szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Nemrég jutott érdekeltséghez egy keszthelyi kikötőben a miniszterelnök veje, a kormányzat pedig egymilliárdos kikötőfejlesztési pályázatot véleményeztet kiírás előtt a szakmával és a közvéleménnyel. A látszat azonban csal, a társaság állítja, nem tervezi, hogy uniós pénzeket is igénybe venne a kikötő felújításához.

Egymilliárdos pályázatot készül kiírni a kormány kikötői infrastruktúra-fejlesztésre. A pályázat meghirdetésekor a támogatásra rendelkezésre álló tervezett keretösszeg 1 milliárd forint a 2015. évre. A pályázati kiírás forrását a Kohéziós Alap és a Magyar Köztársaság költségvetése társfinanszírozásban biztosítja.

A pályázat céljaként a Magyarországon történő áruszállítás jobb logisztikai kiszolgálásának elősegítését fogalmazza meg a kiíró a közlekedési infrastruktúra-elemek fejlesztése révén. Ugyanakkor a támogatható tevékenységek között egy sor olyat is felsorolnak, amelyek nem kizárólagosan kapcsolódnak a vízi áruszállításhoz, azaz bármilyen kikötő javára válhatnak, így személyforgalmi vagy vitorláskikötő színvonalát és így értékét is jelentősen tudják növelni.

Tavaly 1,4 milliárd forintot osztottak szét

Ugyanezt a pályázatot egyébként tavaly is kiírták, a Széchenyi 2020 ügyfélszolgálatától megtudtuk, hogy maradt még keret, ezért van a mostani, újabb pályáztatás. A kiíró előzetesen arra számít, hogy 17-25 támogatható pályázat érkezik, a pályamunkákat április 17. és május 17. között lehet beadni. A projektet február 26-án 14:59-kor töltötték fel a palyazat.gov.hu oldalra, jelenleg a "társadalmi vita" stációjában van, március 8. éjfélig bárki véleményezheti a kiírást, de egyelőre csak egyetlen kommentelőnek ütötte meg az ingerküszöbét a pályázattervezet. Ő a hasonló tartalmú, de a balatoni kikötőkre kiírt pályázatot kért számon a kiírókon, szerinte ugyanis a szóban forgó kiírásra csak áruforgalmat bonyolító kikötők jelentkezhetnek, holott ez tételesen nem szerepel a feltételek között.

Az összeesküvés-elméletek gyártói számára akár egyértelműnek is tűnhet szituáció, hiszen szűk másfél hónapja derült ki, hogy a kormányfő veje, Tiborcz István egyik érdekeltsége, a Nyugati-medence Kikötőfejlesztő Kft. decemberben megvásárolta az egyik keszthelyi kikötőt. Egyes számítások szerint a társaság meglepően olcsón jutott hozzá a Phoenix – más néven Libás – kikötőhöz, amely ráadásul szakvélemények szerint meglehetősen lelakott állapotban van. Kotrásra mindenképpen szükség lenne, de a kikötői infrastruktúrára is ráfér a felújítás, lenne egy sor elmaradt karbantartás, felújítás, látszik, hogy a kikötőre az elmúlt években nem nagyon költöttek. Ezek a munkák pedig a tervezett kiírás alapján bőven beleférnek a pályázat által támogatandó tevékenységek körébe. A kikötő lepusztult állapotáról egyébként korábban a Nyugati-medence Kft. is beszámolt.

Megkerestük a Nyugati-medence Kikötőfejlesztő Kft.-t is a hivatalosan bejelentett telefonszámán, ahol egy kikötőőrrel sikerült beszélni, aki szerint lesznek fejlesztések a kikötőben, de többet mondani "nem volt illetékes". Emailen feltett kérdéseinkre a társaság megerősítette, hogy állagmegóvási és felújítási munkálatokat végeznek, a kikötő befogadóképességét azonban nem kívánják növelni. A Nyugati-medence célja, hogy a kikötő feltöltöttségét a korábbi évekhez képest – amely 25-50 százalék közötti kihasználtságot jelentett – jelentősen megnövelje és rentábilissá tegye a működését.

A Nyugati-medence Kikötőfejlesztő Kft. teljes körű állagmegóvást, illetve felújítást tervez a kikötő létesítményeiben és az építményeken az alábbiak szerint:

  • a meglévő épületek teljes felújítása, vízszigetelése, egyes elemeinek funkcióval való ellátása,
  • új parkolók kialakítása a parkolási lehetőségek fejlesztése érdekében,
  • zöldfelület teljes karbantartása, megújítása,
  • megfelelő színvonalú étterem kialakítása,
  • kikötőmesteri épület öbölben való kiépítése,
  • utak, közlekedő járdák újrakövezése,
  • vizesblokkok rekonstrukciója,
  • elektromos hálózat teljes cseréje,
  • kikötői közvilágítás, öbölbejárat megvilágításának cseréje,
  • a pontonrendszer átalakítása, a nem szabványos pontonok cseréje, új pontonok vásárlása,
  • téli hajótároló kocsik esztétikus, környezetbe illő tárolásának biztosítása daruzóhely kialakítása.

Az említett állagmegóvási, karbantartási munkák 2015-re tervezett összköltsége nettó 50 millió forint, amelyet a cég saját forrásból kíván megvalósítani.

Orbán Ráhel és Tiborcz István a 2013. szeptemberi esküvőjükön
Túry Gergely

A kormányfő veje, Tiborcz István egyik érdekeltsége, a Nyugati-medence Kikötőfejlesztő Kft. által megvásárolt kikötő ugyan nem specializálódott áruszállításra, de a kiírásban szereplő, támogatható tevékenységek éppúgy elvégezhetőek egy ilyen kikötőben is. Az is kiderült, hogy Tiborcz előszeretettel és kiemelkedően sikeresen pályázik uniós forrásokra. A társaság kommunikációs vezetője ezzel együtt úgy nyilatkozott, hogy mivel a szóban forgó pályázat az áruforgalmat bonyolító kikötők infrastruktúrájának korszerűsítését célozza, a Nyugati-medence Kikötőfejlesztő Kft. pedig nem közforgalmú kikötőt üzemeltet, így a tervezett fejlesztési, megújítási munkákhoz nem kíván EU-s forrást igénybe venni.

"Persze, formálisan meg lehetne próbálni beszuszakolni egy balatoni kikötő felújítását is ebbe a pályázatba, de nagyon kilógna a lóláb, hiszen a pályázati anyagban – egy csomó más mellett – be kell mutatni a pályázó cég tevékenységét is, így azonnal kiderülne, hogy egy vitorláskikötő üzemeltetője nem fér bele ebbe a kiírásba és nem kapnának támogatást" – mondta lapunknak egy pályázati szakértő. Nem is lenne célszerű egyébként ilyen nyilvánvaló "hibát" elkövetni, sokkal érdemesebb megvárni a balatoni kikötő-felújítási pályázatot, idén nagy valószínűséggel ilyet is kiírnak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!