szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az Ébredő Erő nemcsak a mozipénztárakat robbantotta fel, de nagyon úgy fest, hogy a mindennapi cikkeket áruló hiper- és szupermarketláncok is le tudják húzni a magukét a Star Wars brandről. A jellegzetes betűkkel, esetleg valamelyik sztárfigurával ellátott termékeket viszik, mint a cukrot, legyen az dobozos tej, adventi naptár, üdítőital vagy reggeli zabpehely.

Úgy néz ki, hogy a Star Wars márka olyan, mint a kiskutya: bármit el lehet vele adni. Amióta például a dobozos Riska tejen szerepelnek a Star Wars figurái, átlagosan kétszer többet adnak el belőle, mint korábban. „Már fél évvel a filmbemutató előtt elkezdtük a kampányt a régi szereplőkkel, majd folytattuk az újakkal” – mondta a hvg.hu-nak Dobrovoczky István, a gyártó Alföldi Tej Kft. kereskedelmi és marketingigazgatója. Hasonlóan hatalmas érdeklődésről számolt be Maczelka Márk, a sok Star Wars-terméket forgalmazó Spar hipermarketlánc kommunikációs vezetője is.

Az Alföldi Tej csak a Spar-üzletekben terítette a Star Wars-os csomagolású tejeket, ugyanolyan áron, mint ahogy szokta, és üzletileg elsősorban az volt a célja, hogy az eladásokat felpörgesse, illetve új vásárlókat szerezzen. Az igazgató úgy számol, hogy a licencdíjakat a megnövekedett forgalom ki fogja termelni (az akció várhatóan még februárig fut), a projekt így nullszaldó körül teljesíthet, hosszabb távon azonban jóval nagyobb hasznot hozhat.

hvg.hu

A kereskedők egyébként (az uniós szabályoknak megfelelően) nem vehetnek kizárólagos jogot a figurák használatára a Disney-től, az egyes termékkategóriákon belül azonban mégis érvényesülni szokott ez a hallgatólagos szabály. Az élelmiszer-ipari ("food") termékek esetében a Spar felvette a kapcsolatot azzal a szállítói körrel, amely jogosult a Star Wars brand használatára – mondta a hvg.hu-nak Maczelka Márk. A "non-food" termékeket pedig a Spar vásárolja meg, pont azért, mert azok Star Wars-os termékek. Az áruházláncnak nem kell egyeztetnie a jogtulajdonossal, mindent a gyártók intéznek.

Riska tej, Cini Minis, Pez cukorka és Valdor csirke

A szupermarketlánc már bőven a bemutató előtt a honlapján panorámaoldalon kommunikálta ezeket a termékeket. Összesen 27 féle élelmiszerterméket soroltak fel, a Riska tej mellett 10 féle Kubu üdítőitalt és 11 különböző Nestlé terméket, közöttük crispeket, több féle Cini Minist és a Chocapicot. Kapható ezek mellett Star Wars adventi kalendárium, Pez cukorka figurával, kétféle Valdor csirke félkésztermék, csomagban Star Wars-pohár és -keksz is. A non-food esetében a háztartási termékek között játékokat, papír-írószereket és textiltermékeket listázott be a Spar.

Általában az a nyerő, aki először vág bele a promócióba, és leszerződik a Disney-vel, mert a konkurenseknek ilyenkor ugyanabban a termékkategóriában már nem éri meg utánuk lőni. Az ilyen licencszerződéseket általában úgy kötik, hogy bizonyos időtávon belül a jogtulajdonos minden egyes eladott termék után a bevétel bizonyos részét megkapja, de a gyártó emellett egy minimum fizetendő összeget is bevállal. Az akciókat tehát praktikusan csak akkor állítják le a gyártók, ha a minimumhoz szükséges darabszámot már kitermelték, és a téma körüli felhajtás már kifutott. A Disney most azt ígéri, hogy a Star Wars-őrületet jövőre is fenntartja, hiszen jön majd a DVD és más egyéb kapcsolódó megjelenések, ezek alapján pedig arra lehet számítani, hogy a boltokban legalább tavaszig, nyár elejéig lesznek ilyen termékek.

Az Auchanban is csúcsra járatják a Star Wars-lázat

Az Auchan a Star Wars-film főszereplőiről mintázott plüssfigurákkal lendült támadásba, áruházaikba a magyarországi bemutató előtt két nappal érkeztek meg az Erő sötét és világos oldalán álló szereplők. Az áruházlánc hatalmas Csillagok Háborúja-licences kínálattal várja a rajongókat, a 12 féle plüssfigurán túl többek között bábuk, járművek, társasjátékok, füzetek és ágyneműhuzatok is várakoznak a polcokon. A StarWars-fanok 17-21 cm méretű Darth Vader, Darth Maul, Kylo Ren, Phasma százados, Rohamosztagos, Yoda, Chewbacca, R2D2, C3PO, BB8, Ewok és Jawa plüssfigurák közül válogathatnak. Az áruházak tapasztalatai szerint a legtöbben az Erő világos oldalának szereplői közül választanak, Yoda a legkedveltebb figura, de a sötét oldalon álló Darth Vader is nagyon népszerű.

A plüssfigurákon túl az Auchan bővített Star Wars-kínálatának közel 100 féle terméke között különféle bábuk, járművek, társasjátékok, puzzle-k, füzetek és ágyneműhuzatok is szerepelnek. A vásárlók a Star Wars-minipuzzle-val, Ébredő Erő-kisautókkal, Rule the Galaxy társasjátékkal vagy Star Wars-os polártakaróval bővíthetik relikviagyűjteményüket.

A Csillagok Háborúja-filmpremierre készülve matricagyűjtő akciót is hirdetett az áruházlánc, így a rajongók hat matrica összegyűjtésével az általuk kiválasztott plüssfigurát jelentős kedvezménnyel vásárolhatják meg.

Lehet, hogy valaki máris úgy érzi, hogy a Star Wars-figurák mindent elöntöttek, és túlcsordult nála a téma, ám a gyártók és a kereskedők örülnek, hogy a felhajtás ilyen nagy lett a film körül. A tapasztalatok szerint ugyanis alaposan fel tudja erősíteni az érdeklődést, ha a csapból is az a valami folyik, amit el szeretnének adni.

hvg.hu

Várkonyi Vilmos, a Kubut is forgalmazó Maspex Olympos Kft. csoport brandmenedzsere is azt mondja, hogy a Star Wars és a hasonlóan erős témák előre jól kiszámítható módon meg tudják dobni az eladásokat. Fontos azonban, hogy nagy mozis felhajtás legyen, mert a csak tévében vetített, kisebb csinnadrattával bemutatott újdonságok a tapasztalatok szerint nem hoznak ilyen jó és előre tervezhető eredményt. A cég esetében a Star Wars most azt jelenti, hogy az értékesítés éves (más kampányoknak is köszönhető) bővülését a karácsonyi szezonban is tartani tudják.

Hatékonyan tereli a vásárlót a megfelelő polchoz

A Kubunál arra is felhasználják az akciót, hogy a fogyasztói célcsoport korhatárát feljebb vigyék: az italt jellemzően a 10-12 éves korosztályig bezárólag fogyasztják, de a Star Wars segíthet abban, hogy a pár évvel idősebb fiatalok is levegyék a polcokról. A hasonló akciókra mindenképpen egyéb promóciókat (reklám, áruházi kóstoltatás, áruházi kiemelés) is érdemes szervezni Várkonyi Vilmos szerint, mert a célközönség ezek segítségével tágítható a legjobban.

hvg.hu

Aki nem szokott Kubut inni, az nem fogja magától keresni a terméket, akkor sem, ha rajta van a kedvenc Star Wars-figurája, egy reklámmal azonban elég hatékonyan oda lehet őt terelni az áruház megfelelő polcaihoz.

Star Wars, Star Wars, Star Wars minden szinten

Az Ébredő Erő keltette őrület ott is gázol, ahol nem a direkt brandhatásokkal operálnak, hanem hagyományosnak tekinthető technológiákkal srófolják a forgalmat. A Tesco minden Star Wars-os játékot jelentős kedvezménnyel árul, s nemcsak a Legókat, hanem például figurákat, fénykardokat, jelmezeket, jegyzetfüzeteket, uzsonnásdobozokat, karkötőket és még ki tudja, miket. Lehet kapni a legújabb film szereplőit és eszközeit, de árulnak például Star Wars-os pendrive-ot.

A Star Wars-os cuccok persze a filmbemutatótól függetlenül is menők – gondoljunk csak például az egész évben sláger Darth Vader-, Han Solo- vagy Luke Skywalker-pólókra, vagy az iskolakezdésre, amikor a tanszeres polcokat árasztják el a különféle Star Wars-motívumos tolltartók, iskolatáskák, tornazsákok, füzetek.

Az internetes piactér aztán tele van Star Wars-os árukkal, a Darth Vader formájú fülhallgatókon keresztül a csaknem minden szereplő és volt szereplő arcképével szitázott ruhadarabokon és lábbeliken át természetesen a felmérhetetlen mennyiségű fizikai és elektronikus játékig. Ezek forgalmát nagy valószínűséggel még a szokásos karácsonyi felfutásnál is magasabbra tolja az Ébredő Erő mozikba kerülése.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!