, hogy mi tekinthető a reklámtorta részének, az internet 23, illetve 19 százalékot részesedést hasít ki – emelte ki Novák Péter, az Interactive Advertising Bureau (IAB) Hungary elnöke, aki szerint egy-két éven belül a digitális rész 30 százalék körül lesz. Tavaly 37,316 milliárd forint bevételt ért el a nyomtatott sajtópiac. A tavalyi bevétel 10,4 százalékkal maradt el az egy évvel korábbi 41,66 milliárdtól. A sajtó összesített árbevétele, a lapterjesztésből származó 66 milliárd forinttal együtt 2012-ben meghaladta a 103 milliárd forintot.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!