Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
A bank nem ad kölcsönt? A kockázati tőkések nem tartják befektetésre érdemesnek vállalkozását? Uniós pályázati pénzhez sem jutott? Ne higgye, hogy minden veszve van, a közösségi finanszírozás csak most kezdi kinőni magát.
A legnépszerűbb amerikai közösségi pénzgyűjtő oldal, a Kickstarter üzemeltetői március elején jelentették be, hogy a projektekre érkező felajánlások összege túlszárnyalta az 1 milliárd dolláros álomhatárt. A crowdfunding, azaz a közösségi finanszírozás a legdinamikusabban fejlődő támogatási modell az interneten. A Magyarországon néhány éve létrejött oldalakon egyre több kreatív ötlet és karitatív program létrejöttében bizonyult sikeres alternatív finanszírozási formának a közösség adakozó ereje. A közösségi támogatási modell egyfajta előfinanszírozás, amelyben a támogatók megelőlegezik a projekt költségeit, és ezért cserébe általában megkapják a terméket vagy annak speciális változatait. Előértékesíthető könyvek, lemezek, innovatív termékek és művészeti projektek esetében egyre általánosabb, hogy így juthat pénzhez az, akinek jelenleg csak egy jó ötlete van.
A crowdfunding felfutásának kezdte 2009-hez köthető, amikor a gazdasági válság miatt beszűkült a bankok hitelezési tevékenysége. A magyar „kickstarterek” két éve jelentek meg, a creative selector, az Indulj.be és a kezdheted.hu körülbelül egy időben lépett piacra, nagy tervekkel és reményekkel.
Az amerikai Kickstarter sikeres működési modelljét gondolták újra az Indulj.be fejlesztői: a világszerte megszokott pénzgyűjtés helyett a kreatív ötletek megvalósítására koncentrálnak a most elindított szolgáltatásukban. A működési elv lényege itt is a közösség erejében rejlik. Az ismerősök alkotta közösség ereje az előértékesítés módszerével összevonva egy új szemléletű, kreatív értékesítői rendszert alkot, amely lehetőséget ad arra, hogy az ötletek megvalósuljanak.
A magyar közösség egyelőre még ismerkedik az új módszerrel, a projektgazdák még nem túl kreatívak, a közösség még nem elég adakozó, az online fizetési megoldások iránt továbbra is kevés a bizalom. Az áttörésre azonban bármikor sor kerülhet, mert az oldalak üzemeltetői továbbra is hisznek a projektjeikben, és igyekeznek minél több felhasználóhoz eljuttatni azokat.
A Creative Selector és az Indulj.be néhány projektet futtat, és arra igyekszik támogatókat gyűjteni, míg a Kezdheted.hu éppen újragondolja eddigi működését, új lehetőségeket keresve a sikerre. Sikersztorik is jellemzik az adománygyűjtő oldalak működését, a Creative Selectoron például 590.000. Ft gyűlt össze a „Minden napra egy csana” elnevezésű kezdeményezés számára, amely a családi napközik kialakítását segíti. A „Csana”, vagyis a családi napközi, egy hivatalos, ellenőrzött hely, ahol a dolgozó szülők gyermekei professzionális ellátást kapnak, amíg anyu-apu nincs velük – mindezt bölcsőde, ovi, iskolai napközi helyett. A Creative Selector.hu oldalán már sok projektnek sikerült 300.000. Ft körüli összeget összegyűjtenie, de ez az első eset, hogy a félmilliót is meghaladta az egyéni támogatók által összedobott támogatás összege. Az is látszik, hogy már elég sokan megnézik a projekteket, azonban a támogatók száma még jócskán elmarad tőlük. A hazai oldalaknak meg kell tanítani a felhasználókat arra, hogy sok, akár a kisösszegű támogatással is megvalósulhat egy cél, és 4–500 ezer forint hamar összegyűjthető lenne, ha nagyobb lenne a támogatási kedv, a segítő szándék.
Milliók a Kickstarteren |
Az első crowdfunding siker a londoni székhelyű Spanner Films nevéhez kötődik. Az előző évtized közepén belekezdett az internetes adománygyűjtésbe a klímaváltozással foglalkozó, The Age of Stupid (A hülyeség kora) című film érdekében – írta a Piac&Profit. A projekt vezetője öt év alatt mintegy 900 ezer fontot teremtett elő, hogy fedezze a film promóciós és gyártási költségeit, ami 2009-re készült el. Hatalmas siker volt a Pebble karóra, mely gyártásának elindításához kitalálója 7,1 millió dollárt kalapozott össze. Többszörös kisckstarter rekorder az Ouya nevű androidos készülékekhez csatlakoztatható játékkonzol, amely 1 millió dollárt gyűjtött össze mindössze 8 óra 22 perc alatt. Az egy napos rekord 2,5 millió dollár, az 1 hónap alatt összegyűjtött legnagyobb összeg pedig 8,6 millió dollár, azaz majdnem 2 milliárd forint volt.
|
Ha a kickstarter oldalak nem adnak azonnali megoldást az ötlet finanszírozására, vagy túl hosszadalmas lenne, a hagyományos finanszírozási formák is lehetőségként szolgálhatnak. De ez sem mindenkinek adatik meg, függ a cég hitelképességétől is.
Mit gondol, az ön cége hitelképes? Kérjük, kérdőívünk kitöltésével segítse munkánkat!
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Az eszközökre, ingatlanokra és a működéssel összefüggő károkra is kiterjedhet a céges biztosítás, de jól kell szerződni.
Kedvező a lehetőség, de alaposan figyelni kell az előírásokra a belső szabályok kialakítására során.
A forint árfolyamingadozása feladja a leckét – különösen, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Az utcán járva is észrevehető: az emberek arcára kiül a boldogtalanság. A magyar társadalom mutatói eddig sem voltak jók, de a választás előtti fékevesztett politikai kommunikáció végképp beteszi a kaput. Milyen „menekülőutat” keressen, aki nyomasztva érzi magát?
Bővül a hajnali és éjszakai közlekedés a vágányfelújításoknak köszönhetően.