A jeruzsálemi bazár nyüzsgő kereskedői sem okozhattak volna nagyobb csődületet, mint amikor az izraeli postabank munkatársai a Peak Financial Services első embere köré sereglettek. Suppan Márton csak megnyomott egy gombot a telefonján, és ugyanabban a pillanatban már látszott is a számítógépe képernyőjén: egy kártyán megjelent az az összeg, amelyet a mobillal egy másik kártyáról elutalt. Suppannak ehhez egyetlen pénzintézetnél sem kellett ügyfélnek lennie, nem kellett kivárnia a banki ügymenetet, csupán saját cége prepaid, vagyis feltöltőkártyáját használta, amelyről egy mobiltelefonnal gyakorlatilag a világ bármely pontjáról képes azonnal átutalni a pénzt a Peak egy másik kártyájára.
Suppan korábban egy vagyonkezelő cég termékfejlesztőjeként túlzottan drágának találta a nemzetközi átutalásokat, s a banki költségek lefaragásán dolgozott. Ahogy fogalmazott, „inkább csak ráérzés volt”, hogy a prepaid kártya a megoldás, de ha már rájött, meg is csinálta. A frissen gründolt Peak maga lett a kártyaszolgáltató. 2013 decemberében saját arculattal, és, ami a legfontosabb, egy éve már egy nagyon pöpec magyar it-fejlesztőcsapattal, az Eclectiq Mindsszal együttműködésben piacra dobtak egy kártyát (az elektronikus pénzkibocsátást nem ők végzik, arra egy külföldi bankkal szerződtek). Miközben egy hagyományos bankszámla esetében egy vállalat belső átutalásai tranzakciónként 6–8 euróba is belekerülhetnek, náluk ez akár ingyenes is lehet, de 2 eurónál többet nem kérnek el.

Prepaid kártyák. Sikamlós területek
Túry Gergely
Néhány dologra hamar rájöttek. Nem érdekli őket a hazai fogyasztó mint végfelhasználó kártyatulajdonos. Még százezer embert is nehéz utolérni, nemhogy milliókat, és úgy döntöttek, nem fecsérelnek pénzt a marketingre. Ezért inkább olyan vállalatokat céloztak meg, amelyek jellemzően valamilyen hálózatban, többnyire határokon átívelően működnek: ilyen például egy nemzetközi munkaerő-közvetítő, egy piramisszerűen felépülő mlm-cég vagy éppen egy online kaszinó a kifizetésre váró nyereményekkel. Ebben is közreműködik egy bank, de az nem sok-sok bankszámlát kezel, hanem egyetlen letéti számlát, ezért tud gyorsabb lenni.
Sikamlós területek ezek. Suppan nem is rejti véka alá, hogy időnként horogra akadnak gyanús emberek. Volt olyan hét, amikor tucatnyi kártya kibocsátását kellett megtagadniuk, mert a leendő tulajdonosok neve fennakadt valamelyik nemzetközi szervezet szankciós listáján. Habár a prepaid kártyák évi 250 eurós határig akár anonimok is lehetnek, ami jól jön például egy szerencsejátékosnak, a Peak nem foglalkozik ilyen plasztikokkal. Az anonim kártyák nagyon jó üzletnek számítanak, csakhogy a terroristák is előszeretettel használják ezeket a beazonosíthatatlan elektronikus pénztárcákat. A párizsi merénylet elkövetői is egy mikrohitelezéssel foglalkozó francia vállalattól jutottak pénzhez, mert a száz–kétszáz eurók felvételéhez minimális mennyiségű adat is elég. Ezért Suppanék inkább lemondtak a három-négyszeres bevételről, hogy „nyugodtan aludjanak”. A Peaknél mindenképpen szükség van egy egyszerűsített azonosításra névvel és lakcímmel, ami viszont már évi 2500 eurós (a hazai szabályozás szerint 650 ezer forintos) forgalomig teszi lehetővé a kártya használatát. A 650 ezer forintot meghaladó pénzforgalomhoz pedig már egy olyan szervezet igazolja a személy valódiságát, amely a megfelelő helyi hatóságok engedélyével működik. Miután Magyarországon ezt az uniós szabályozást még nem iktatták jogrendbe, a Peaket Gibraltárban jegyezték be, és a letétkezelője is egy brit bank.

Suppan Márton. Ráérzett
Túry Gergely
A hazai brókerbotrányok után azonban már a letéti számla kifejezésre felkapja a fejét az ember, hiszen éppen ilyenekről tűntek el pénzek, befektetések. A HVG kérdésére a pénzügyi felügyeletet ellátó MNB azt a tájékoztatást adta, hogy a letétkezelőnek az elektronikus pénzek kezelésekor is el kell különítenie az ügyfelek pénzét a sajátjától, és az átvett és vissza nem váltott összegeket legfeljebb alacsony kockázatú eszközökbe helyezheti. Az MNB arra is felhívta a figyelmet, hogy jogszabályi felhatalmazás híján nem láthat át minden pénzügyi műveletet, de ellenőrzi a szabályok betartását, és pénzmosás vagy terrorizmus finanszírozásának gyanúja esetén haladéktalanul értesíti az adóhivatal pénzmosás elleni információs irodáját. A jegybank két piacfelügyeleti eljárást folytat, illetve zárt le a közelmúltban olyan prepaid kártya kibocsátókkal szemben, amelyek esetében felmerülhetett a jogosulatlan pénzügyi szolgáltatás gyanúja. Éppen néhány hete tiltotta el az elektronikus pénzkibocsátástól az OTP Mobil Szolgáltató Kft.-t, és 2,5 millió forintra büntette az engedély nélküli tevékenység miatt. Az OTP a közelmúltban alapított egy új céget is, amelyhez júliusban szakmai vezetőt kerestek a LinkedInen. Hivatalosan azonban csak annyit mondtak a HVG-nek, hogy számos fejlesztési projektjük van, amelyekről „megfelelő időben” adnak majd tájékoztatást.
A Peak plasztikja bő egy év alatt több mint hetven országba eljutott, és miután rajta van a MasterCard logó, több mint 32 millió helyen fogadják el. Például egy országjáró ügynök vagy egy mindig más országban lévő sofőr munkáltatója így utalja át a járandóságot, netán az online kaszinó a nyereményt a kártyára, amelynek használója éppúgy vásárolhat a plasztikkal a boltban vagy vehet fel pénzt az ATM-ből, mint bármelyik OTP-kártyával. Ezek a műveletek azonban összességében nem olcsóbbak, mint a hagyományos bankkártyák esetében.
A Peak következő célja, hogy 3–5 éven belül digitális bankot hozzon létre. Az már a fogyasztóra is lőne: a prepaid kártyával hitelt lehetne felvenni, biztosítást kötni, átutalni. Feltéve, hogy nem adják el már előbb a céget. „Exitre építkezünk” – mondja Suppan. A Peak tulajdonosa azzal számol, hogy a Japántól Uruguayig, Európától Ausztráliáig terjedő ügyfélkör nagyon értékes például egy hagyományos banknak a régiónkban, amely jó áron felvásárolja majd a Peaket. Hasonló kimenetelben gondolkozik a német Number 26 elnevezésű mobilbank is, csak a németek a növekedésre helyezik a hangsúlyt. Mintegy 10 millió euró bevonásával vadásszák le az ügyfeleket, ahelyett hogy a technológia fejlesztésére költenének.
.
Osztják a plasztiklapot |
A prepaid kártya egyelőre akkor sem szorítja ki a bankkártyákat, ha a pénzintézetek kezébe kerül. Legalábbis így látja Márki László, a Festipay vezérigazgatója. A cég három éve szolgáltat készpénzmentes fizetési lehetőséget különböző fesztiválokon, az idén pedig már a saját neve alatt rukkolt elő egy prepaid kártyával a Szigeten. A Festipay igazgatóságának elnöke a Gyurcsány-kormány volt gazdasági minisztere, Kóka János. Márki azt mondja, hogy még a legfejlettebb nyugat-európai piacok egyikén, Olaszországban is csak akkor lehet eladni ezt az elektronikus pénztárcát, ha pontosan behatárolják, kiknek szánják. Például azoknak, akiknek az anonimitás a fontos, vagy olyan szülőknek, akik limitált, de bármikor újratölthető pénzzel akarják táborba küldeni a gyereküket, esetleg az online vásárlásokhoz keresnek biztonságos fizetési lehetőséget, vagy egyszerűen nem a párnacihában akarják tartani a pénzüket, ha kamatot úgysem fizetnek rá a bankok. A Festipay mögött álló Cardnet és a Sziget-csoport már több mint 500 ezer kártyabirtokost ért el az idei fesztiválokon. Ez a szám azonban megugorhat, mivel hamarosan megkezdik a feltöltőkártyák árusítását és kezelését az OMV-kutaknál. Ezt épp úgy kell elképzelni, mint a telefontársaságok esetében: amikor feltöltjük a kártyánkat, a benzinkutas elektronikus pénzt csinál a készpénzünkből. Ezt azután – a MasterCard vagy Visa partnerségével – arra költjük, amire csak akarjuk, nem csak a mobilcég bevétele lesz belőle. Elektronikus pénz kibocsátására egyelőre csak egyetlen hazai bejegyzésű cégnek van jogosultsága Magyarországon, ez a Barion. A nevével mobilparkolásnál, valamint több mint 1200 online kereskedőnél találkozhatunk. Fizetési megoldásával havonta már több száz millió forintos forgalmat bonyolít le a 150 ezer felhasználó. Szűkös költségvetésükből ők sem bíbelődnek a fogyasztókkal. A Barion egyik alapítója, Bíró Tamás azt mondja, elsősorban a webáruházakat, e-kereskedőket környékezik meg, akik utálják, hogy a bankok megkopasztják őket. Éppen ezért a Barion által felszámított tranzakciós díj nagyon alacsony, ellenben felhasználják a vásárlók profiljait, szokásait marketingcélra, hosszú távon ebből számítanak bevételre. Ha pedig összejön az a néhány millió eurós befektetés, amelyet most készítenek elő, irány Európa. Magyarország ugyanis csak tesztpiac, Európa behálózása a cél, elsőként Szlovénia, Szlovákia és Ausztria meghódításával. |