Miért veszélyes halogatni a digitalizációt? Cégvezetőként ezeket érdemes átgondolnia!
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Az Ébredő Erő nemcsak a mozipénztárakat robbantotta fel, de nagyon úgy fest, hogy a mindennapi cikkeket áruló hiper- és szupermarketláncok is le tudják húzni a magukét a Star Wars brandről. A jellegzetes betűkkel, esetleg valamelyik sztárfigurával ellátott termékeket viszik, mint a cukrot, legyen az dobozos tej, adventi naptár, üdítőital vagy reggeli zabpehely.
Úgy néz ki, hogy a Star Wars márka olyan, mint a kiskutya: bármit el lehet vele adni. Amióta például a dobozos Riska tejen szerepelnek a Star Wars figurái, átlagosan kétszer többet adnak el belőle, mint korábban. „Már fél évvel a filmbemutató előtt elkezdtük a kampányt a régi szereplőkkel, majd folytattuk az újakkal” – mondta a hvg.hu-nak Dobrovoczky István, a gyártó Alföldi Tej Kft. kereskedelmi és marketingigazgatója. Hasonlóan hatalmas érdeklődésről számolt be Maczelka Márk, a sok Star Wars-terméket forgalmazó Spar hipermarketlánc kommunikációs vezetője is.
Az Alföldi Tej csak a Spar-üzletekben terítette a Star Wars-os csomagolású tejeket, ugyanolyan áron, mint ahogy szokta, és üzletileg elsősorban az volt a célja, hogy az eladásokat felpörgesse, illetve új vásárlókat szerezzen. Az igazgató úgy számol, hogy a licencdíjakat a megnövekedett forgalom ki fogja termelni (az akció várhatóan még februárig fut), a projekt így nullszaldó körül teljesíthet, hosszabb távon azonban jóval nagyobb hasznot hozhat.
A kereskedők egyébként (az uniós szabályoknak megfelelően) nem vehetnek kizárólagos jogot a figurák használatára a Disney-től, az egyes termékkategóriákon belül azonban mégis érvényesülni szokott ez a hallgatólagos szabály. Az élelmiszer-ipari ("food") termékek esetében a Spar felvette a kapcsolatot azzal a szállítói körrel, amely jogosult a Star Wars brand használatára – mondta a hvg.hu-nak Maczelka Márk. A "non-food" termékeket pedig a Spar vásárolja meg, pont azért, mert azok Star Wars-os termékek. Az áruházláncnak nem kell egyeztetnie a jogtulajdonossal, mindent a gyártók intéznek.
Riska tej, Cini Minis, Pez cukorka és Valdor csirke
A szupermarketlánc már bőven a bemutató előtt a honlapján panorámaoldalon kommunikálta ezeket a termékeket. Összesen 27 féle élelmiszerterméket soroltak fel, a Riska tej mellett 10 féle Kubu üdítőitalt és 11 különböző Nestlé terméket, közöttük crispeket, több féle Cini Minist és a Chocapicot. Kapható ezek mellett Star Wars adventi kalendárium, Pez cukorka figurával, kétféle Valdor csirke félkésztermék, csomagban Star Wars-pohár és -keksz is. A non-food esetében a háztartási termékek között játékokat, papír-írószereket és textiltermékeket listázott be a Spar.
Általában az a nyerő, aki először vág bele a promócióba, és leszerződik a Disney-vel, mert a konkurenseknek ilyenkor ugyanabban a termékkategóriában már nem éri meg utánuk lőni. Az ilyen licencszerződéseket általában úgy kötik, hogy bizonyos időtávon belül a jogtulajdonos minden egyes eladott termék után a bevétel bizonyos részét megkapja, de a gyártó emellett egy minimum fizetendő összeget is bevállal. Az akciókat tehát praktikusan csak akkor állítják le a gyártók, ha a minimumhoz szükséges darabszámot már kitermelték, és a téma körüli felhajtás már kifutott. A Disney most azt ígéri, hogy a Star Wars-őrületet jövőre is fenntartja, hiszen jön majd a DVD és más egyéb kapcsolódó megjelenések, ezek alapján pedig arra lehet számítani, hogy a boltokban legalább tavaszig, nyár elejéig lesznek ilyen termékek.
Az Auchanban is csúcsra járatják a Star Wars-lázat |
Az Auchan a Star Wars-film főszereplőiről mintázott plüssfigurákkal lendült támadásba, áruházaikba a magyarországi bemutató előtt két nappal érkeztek meg az Erő sötét és világos oldalán álló szereplők. Az áruházlánc hatalmas Csillagok Háborúja-licences kínálattal várja a rajongókat, a 12 féle plüssfigurán túl többek között bábuk, járművek, társasjátékok, füzetek és ágyneműhuzatok is várakoznak a polcokon. A StarWars-fanok 17-21 cm méretű Darth Vader, Darth Maul, Kylo Ren, Phasma százados, Rohamosztagos, Yoda, Chewbacca, R2D2, C3PO, BB8, Ewok és Jawa plüssfigurák közül válogathatnak. Az áruházak tapasztalatai szerint a legtöbben az Erő világos oldalának szereplői közül választanak, Yoda a legkedveltebb figura, de a sötét oldalon álló Darth Vader is nagyon népszerű. A plüssfigurákon túl az Auchan bővített Star Wars-kínálatának közel 100 féle terméke között különféle bábuk, járművek, társasjátékok, puzzle-k, füzetek és ágyneműhuzatok is szerepelnek. A vásárlók a Star Wars-minipuzzle-val, Ébredő Erő-kisautókkal, Rule the Galaxy társasjátékkal vagy Star Wars-os polártakaróval bővíthetik relikviagyűjteményüket. A Csillagok Háborúja-filmpremierre készülve matricagyűjtő akciót is hirdetett az áruházlánc, így a rajongók hat matrica összegyűjtésével az általuk kiválasztott plüssfigurát jelentős kedvezménnyel vásárolhatják meg. |
Lehet, hogy valaki máris úgy érzi, hogy a Star Wars-figurák mindent elöntöttek, és túlcsordult nála a téma, ám a gyártók és a kereskedők örülnek, hogy a felhajtás ilyen nagy lett a film körül. A tapasztalatok szerint ugyanis alaposan fel tudja erősíteni az érdeklődést, ha a csapból is az a valami folyik, amit el szeretnének adni.
Várkonyi Vilmos, a Kubut is forgalmazó Maspex Olympos Kft. csoport brandmenedzsere is azt mondja, hogy a Star Wars és a hasonlóan erős témák előre jól kiszámítható módon meg tudják dobni az eladásokat. Fontos azonban, hogy nagy mozis felhajtás legyen, mert a csak tévében vetített, kisebb csinnadrattával bemutatott újdonságok a tapasztalatok szerint nem hoznak ilyen jó és előre tervezhető eredményt. A cég esetében a Star Wars most azt jelenti, hogy az értékesítés éves (más kampányoknak is köszönhető) bővülését a karácsonyi szezonban is tartani tudják.
Hatékonyan tereli a vásárlót a megfelelő polchoz
A Kubunál arra is felhasználják az akciót, hogy a fogyasztói célcsoport korhatárát feljebb vigyék: az italt jellemzően a 10-12 éves korosztályig bezárólag fogyasztják, de a Star Wars segíthet abban, hogy a pár évvel idősebb fiatalok is levegyék a polcokról. A hasonló akciókra mindenképpen egyéb promóciókat (reklám, áruházi kóstoltatás, áruházi kiemelés) is érdemes szervezni Várkonyi Vilmos szerint, mert a célközönség ezek segítségével tágítható a legjobban.
Aki nem szokott Kubut inni, az nem fogja magától keresni a terméket, akkor sem, ha rajta van a kedvenc Star Wars-figurája, egy reklámmal azonban elég hatékonyan oda lehet őt terelni az áruház megfelelő polcaihoz.
Star Wars, Star Wars, Star Wars minden szinten |
Az Ébredő Erő keltette őrület ott is gázol, ahol nem a direkt brandhatásokkal operálnak, hanem hagyományosnak tekinthető technológiákkal srófolják a forgalmat. A Tesco minden Star Wars-os játékot jelentős kedvezménnyel árul, s nemcsak a Legókat, hanem például figurákat, fénykardokat, jelmezeket, jegyzetfüzeteket, uzsonnásdobozokat, karkötőket és még ki tudja, miket. Lehet kapni a legújabb film szereplőit és eszközeit, de árulnak például Star Wars-os pendrive-ot. A Star Wars-os cuccok persze a filmbemutatótól függetlenül is menők – gondoljunk csak például az egész évben sláger Darth Vader-, Han Solo- vagy Luke Skywalker-pólókra, vagy az iskolakezdésre, amikor a tanszeres polcokat árasztják el a különféle Star Wars-motívumos tolltartók, iskolatáskák, tornazsákok, füzetek. Az internetes piactér aztán tele van Star Wars-os árukkal, a Darth Vader formájú fülhallgatókon keresztül a csaknem minden szereplő és volt szereplő arcképével szitázott ruhadarabokon és lábbeliken át természetesen a felmérhetetlen mennyiségű fizikai és elektronikus játékig. Ezek forgalmát nagy valószínűséggel még a szokásos karácsonyi felfutásnál is magasabbra tolja az Ébredő Erő mozikba kerülése. |
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Bővült azon fejlesztési lehetőségek köre, amelyekre a Demján Sándor Tőkeprogramban forrást igényelhetnek a vállalkozások.
Javult a vállalkozások alkupozíciója: az árak konszolidálódtak, a kockázati prémiumok csökkentek, van verseny. Érdemes élni a lehetőségekkel.
Már egyetlen, megfelelően kiválasztott MI-eszköz révén is jelentős hatékonyságnövekedést érhetnek el a kisebb cégek is.
A járművek hivatalosan „kulcsos autók”, azaz megfelelő vezetői döntés esetén bármelyik dolgozó használhatja – például az elnökség tagjai is.
Arról kérdeztük a tiltakozókat, hogy szerintük mit szimbolizál az uradalom.