Hogy lett két aggódó pécsi apukából Oscar-díjas?

Két pécsi belsőépítész olyan újfajta orrszívó készüléket fejlesztett ki, ami idén elnyerte a dizájn Oscar-díjának számító Red Dot díjat is. Az ötletet az adta, hogy fiatal szülők lévén rémálom volt az gyerekorrszívó használata, végül kétéves munkával egy prémium kategóriás terméket fejlesztettek ki.

  • Ember Zoltán Ember Zoltán
Hogy lett két aggódó pécsi apukából Oscar-díjas?

„Három évvel ezelőtt fogalmam sem volt, hogy mi az az orrszívó. Amikor a gyerekem megszületett, csak akkor szembesültem azzal, hogy nemcsak a kisfiamnak, de az egész családnak rémálom az orrszívás” – mesélte Mátrabérci Zsolt, a Nosiboo orrszívót kifejlesztő Attract Kft. egyik tulajdonosa. Bár társával, Streitmann Walterrel kipróbálták a legtöbb beszerezhető terméket, egyik típust sem kedvelték meg. Ekkor jött az ötlet, hogy csináljanak egy olyan készüléket, amely csendes, gyerekbarát formaterven alapul, könnyen tisztítható, tartós, orvosok segítségével kifejlesztett, és szabályozható a szívóereje.

Nincs hasonló termék a nemzetközi piacon

Miért fontos az orrszívó készülék használata a gyártó szerint?

- Az újszülöttek még csak orron keresztül tudnak lélegezni.

- Az eldugult orr gátolja a légzést, ezáltal nem tud a kicsi aludni, enni, cumizni.

- Az orrban pangó váladék számos betegség forrása, felülfertőződve légcsőhurut, középfül-, és arcüreggyulladás alakulhat ki.

- Az orr tisztán tartásával számos gyermekbetegség megelőzhető, a gyógyulás felgyorsítható.

- Hatékonyan alkalmazható az allergiás jellegű tünetek enyhítésére.

Zsolt szerint ugyanis csak Magyarországon divat, hogy a szülők porszívóra köthető csöveket használnak, Európában ez ismeretlen módszer, vagy ha mégis hallottak róla, furcsának tartják. A porszívót nem tartják higiénikusnak és humánusnak sem, mivel a zaj félelmet és rettegést vált ki a gyermekből. Az ottani piacon ezért inkább a kifejezetten az erre a célra kifejlesztett készülékeket vásárolják a szülők.

Léteznek kézi pumpás, elemes készülékek, illetve vákuumos elektromos gépek. Ezek azonban nem megfelelőek, mert erőtlenek vagy túl erősek, becsípik a nyálkahártyát, és nem szabályozhatók – mondja Zsolt. A legelterjedtebb a szájjal szívható berendezés, ám ez is nehezen használható, és kevésbé lehet jól tisztítani. "Az, hogy nincs hasonló termék Európában, megerősített minket abban, hogy érdemes belevágni a fejlesztésbe" – mesélik.

Dizájnkommunikáció és szabadalom

Az orrszívó fejlesztése két évig tartott, a folyamatba mérnökök és dizájnerek mellett szakorvosokat és szabadalmi ügyvivőt is bevontak. A céljuk az volt, hogy olyan prémium orvostechnikai eszközt hozzanak létre, amelyet európai szabadalom véd, és amelynek megjelenése rendkívül fontos részét képezi. Az orrszívót és egyes részeit is szabadalommal védették le, a lajstromozási folyamat mintegy fél évig tartott.

A dizájn elkészítésére pedig egy olyan hazai céget választottak, amely több nemzetközi sikert tudott felmutatni az ipari formatervezésben. Ez a budapesti Co&Co Designcommunication volt, amelynek korábban két terméke is elnyerte a dizájn Oscar-díjának számító Red Dot díjat, két különböző termékkategóriában.

A dizájnügynökség nemcsak a termék és a csomagolás végső formáját tervezte meg, hanem az elejétől kezdve részt vett a teljes termékfejlesztési és kommunikációs folyamatban is. Ők erről azt mondják, hogy ez az úgynevezett fejlesztésbe integrált kommunikáció, amelynek célja, hogy a dizájnnak még a termék piacra lépése előtt vásárlásösztönzőnek kell lennie, bizalmat és minőséget kell sugároznia. „A dizájnkommunikáció azt jelenti, hogy a tervezési, fejlesztési folyamat minden szegmense komponált, ami egy határozott egyirányú kommunikációt tett lehetővé. Így lett a Nosiboo egy őszinte termék, amely a szülőknek és gyermekeiknek is azt jelenti, amire életre lett hívva” – mondta Hosszú Gergely, a Co&Co egyik ügyvezetője, tervezője.

Miért fontos az orrszívó készülék használata a gyártó szerint?

- Az újszülöttek még csak orron keresztül tudnak lélegezni.

- Az eldugult orr gátolja a légzést, ezáltal nem tud a kicsi aludni, enni, cumizni.

- Az orrban pangó váladék számos betegség forrása, felülfertőződve légcsőhurut, középfül-, és arcüreggyulladás alakulhat ki.

- Az orr tisztán tartásával számos gyermekbetegség megelőzhető, a gyógyulás felgyorsítható.

- Hatékonyan alkalmazható az allergiás jellegű tünetek enyhítésére.

A fejlesztés egyik fontos állomása volt, hogy tavaly a Nosiboot benevezték a világ egyik legnevesebb nemzetközi dizájnversenyébe, a Red Dotra. „Pontosan tudtuk, hogy a Red Dot díj óriási marketingértékkel bír egy új termék bevezetésénél, különösen a német és a skandináv piacokon, ahol a a termék külső megjelenése rendkívül fontos” – mondta Gergely, aki titkon azt remélte, hogy ezzel a termékkel harmadszor is megnyerik a versenyt, hiszen a Nosiboo funkcionalitása, gömbölyű formái, stilizált személyessége, megfoghatósága különlegesen egyedivé teszik az orrszívót. A Nosiboo végül megnyerte a 2014-es fődíjat orvosi eszköz kategóriában, pontosan úgy, ahogy a fejlesztők azt eltervezték.

Jól össze van rakva

A Nosiboot egy 300 wattos motor hajtja, amit speciális hanggátló köpeny mögé tettek a zajvédelem miatt. A szerkesztőségünkben kipróbált eszköz meglepően halkan duruzsolt, nagyjából olyan hangos volt, mint egy modern kávéfőző gép. Előnye, hogy a készülék úgy van kialakítva, hogy az orrszívás ne tartson tovább egy percnél, ezzel is segítve a gyereket.

A gépben körülbelül 40 alkatrész van, és az egyik legfontosabb eleme a szipka, ami az orrba kerül. Ez három könnyen szétszerelhető, így jól tisztítható részből áll, és úgy néz ki, mint egy kolibri feje közelről, ami a gyerekbarátságot erősíti. A fejlesztés során itt az volt a probléma, hogy miként tudják megakadályozni azt, hogy a váladék ne folyjon vissza a műanyag csőbe, mint például a porszívós megoldásnál, de ezt is megoldották. A készüléket egy programozható elektronika vezérli, és hálózati zavarszűrő modult is beépítettek. A burkolat fröccsöntött technológiával készül, a gyártás több fázisa Pécs környékén valósul meg.

Drága vagy nem drága?

A Nosiboo végfogyasztói ára 135 euró, azaz majdnem 40 ezer forint. Bár ez az összeg az európai szülőknek nem nagy tétel, a magyar pénztárcának meglehetősen borsos, ha csak azt nézzük, hogy a porszívóra szerelhető itthoni orrszívócső pár ezer forintba kerül. A termék azonban minőségi, és ennek ára van – mondják a fejlesztők.

Szerintük a termék megbízható és tartós, így akár több generáció gyermekei is használhatják. Mindössze egy új szívókát kell venni, amit külön is árusítanak. Ráadásul az alkatrészek mindegyike minőségi anyagból készült, orvosilag tesztelt, a dizájnja pedig csodálatos. De a legfőbb előnye szerintük az – és ez pénzben aligha kifejezhető érték –, hogy az eszközzel megszűnik a gyermek félelme az orrszívástól. Így nincs több figyelemelterelő trükközés vagy szelíd erőszak a család részéről, a gyermek egy idő után már maga is igényelni fogja az orrszívást játékos formában.

Százmilliós beruházás

A termékfejlesztést saját tőkéből finanszírozták, nem vettek igénybe hitelt, pályázati pénzt vagy kockázati tőkét. Zsolt szerint két év alatt 100 milliós nagyságrendű beruházással hozták létre a készterméket.

Divat-, és formatervező cég
A fejlesztő Attract Kft.-t 1998-ban alapították Pécsett 3 milliós törzstőkével. Főtevékenységük a divat- és formatervezés, irodabútor-gyártás. Az Opten cégadatai szerint nyereségesek, bár az utolsó három évben folyamatosan csökkentek a bevételeik. 2010-ben 75 milliós, 2011-ben 32 milliós, 2012-ben 19 milliós árbevételt értek el.

„A fejlesztés, gyártás és piaci bevezetés költséges műfaj, nagyon sok alvállalkozóval dolgoztunk, hogy megfelelő legyen a termék, és annak kommunikációja is. Nemzetközi kiállításokra járunk, és jelentős összeget költünk online és nyomtatott hirdetésekre is, utóbbiakat főként külföldi lapokban használjuk” – mondja. Zsolték úgy számolnak, hogy két év alatt eladott 10 ezer darabos nagyságrend már biztosíthatja a továbbfejlődés lehetőségét.

Arra a kérdésre, hogy miért nem Kínában gyártják a terméket alacsonyabb költséggel, és akkor a fogyasztói ár is barátságosabb lenne, Zsolt azt mondta, hogy ők kifejezetten európai terméket akarnak, mert abban jobban megbíznak az emberek. „Az innováció őshazája még mindig Európa. Másrészt most a márkaépítés fázisában vagyunk, amiben a termék iránti bizalom elnyerése alapvető fontosságú” – mondta. Például az egyik legfontosabb piacukon, Németországban nagyon fontos az orvosi ajánlás, és a nyomtatott lapokban történő hirdetés.

Az európai piaci bevezetés novemberben kezdődött, a Nosiboot Magyarországon már valamennyi nagyobb városban, illetve a fejlesztők webshopjában is meg lehet vásárolni. Az legelső szériában ezret gyártottak belőle, aminek jelentős része Németországban talált gazdára, ami nagyon biztató eredmény. Az értékesítést a 4 fős saját sales csapatuk végzi, most építik az európai viszonteladói hálózatukat. Zsolt szerint egy „egyetlen termékes” cégnek, mint amilyenek ők is, nagyon nehéz bekerülni az európai értékesítési láncba. Érdekesség, hogy a folyamatban megkísérlik meghatározni a végfogyasztói árat is, egyelőre váltakozó sikerrel. Terveik szerint mindenesetre az egész világon ugyanannyiért lehet majd hozzájutni a termékhez. Itt azonban nem állnának meg, új gyermekápolási termékeikkel európai márkát építenének a Nosiboo sikerére alapozva.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek