Molnár Csaba
Molnár Csaba
Tetszett a cikk?

Házibulizni nagyon jó, a buli maradványait eltüntetni már sokkal kevésbé, ráadásul jó előre gondoskodni kell a takarító személyzetről, ha nem akarunk magunk ganajozni. No, de kit hívjunk ilyenkor? Erre a piaci résre repült rá a Helpy online módon rendelhető takarítószolgáltatásával, amilyen nemcsak Magyarországon, de a régióban sincs, és Európa más részein is csak másfél éve működik. Úgy fest, nagyot fogtak, a hasonló német és ír cégeket már eurótízmilliókért adják-veszik. Egyetlen rendelést dobtak vissza, madárguánóval borított padlást nem takarítottak ki.

“A sorozatos házibulik kicsit lepusztították a lakást, a szülők viszont két nap múlva hazajönnek a nyaralásból, gyorsan kellene egy takarító.” “Utálok takarítani, az időt is sajnálom rá, jól jönne egy taki néni, de fogalmam sincs, mikor járhatna, teljesen ad hoc alapon vagyok otthon, vagy nem vagyok otthon, ráadásul égen-földön sehol egy megbízható munkaerő.” Erre a piaci résre ugrott rá a Helpy, amely olyan takarítószolgálatot indított, amilyen nem hogy Magyarországon nincs, de a kontinensen is csak néhány van belőle, és alig 1-2 éve működnek. Online rendelhető takarítást kínálnak 48 órán belül, kifejezetten magánszemélyeknek, háztartásoknak. “Olyan is volt már azonban, hogy a megrendelést követő 6 órában végeztünk is a takarítással” – mondja Csillik Timur, a szűk két hónapja indult Helpy vezérigazgatója.

Csillik Timur
Fülöp Máté

Első hallásra nem is nagyon világos, hogy mi ebben a rendkívüli, hiszen takarítónőket sok évtizede alkalmaznak azok, akiknek belefér a háztartási költségvetésbe. Stabilan jönnek, a hét, vagy két hét meghatározott napján végzik, amiben megállapodtak: portörlés, porszívózás, felmosás. “Na, pont itt mutatkozott hiány a kínálatban, hiszen a Marika nénik ugyanakkor jönnek mindig, ami nagyon jó, mert előre kalkulálható, de egyáltalán nem rugalmasak olyan esetekben, amikor például “műsoron kívül” kellene egy gyors takarítás, vagy a stabil nap valami miatt éppen nem megfelelő, jobb lenne kivételesen mondjuk két nappal korábban jönni, vagy éppen kicsit több vagy más lenne a feladat” – magyarázza a takarításközvetítő startup vezérigazgatója.

A Helpy takarítószolgáltatást a Drukka Startup Factory stúdió-projektjeként indult, bevallottan német és ír ötletre építkeztek: “Az egy éve működő német Helpling és az ír Hassle példája azt mutatta, hogy az online rendelhető takarítási szolgáltatásra óriási kereslet mutatkozik a háztartások felől”.

Mi is az a studio factory modell?

A Drukka nem a “hagyományosnak” nevezhető startup fejlesztési modellt követi, hanem studio factory modell alapon dolgozik. Ez abban különbözik, hogy a befektetői kockázat csökkentése érdekében fenntartanak egy fix szakcsapatot, akik menedzselik a fejlesztési elképzeléseket, ebben szerepel minden olyan szakember, aki szükséges  – például dizájnerek, programozók, kódolók – egy-egy fejlesztés kidolgozásához. Így az akár kitalált, akár kívülről jött ötletekhez delegálnak egy vezérigazgatót, de nem delegálnak nevesítetten csapatot, hanem a meglévő erőforrásaikat csoportosítják át. Így lényegesen kisebb kockázatot tudnak vállalni és lényegesen kisebb költséggel (egyes számítások szerint ötödannyival) tudnak egy-egy startupot seed-fázisba juttatni, mint a hagyományos startup-keltetők, és hatékony startup gyárat tudnak felépíteni. (A seed-fázis egy startup felnövésének öt fázisából a második, főként a prototípus elkészítésére koncentrál, a megvalósítás kezdete. Bővebben itt lehet olvasni erről.) A Drukka jelenlegi tulajdonosi háttere várhatóan napokon belül bekerül a cégnyilvántartásba, a többségi tulajdonos Bohner Tamás.

Ahogy kilőtték az internetre, kilőtt a biznisz is

Biztos, ami biztos, lefuttattak egy közepesen szűk körű – a baráti körben végzett – közvéleménykutatást e tárgyban, ami azt mutatta, hogy itthon is bőven mutatkozna igény takarítás online történő rendelésére. Nincs ugyanis egy olyan platform sem, “ami olyan médiumnak számít, hogy ha takarítást keresek, felmegyek rá, és biztos lehetek, hogy profikkal tudom a háztartásomat kitakaríttatni". Így jött az ötlet, hogy csinálják meg ezt itthon is.

Az ötlettől a megvalósításig két hónap telt el, miután a Drukka csapata előállította a terméket, azaz a honlapot és kilőtték az internetre. Három héttel később be is futott az első megrendelés. “Nem a barátaink, a családtagok, vagy a beavatottak köréből” – oltja le a célzásokat a vezérigazgató. Azóta heti 20-25 százalékkal bővülnek, ma már napi 4-5 megrendelés fut be.

Az Uber mintájára szerveződött az online takarító rendelés

A szolgáltatás úgy működik, mint a taxisgyilkosnak is nevezett Uber személyszállító szolgáltatása, azaz a Drukka – azzal együtt, hogy bizonyos garanciákat vállal a takarítóért – csak összekapcsolja a vele szerződésben álló takarítókat a megrendelőkkel, és ezért jutalék üti markát. A szolgáltatást jelenleg menedzselő Drukka határozatlan idejű megbízási szerződést köt a takarítókkal, akik jellemzően egyéni vállalkozók, vagy betéti társaságok.

A megrendelő így nem közvetlenül a takarítókkal szerződik, hanem a megrendelés feladásával elfogadja a Helpy (Drukka) általános szerződési feltételeit, s így bízza meg közvetetten a takarítás elvégzésével a szakembereket.

Fazekas István

Jelenleg 15 takarítóval áll szerződésben a Helpy, akik leginkább a honlapon jelentkeznek, de érdeklődnek a közösségi oldalakról is, és állásportálokkal is kapcsolatban vannak. Közepesen hosszas felvételi procedúra során választják ki a tisztasági szakembereket, hiszen nagyon nem mindegy, hogy a megrendelők – akik jellemzően magasabb jövedelműek, külföldi expatok közül kerülnek ki – kit engednek be a lakásukba. Erkölcsi bizonyítványt és egészségügyi papírokat alapból kérnek. “A bizalom mellett alapfeltétel a tapasztalat is, kezdőkkel nem szívesen dolgoznak együtt. Jelentkezett például diáklány, aki az ösztöndíját egészítette volna ki egy-egy takarítással, de vele végül nem szerződtünk” – enged betekintést a humánerő-politikájukba a vezérigazgató. Végeznek persze teszttakarítást is, de volt már olyan, hogy a próbán pompásan teljesített a jelölt, majd sorozatosan negatív értékeléseket kapott.

A takarítók hamarosan kötelező biztosítással is rendelkeznek majd, azaz, ha kárt okoznak, eltörnek valamit a puceráj során, a biztosító megtéríti a háztartás kárát. Egyelőre a biztosítótársaság kiválasztása folyik.

Legyen otthon porszívó és motoros fóka

A honlapon a szóban forgó háztartás méretétől függően öt takarításcsomagot – amelyek jellemzően portalanítást, porszívózást, felmosást és felületi tisztítást tartalmaznak – kínálnak, az első négyet 5800 és 11 700 forint közötti áron lehet rendelni, az ötödik a 140 négyzetméteresnél nagyobb háztartásokra vonatkozik, ezek árát egyedileg kalkulálják. Ezek az árak egyébként nem nagyon térnek el a hagyományos takarító nénik áraitól – ha ők is számolnának forgalmi adót és adnának számlát. Az alapcsomagokhoz számos extrát lehet kérni, úgy is mint például nyílászárók tisztítása, hűtő, sütő takarítása, mosás, teregetés, vasalás. Lehet csak egy takarítást rendelni, de be lehet állni heti, kétheti rendszerességre is.

A takarítóeszközöket a háztartásnak kell biztosítani, olyan eszközökről van azonban szó, amik megléte egy átlagos háztartásban nem tekinthető különleges elvárásnak, azaz például felmosóvödör, motoros fóka, porszívó, partvis és társaik. Persze az is megoldható, hogy a takarító hozza ezeket, de a jellemzően BKK-val közlekedő szakemberek ezt nehezen tudnák kivitelezni, autós takarító pedig kevés van. A szükséges vegyszereket is a háztartásnak kell prezentálni, de ha kell, ezeket is tudják hozni a takarítók. Mindezért persze különdíjat számítanak fel.

AFP / NurPhoto / Michal Fludra

A tulajdonos a takarítás ideje alatt akár otthon is tartózkodhat, de ez nem feltétlenül szükséges, a tapasztalatok szerint a rendszeres takaríttatók az első alkalommal azért a helyszínen csekkolják a szolgáltatást, de később már nem érdeklődnek annyira, inkább leadják a kulcsot a házmesternél, közös képviselőnél. A takarítókat a megrendelők a munka végeztével a honlapon értékel(het)ik, ez a további alkalmazásuk kulcsa, “3-5 elégedetlen vélemény után elgondolkodunk a további alkalmazáson”.

A megrendelő a takarítás végeztével a takarítónak készpénzben fizet, de átutalással a honlapon is kiegyenlítheti a cechet, ha nem találkozik személyesen a tisztasági szakemberrel, sőt bitcoinnal (virtuális pénzzel) is ki lehet rendezni a számlát. Napokon belül indul az internetes bankkártyás fizetési lehetőség is. Itthon a készpénz a tendencia, külföldön van olyan versenytársuk (a Helpling), amelyiknél csak elektronikusan lehet fizetni .

A madárguánóval borított padlást nem vállalták

Eddig egyetlen megrendelést utasított vissza a Helpy, akkor egy padlást kellett (volna) mentesíteni a madárguánótól, ezt nem vállalták, de leginkább azért, mert ez a fajta szennyeződés veszélyes hulladéknak számít, s ennek kezelésére egyelőre nincsenek felkészülve. Ráadásul a különböző betegségek veszélye miatt speciális védőruhában kellett volna dolgozni, ami szintén nem állt rendelkezésre. “Ilyet egyelőre nem végzünk, de a jövőben lehet, hogy erre is ráfordulunk.” Olyan még nem volt, hogy a takarító odament és azt mondta, hogy “na, ezt nem”. “Még nagyon az elején tartunk, ezért a megrendelések legnagyobb részét muszáj is bevállalnunk, a rendetlenségtől meg a kosztól, kupitól nem félünk.”

A munkákat egyébként kizárólag a megrendelés beérkezése, illetve sürgősség alapján állítják sorba, azaz éppúgy elvállalnak házibulin összehányt lakás rendbetételét, mint szokásos alaptakarítást. Épp így nem is csekkolják előre a “megrendeléseket”, mert azzal is csak az idő megy, a helyszínen úgyis minden kiderül.

Az expatok, a MasterCard és az Airbnb

Találkoztak már persze érdekes helyzetekkel is, egy lakáskiadó megrendelőjük például reggel 8-kor hívta őket, hogy délre kellene takarító. Bármilyen gyorsak és rugalmasak is, ez a terminus azért okozott kis nehézséget, de sikerült megoldani, és délután 2-re már jöhetett is a következő vendég. Ez egyébként nem is volt rossz gyakorlatozás, hiszen az ilyen helyzetek a jövőben feltehetően sűrűsödnek is a Helpy praxisában, mert az Airbnb felfutásával párhuzamosan erre a szegmensre is rá akarnak repülni, márpedig ott csak órák állnak rendelkezésre.

Jöhet a következő vendég
Fülöp Máté

Az egyébként Timurékat is meglepte, hogy a szolgáltatásra leginkább a 25-35 éves hölgyek mozdultak rá, pedig a kezdetekkor arra számítottak, fiatal vagy középkorú férfiak lesznek a legtöbben. A megrendelők társadalmi státuszát nem ismerik, de az árszabás alapján inkább magasabb jövedelműekre számítanak. Sok érdeklődés érkezik a Facebookról meg az ismerősöktől, de hirdetnek a Google-on, lakáskiadó cégekkel is kapcsolatban vannak, és legutóbb a MasterCard kereste meg őket, hogy novembertől bevennék a Helpyt a premium selection ajánlatukba.

Gyorsan kellene 200 ezer euró

Az Oxford Brookes Universityn gazdálkodás és menedzsment szakon végzett, és maga is startup-alapító Timur már korábbról ismerte a Helplinget futtató német Rocket Internet startup studio factoryt, nagyon tetszett neki a modell, ami arra épült, a külföldön nagyon futó trende(ke)t megpróbálják itthon is beindítani, és gyorsan, szabad szemmel is jól látható növekedést érjenek el. Mivel a Drukka pont ezt csinálja, Timur megkereste őket az online takarító rendelés ötletével, a Drukka bukott az ötletre, Timur pedig vezérigazgató lett.

“A szolgáltatást jelenleg a Drukka menedzseli, de heteken belül változhat a céges háttér” – mondja Bohner Tamás, a Drukka ügyvezetője. Akkor szervezik külön vállalatba a Helpyt, ha elérik a fejlődés következő lépcsőjét, azaz seed-befektetőt vonnak be. Így alapításkor a Drukka lesz a tulajdonos, majd kis csúszással a vezérigazgató is tulajdont kap, a befektető pedig a Drukka terhére száll be.

A szolgáltatás működése a megrendelők száma és a rendelések mennyisége alapján lassan eléri a nullszaldót. Kifejezetten gyors fejlődésre számítanak ez után, előbb öt magyarországi nagyvárosra – Debrecenre, Miskolcra, Szegedre, Kecskemétre és Pécsre – terjesztenék ki a szolgáltatást, de “pillanatokon belül” kilépnének a régiós piacra is. Ehhez 200 ezer euró, vagyis úgy bő 60 millió forint kellene, ami Drukka-forrás is lehet, de több befektetővel is tárgyalnak. „A jövőben emellett tervezünk niche piacokra is beszállni mint például a bio takarítás, ahol csak vegyszermentes takarítószerekkel fogunk dolgozni.” (A niche piac egy piaci rés: egy jól körülhatárolt, kis piaci szegmens, ahol vagy még nincs szereplő, nincs, aki kínálatot nyújtana, vagy kevés ilyen van.)

A jövő mindenesetre fényesnek tűnik: a mintául szolgáló, másfél éve működő német Helpling egy év alatt 63 millió euró befektetést kapott, míg az ír Hassle-t 32 millió euróért vették meg.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!