szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Állatos videóval pénzt keresni – a kijelentés elsőre akár értelmezhetetlennek is tűnhet, de távolról sem az. Ma már tízmilliók néznek a neten videókat cicákról, kutyákról, egyéb házi kedvencekről, a hatalmas nézettség mögött pedig sokszor profi üzlettervezés áll, és ennek hála: jókora bevétel. Reklámok, bögrék, könyvek, állateledelek – minden összejöhet. Ám nem biztos, hogy minden cuki állat tulajdonosa ebből komolyan profitálhat.

Aki internetezik – márpedig a Földön élők egyre nagyobb aránya teszi ezt – az biztos futott már bele rendkívül vicces, esetleg könnyekig megható, netalán szimplán csak cuki cicás, kutyás vagy más állatos videóba. A videómegosztók egyik legnépszerűbb bugyráról van szó, az állatos felvételek – melyeken sok esetben csak annyi történik, hogy például egy macska csúnyán néz – többmilliós nézettséget érnek el, a legsikeresebbek 10, esetleg 100 millió fölé is mennek.

Az elején csak kedvtelésből indult "iparág" mára egyesek számára komoly üzlet is: a cicás-kutyás videók ugyanis hatalmas bevételt generálnak nemcsak a videók készítőjének, hanem különböző oldalaknak is. Vannak olyan szájtok is – például a BuzzFeed –, melyek kifejezetten arra álltak rá, hogy az állatos videókat listákba gyűjtik, és ömlesztve az olvasóra borítják. Így tömegben robban a cukiságbomba – az eurók vagy dollárok pedig halomban érkeznek.

Mekkora üzlet lett mára a cicás, kutyás, egyéb állatos videók megosztása? Hogyan lehet vírusvideót készíteni és pénzt keresni egy fél napig horkoló macskából?

Bár a vicces állatos filmecskék már jóval a YouTube megjelenése előtt a "piacon" voltak, igazi felfutásuk a videómegosztó oldalak megjelenésével jött el. Will Braden, aki az egyik legismertebb macska, Henri életét kezdte el videón megörökíteni bő hat évvel ezelőtt, nemrég egy rendezvényen elmondta: annak idején egyáltalán nem gondolta azt, hogy ez valaha is a karrierjévé fog válni, és pénzt tud majd kiszedni ebből a tevékenységből. És mégis: Braden jelenleg két módon keres pénzt a macskájával: az első a reklámbevétel, a másik pedig a macskához kapcsolódó különböző termékek értékesítése.

Online, offline

Az első pontnál a YouTube csatornáján beállította azt, hogy bevételeket is szeretne szerezni videóival, ez pedig azt jelenti: reklámokat helyez el a videómegosztó az általa feltöltött videókban. Ha ezt sikerül meglépni, akkor 1-2 dollár bevételre lehet szert tenni ezer nézőként. Ha pedig sikerült úgynevezett partner fiókot létrehozni a YouTube-on, akkor az említett 1-2 dollár akár hatig is felmehet. Braden még ennél is tovább megy: mivel videói nézőközönsége igen specifikus – ezt analitikai programokkal le tudja szűrni – , kifejezetten erre a célcsoportra "lövő" reklámokat tud becsatornázni videóira, így ezer nézőként akár 10 dollárt is összeszedhet. Ez nem azt jelenti azonban, hogy gazdag vagyok – tette hozzá a Henri macska tulaja. A látogatóiról készített elemzések pedig tovább segítenek abban, hogy megfelelő pénzügyi támogatókat kerssen. Meg tudja mondani például azt is, kiknek érdemes egyéb termékeket, könyveket, bögréket, bármi mást ajánlani.

Az egyik sztár, Grumpy Cat (Zsémbes Macska):

A videót feltöltő felhasználók mellett már vannak egyébként külön e területtel foglalkozó menedzserek is. Ben Lashes például professzionális zenészi karrierjét hagyta ott, hogy macskákat menedzseljen. Őt azzal hívta fel például valaki, hogy feltöltötte a zongorán játszó macskás videóját (Keyboard Cat), most meg nem tudja, mit tegyen, mert a mozija "felrobbantja" a netet. Lashes ebben az esetben úgy tekintett a macskára, mint egy zenészre, aki most kezdi karrierjét, így ennek megfelelően kezdték el "menedzselni" az állatot. Többek között saját YouTube-csatornát nyitottak neki, ezzel pedig azt érték el, hogy még többen álltak neki követni a cicust.

Az online csak aprópénz

Az igazi pénzt azonban az állatok tulajai nem online keresik, ezzel csak egyfajta hírverést csapnak a macskának. Arról azonban közben könyvet írnak, a képét bögrére, ceruzára, füzetre teszik fel, egyes állateledeleknek pedig a videómegosztókon népszerű kutyák, macskák, hörcsögök lesznek az arcai. És a modell bejön: a Henri macskáról szóló könyv például kiadása után kilenc hónappal is tartja a helyét a New York Times bestseller listáján. De a macskás "vonatra" – erről az állatról születik a legtöbb videó – több természettel, állatokkal foglalkozó tévécsatorna is felült, igyekeznek ők is meglovagolni a megnövekedett érdeklődést, így adott esetben ezek népszerűsítik tovább az érintett macskákat (vagy egyéb állatokat).

A macskás videók köré ráadásul igen erős jótékonysági szálat is felfűznek sok esetben, ki ne látta volna már a feliratot: "ha megveszed ezt a terméket, akkor az ár 10 százaléka egy állatokkal foglalkozó szervezet számára megy". A jótékonyság azonban nemcsak szép tett, hanem jó biznisz is: ha rajta van egy terméken a felhívás, akkor abból általában többet is vásárolnak. A bevételek pedig itt már nem 1-2 dollárban, hanem tíz, esetleg százezrekben mérhetőek.

Macskabiznisz
Fülöp Máté

A témával foglalkozók szerint amúgy nemcsak azért lehetnek sikeresek ezek a videók, mert például a macskákat sokan szeretik, hanem ezek a filmek egyfajta ellenkultúrát is jelentenek. Sokan ugyanis azt is szem előtt tartják, hogy nem a nagy cégek által terjesztett videókat nézik. Az egész jelenség ráadásul abba az irányba mutat, hogy hamarosan megjelenhetnek a macskákra specializált csatornák. Meglepődni nem igazán érdemes, gondoljunk bele, hogy Magyarországon tavaly karácsonykor már órákon keresztül lehetett nézni egy égő és pattogó kandallót, Dél-Koreában pedig már abból keresnek igen komoly összegeket egyes emberek, hogy egy monitor előtt ülve esznek.

Nem biztos, hogy mindenkinek bejön

Bármennyire is úgy tűnik ugyanakkor, hogy egyszerű egy ilyen videót nézetté tenni, a valóság az, hogy ez távolról sincs így. Erre a legjobb példa a Huffington Post újságírójának esete, aki maga is megpróbálkozott egy macskás videó Föld körüli pályára állításával.

A Huffington Post újságírójának egyik próbálkozása:

Magyarországon mi a helyzet?
Hazánkban is komoly nézőközönsége van az állatos videóknak, ám többmilliós nézettségű magyar macskás, kutyás videóval még nem találkoztunk. Blogok azonban vannak (Málna, Demény), ahol egyelőre még nem piaci alapon, csak kedvtelésből írogatnak kedvenceikről a gazdik.

A lap újságírója három macskás videót készített, ezekkel vágott neki az internet közönsége kifosztásának. Ám hiába a 68 percnyi nyersanyag és a vágás, a nézettség siralmasan alakult: cicájára mindösszesen 53-an voltak kíváncsiak, ezzel pedig úgy négy centet (tíz forintot) keresett (a videók feltöltése óta eltelt két évben is csak pár ezres nézettséget hoztak össze, így már 8 dollárnál járhat a bevétel). Pedig ennél borra is többet költött, hiszen a filmeket barátoknál vette fel, oda meg nem mehetett üres kézzel.

Egy videóval felturbózva pénzt fialó sztár lehet
MTI / Czimbal Gyula

A sikertelenség egyik oka minden bizonnyal a hatalmas kínálat (körülbelül 2,3 millió macskás videó lehet fenn jelenleg a YouTube-on, az elsőt még 2006-ban töltötték fel), a másik pedig az, hogy a felvételeken meglátszott a túlzott erőlködés. A tanulság: ha igazán nagyot akarnánk villantani, akkor vagy nagyon amatőrnek és lezsernek kell lennünk, vagy már egy profi gépezetnek kell mögöttünk állnia, amely kész üzleti tervvel rendelkezik a macskánk "márkásítására". Egy fél napon át hortyogó macskával ugyanis pénz csak úgy, magától, biztos nem hullik az ölünkbe.

Ha a cikket érdekesnek találta, látogasson el a hvg gazd Facebook-oldalra, és nyomjon rá egy "Tetszik"-et. Plusztartalmakat is talál!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!